Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

hvad med RSI i kombination med at Ulti er kommet med utroligt gode og stærke nyheder…?
en konstant dårlig/lav RSI efter nyhederne er frigivet er vel helt unarturligt i en sådan sammenhæng og en klar indikator at aktien shortes som bare F…?

Nei det er bare et symptom på at det har vært stort salgstrykk og kurs under press.

Det kom et nytt “kraftig” slipp av aksjer på slutten av dagen i dag så vi ikke fikk noen bullish oppfølging av den hammeren, men vi noterer jo oss likevel at på tross av all surhet, så står likevel 92 seg.

“Kraftig” i hermetegn, fordi volumet er jo nå tørket greit ut, så skal ikke særlig mye til ift de siste ukene. Men man ser det var en god spike der som tok ned kursen 2 kroner i tide før helgeclose.

1 Like

Enda en ny dag som begynner veldig bullish, men som så blir solgt ned utover, ikke så veldig overraskende. Vi fikk likevel den første grønne volumbaren siden starten av måneden.

Det er flere opplegg som bare ligger og venter på å gi positivitet og tekniske kjøpssignaler her.

Close over 96 på ok volum (10 mill+) vil gi et middels kjøpssignal, close over 97,8 på høyere volum vil gi et temmelig kraftig kjøpssignal, slik jeg ser det.

Bullish Macd crossover ligger der og lurer, samt jeg ser etter rsi snu og bli sterkere.

Bear ville være brudd ned gjennom 89-91

3 Likes

Under 89 ville vært litt svart ja… Men det er en linje med relevans helt tilbake til 2020. Satser på at den holder :slight_smile:

Nærstående vendepunkt i ULTI

Jeg hører stadig at det er bare oppgang (og nedgang) på høyt volum som betyr noe, og i min ikke så veldig ydmyke mening, det er en total misforståelse.

Jeg har streket inn en fallende trend kanal fra 23oktober. Og ber dere merke dere det fallende volumet i samme periode. Det er viktig.

Jeg legger og på en horisontal støttelinje som har sin historikk fra 27 september, før oppgangen og gap opp.

Det nærmer seg nå et vendepunktet, (det kan være opp eller ned)

Jeg mener da at vendepunktet er en ny opptrend, siden nedtrenden nå har minkende interesse (volum faller) Jeg deler og ut bonus poeng for at gap på 89 er lukket (gratulerer til de med guts til å sette bunn og legge kjøp på 89 og 90, jeg mener det er et fantastisk kjøp.)

Normalt når jeg tegner et slike streker som de gule her på korte daglige trender, så vil ethvert brudd ned under en slik linje være bear, og brudd opp være bull. Det er en fin liten kile som danner seg her med støtte på 89 og fallende motstandslinje. Hele denne ugyldiggjøres straks prisbevegelsene krysser de gule linjene en eller annen vei

Mens mitt bias for fremtidig retning (bull tese) settes av at vi er i nedtrend som ser ut til å stoppe opp på fallende volum. Og nå entrer en kile med bunn på 89 og fallende motstandslinje som ikke ser ut til å få noen volumøkning på “berøring”

Good luck, ikke et investeringsråd, pur ren anti strek pig.

10 Likes

3 Likes

Nedtrenden er stoppet
de nedadgående trendlinjene ble brutt av oppgang og avsluttning på høyeste sluttkurs, og TA en fra rundt klokken 12 i dag er ugyldiggjort (oppgangen ser ut til å sammenfalle med en veldig oppgang i XBI (biotec index / ETF i USA))

Da kan vi si at vi er inne i en veldig kort horisontal trend med støtte på 89 og motstand på 98,4 (den er litt vanskelig å plassere, den er ikke sterk og den kan godt være 99 eller sågar 98)

Close over 99 betyr opptrend. En ekstra bekreftelse er gjerne økende volum (100k og økende er flott) Men ser ikke bort i fra kursen lister seg stilt på tå oppover med små endringer i sluttkurs på relativt lavt volum (det er og et bull tegn, da det vil tyde på at salgslysten har skrumpet inn)

En observasjon ang volum, som oftest vil små volum (relativt for aksjen du ser på) sammenfalle med små kursbevegelser og store volum sammenfaller med store kursbevegelser.

Blir dette til en ny opptrend og oppgangen komme med økende volum så forventer jeg en ganske rask oppgang. Er det samme “lave” volum som nå så går det rolig. og med fortsatt fallende volum så er det fare på ferde. (tolkes som ingen kjøpere som tror på at dette er bunnen og avventer)

Har ikke tegnet inn de horisontale motstandslinjene oppover, men 114kr er da nærliggende.

10 Likes

Ulti nå over SMA50 og kryssing med SMA200 “golden cross” er nært forestående om kursen stiger eller holder seg på dette nivået.

1 Like

Ulti krysset og har faktisk ligget over MA200 i formiddag (99.8)…

Chartet du viser er helt misvisende! Du må velge et dagchart over en viss periode f.eks. 1 år.

1 Like

Chartet går fra 1 November og candlesticks på timesintervaller (Som vist i chartet). Hva er misvisende mener du ?

Truls har ikke fått med seg at du har indikatorer som beregner på daily, men viser det på et timeschart.

1 Like

(Flyttet litt nerding om tradingview finesser over i den tråden)

Det er pent hvis vi closer over 200 i dag, og enda mye penere hvis vi closer over på fredag.

Foreløpig er det en ganske svakt fundert oppgang denne uken, men hvis vi får et pullback som blir kjøpt med overbevisning, så har vi fått et skikkelig taktskifte i bullish retning.

6 posts were merged into an existing topic: Tradingview

Når man snakker om “golden cross” er det så godt som alltid snakk om dagchart så i min TA-verden er ditt chart fortsatt feilaktig.

1 Like

Du misforstår… Indikatorene som jeg viser er basert på dager.
Jeg viste timecandles men indikatorene er for daily.
MA 200 - Siste 200 dager og ikke siste 200 timer

Moving average endrer seg ikke uavhengig av hvilke timesintervaller jeg velger å bruke :+1:

3 Likes

Men tilbake til det interessante du nevnte Truls2…
Hvis vi “forlenger” trenden for MA200 og MA50 bør vi ha en GoldenCross
før neste uke er over

Det hadde vært noe…! :laughing:

2 Likes

200SMA far

Edit:

Har vært en litt uvant uke der kursen siger sakte oppover på lavt volum uten noe særlig motstand. I dag er det litt antydning til at det kommer pullbacks, men den likevel tar sats igjen.

Spennende punkt:

Edit:

Pent!! 108,6 neste viktige nivå.

4 Likes

I opptrend:

Bra stigningstakt og veldig pent volum i dag (forøvrig kom mye av volumet i sluttauksjonen og på dagens høyeste) :cow2:

Det trengs ingen oppdatering av foregående chart, Men siden de 2 foregående ble satt pris på (og når treffsikkerheten går en til hodet) så oppdaterer jeg denne føljetongen med å si opptrend er bekreftet. Vi har ikke nok informasjon til å tegne noen god kanal for opptrenden, så vi bruker det som var motstanden, 98,4 linjen, som støtte. og 114 som motstand.

114 blir spennende for videre retning, går vi inn i en horisontal og bygger base mellom 99 og 114, eller får fortsettelsen av en opptrend?!

10 Likes