Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Joke —> /^^you^^\

Ser fram til gap close når markedet får summet seg!

70 :soon: 117

Da ble det i dag et skikkelig stort gap som følge av at Nipu-nyhetene ble negativt mottatt i markedet. Med et mer positivt sentiment og/eller gode fundamentale nyheter vil nok dette gapet bli lukket etter hvert.
(Selv handler jeg ofte på slike gaps da disse over tid har en sterk tendens til å bli lukket.)

Eller 772.706 aksjer omsatt i dag noe som er usedvanlig mye til Ulti å være.

2 Likes
  • All patients in cohort 2 who were alive after 2 years remain alive after 3
    years

Da antar jeg vi starter reisen… kanskje hjulpet sv litt shortinndekning.

1 Like

Litt rufsete flagg kanskje, men potensialet kunne evt sammenfalle med motstand på MA200 og MA20 i det korte bildet. Dvs ca 103 som et evt mellomnivå før gapclose:

1 Like

Ville heller kalt det en ascending triangle enn flagg, men target gir omtrent samme ballpark.
Verdt å merke seg motstanden rundt 100 blank også (både teknisk men også psykologisk).

1 Like

Det tekniske bildet er relevante, slik situasjonen er nå i påvente av nyheter. Altså relevant, helt til det ikke er relevant lenger… Leser chartet med fokus på støtte/motstandsnivåer og for øyeblikket momentum nedover på et volum som ikke er spesielt dårlig til aksjen å være.

1 Like

Sommermånedene renner vel ikke over av likviditet, så siste dagers “kapitulering” fører med både lite teknisk og fundamental verdi. Skal man ikke si det så?

At noen jobber i markedene når “ingen andre” gjør det er vel ikke et ukjent fenomen på denne tiden av året.

Beklager feil chart!

Ulti har beveget seg flatt med lavt volum i intervallet mellom kr 70-80 og innenfor Bollingers Bands i drøyt 2 måneder nå. Et brudd på disse nivåene vil trolig vise den videre retning for aksjekursen.

Det er ellers å merke seg at kursen den siste uka har slitt med å bryte opp gjennom SMA 50.
Et brudd her vil være positivt for videre kursoppgang, men samtidig er det slik at den brått fallende kurven for SMA50 er forårsaket av det voldsomme fallet man så i første del av juni (Nipu-studien), og ikke av en stigende aksjekurs. Så det spørs hvor mye man skal vektlegge et brudd opp.

Indikatorene forteller pr. nå ikke noe om kursen skal opp eller ned.

1 Like

Ut fra chartene fra USA kan det nå se ut som man har innledet den tradisjonelle “høststormen” man vanligvis ser i siste halvdel av august og gjennom september.

Her chart for Nasdaq og XBI (biotech-index):

2 Likes

Fine skuldre og hode på den XBIen…. Ser dårlig ut.

En noe skjev halslinje i XBI-formasjonen, men skulle den gå inn vil indexen komme ned mot tidligere bunn i mars.
Dette kan i tilfelle også påvirke Ulti negativt,

Men når det kommer til Ulti bør man selvsagt også være oppmerksom på at denne nå er en svært binær sak hvor data fra Nipu/Initium kan påvirke kursen kraftig opp eller ned uavhengig av Xbi sin tekniske utvikling.

1 Like

Technical analysis is a method that organises this collective behaviour into identifiable patterns that can give a clear indication of when there is a greater probability of one thing happening over another. In a sense technical analysis allows you to get into the mind of the market to anticipate what’s likely to happen next, based on the kind of patterns the market generated at some previous moments. As a method for projecting future price movement, technical analysis has turned out to be far superior to a purely fundamental approach. It keeps the trader focused on what the market is doing now in relation to what it has done in the past, instead of focusing on what the market should be doing based solely on what is logical and reasonable as determined by a mathematical model. On the other hand, fundamental analysis creates what I call a “reality gap” between “what should be” and “what is.” The technical approach opens up many more possibilities because it identifies how the same repeatable behaviour patterns occur in every time frame, moment to moment, daily, weekly, yearly an every time span in between. (Trading in the Zone, Mark Douglas).

Teknisk analyse brukt riktig kan gi deg en «edge» over markedet. Det kan sammenlignes med å spille poker. Spiller du kun gode hender type AA, KK, QQ, over tid vil du sannsynligvis tjene penger. Det er ingen garanti for å vinne med AA på en enkelt hånd, men spiller du 1000 hender med AA, så vil du med sterk sannsynlighet komme ut foran.

Et kjent «mønster» for de fleste er «cup and handle». Mange kan kategorisere mønsteret som AA i poker. Hvis du kun trader cup and handle med baser på minimum 6-8 uker og gjør det 1000 ganger så ligger du svært godt an til å tjene penger, hvis du for eksempel er en 2:1 trader hvor du kutter alle tap med -5 % og lar vinnerne overstige 10 %. Treffer du på litt i underkant av 50 %, så ligger du svært godt an (lett i teori, vanskelig i praksis).

Så til Ultimovacs. Det som jeg synes er noe urovekkende er at kursen har falt mye, og det er lavt volum, noe som motstrider den fundamentale analysen mange har gjort med at det stadig er større sannsynlighet for at resultatene i Initium er gode (hvis jeg har forstått riktig). Er alle ferdigkjøpt og bare venter?

Et annet punkt som jeg ikke liker er reaksjonen etter Nipu oppdateringen. Det er et fall på over 40 % med en økning av gjennomsnittsvolum på 1349 %, dagen etter oppdateringen. Aksjen har hentet seg noe inn. Det jeg ikke liker, er hvordan (hvis jeg har tolket det riktig), noen skriver at oppdateringen er positiv, eller at det kan være det?), markedet tolker det helt klart ikke slik. Da ville det kommet en mye større reversal etter kursfallet.

Et kjent sitat fra Jesse Livermore: «markets are never wrong, opinions often are». Nei, det er ikke bare et sitat. Hvor mange har ikke vært i aksjer hvor man tror man har kontroll på det fundamentale, men så faller kursen videre og videre, til slutt sitter man med et enormt tap og skjønner ingenting. Det er veldig vanskelig å ha full kontroll på andre aktører, selskapet, ledelse, andre konkurrenter, politikk og lignende som er med på å prise verdien på aksjer, gjennom noen google-søk fra stua.

Tror mange glemmer at det finnes meninger som ikke skrives på TI. De største fiskene kommenterer ikke her, og det er de som beveger kursene. Husk at meninger er verdiløse før markedet responderer positivt på det du tror du vet.

Men det er viktig å ta med at selv om aksjen ikke ser bra ut teknisk betyr ikke det at resultatene kan bli gode. Ta IMGN i USA som et eksempel i år. Aksjen var ned over 50 % siden 2021 og kom med gode resultater som sendte aksjen opp over 350 %.

Et par betraktninger når man først er i gang:

Ser en del kommenterer at de kjøper etter data hvis resultatene er gode. Har du noen som helst erfaring med å kjøpe en aksje som er åpner la oss si 300 %. Der omsetningen kommer til å være så høy at du kan glede deg til å manøvrere nordnetkontoen med kjøp og salg. Hvordan skal man prise «fair value?». Aksjen åpner opp 300 %, du kjøper og aksjen faller på sekunder til 250 %. Hva gjør du da? Hvis ikke du har en plan så kommer du til å gjøre feil, og hvis du har en plan så kommer følelsene til å være så store at du mest sannsynlig kommer til å gjøre feil uansett fordi du ikke har erfaringen nødvendig for å håndtere en slik situasjon.

Mulig dette ble noe raskt, rotete og dårlig skrevet, men innholdet skal ikke være helt galt, sett fra et teknisk perspektiv. Det er mye motstand mot teknisk analyse på dette forum, mye på grunn av kvaliteten på det som skrives. Husk at det også er mye dårlige «fundamentale» betraktninger.

Hvis man kombinerer teknisk analyse med fundamental analyse så kommer man til å bli å gjøre det mye bedre i markedet er min mening. Hvis ikke det tekniske samsvarer med det tilsynelatende fundamentale, så bør man være oppmerksom på at jeg kan ta feil.

19 Likes

Godt innlegg; spesielt viktig å poengtere det som skrives i siste avsnitt med å kombinere TA og fundamental analyse.

1 Like

Rigtigt fint, grundigt og tankevækkende indlæg - er langt fra nogen TA haj(tværtimod) selv om jeg sidder med tal til daglig.

Kan langt hen af vejen følge dig i dine tanker om det kraftig fald efter NIPU, som skete under en stærkt forøget volume - og din undren over, at der selv om flere herinde, har henvist til at trods at NIPU ikke nåede sit primære endepunkt, så var der fra blandt andet tegn på at overlevelsestendensen så positiv ud jf Åslaug Helland.

Så visse positive signaler var/er der - men som du skriver, markedet har ikke tolket det slik.?!

Det er jeg til dels enig i, men tænker om denne manglende reaktion ikke især skyldtes én ting - nemlig den short der er blevet sat i denne forbindelse.

Uden jeg har belæg for det,(har ikke undersøgt det nærmere) så er en pæn del af omsætningen siden de første dage efter NIPU, jo i den grad været præget af denne short og er måske derved hovedårsagen til - at er ikke er kommet et mye større reversal efter kursfaldet…??

Denne short, kan vi vel næppe kalde HELE markedets “endelige” vurdering af Ultimovacs, eller er jeg helt galt på den…

1 Like

Nå sporer dette bort fra Teknisk Analyse, men som du er inne på ser vi av shortregisteret og daglige aksjonærlister at denne aktøren er dels fullstendig dominerende i handelen og dikterer langt på vei ordrebildet/kursen egenhendig.

1 Like

Ikke direkte uenig, men de 2 siste innleggene blir i all hovedsak synsing uten relevans til TA.

Er ikke uenig med dere, men de siste tre innleggene nå er ikke særlig relevant til TA

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes