Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Ååå … de klarer nok å klemme den ned igjen. Som du sier - trenger (mye) mer volum om dette skulle ha vært / skal bli en overbevisende bevegelse opp.

EDIT: 3t på å bygge opp kursen - 15 min på å sable den ned :rofl:

1 Like

Kroneksempel på hvorfor man alltid skal være mistenksom hvis kursen kryper seg langt opp på lavt volum.

Edit:
Med mistenksom her, mente jeg kun å innta en defensiv holdning og være litt avventende.


Men man skal ikke bruke alt for mye energi på intradag bevegelser, close over 100 er fremdeles fine greier hvis den klarer. Da jobbes det videre mot 50/200 golden cross

Jeg må innrømme at jeg ser den ikke, @Savepig. Kan du merke på hva du tenker er mistenksom kurskryping på lavt volum her for meg, holder med en markeringspenn pil på en dato/pris punkt du sikter til?

edit: Tror jeg skjønner hva du siktet til, når jeg så hpbjørn sitt minutt for minutt chart rett over

Vet ikke om man kan forklare det så veldig mye bedre enn hva @Hpbjorn gjorde over her.

Det jeg mener er at man skal være forsiktig med å kaste inn alle chipsene på en sånn oppgang som har brukt timesvis på kverne seg sakte oppover trappene, fordi aksjer har en veldig tendens til å ta heisen ned igjen.

Spesielt gjelder dette ofte på fredager, fordi en god del tradertyper lukker posisjonene sine før helgen.

Det finnes en god del tradertyper som lukker posisjonen sin hver eneste dag @Savepig . Du virker så uendelig naiv med den linjalgnukkingen din i denne situasjonen

Ser for meg ut som 1-3 kjøpere og 1-3 selgere som til sammen gjorde 6 handler. 2-4 på bid og 2-4 på ask, bid-salgene ser lavere ut ang. volum enn ask-kjøpene.

Er nok bare samme gamle som vil ha den ned, men at vi ser initiativ med 20k+ ordre på ask er en fin endring.

Rakk ikke å ta screenshot, men det ble flashet 29000 på kjøp, og de ble tatt ut

Her er dagens største så langt

Tid Pris Totalt
14:18:31 104.6 26202
14:17:20 103.8 12783
14:18:25 104.6 7663
13:29:12 108 4985
14:57:59 101.8 4475
13:29:39 108 4229
13:29:07 107.8 4103
14:24:30 102 4000
2 Likes

Tipper det ble satt nye shorts idag

EDIT: Tenker egentlig litt som @Savepig over - 99-100 (ish) er et kritisk nivå å holde. Her har vi MA200 (og de andre glidende snittene er på vei opp) samt vi har fått bygget en volumstøtte her.

Tipper dette har null med short å gjøre. Og at det er en eneste aktør.

Da tipper vi forskjellig :slight_smile: Hvilken enkelt aktør er det du har i tankene?

Sluttkurs 99,70,-

Jeg ser egentlig ikke helt at 100 som nivå er spesielt avgjørende i og med at kursen har vært under der flere ganger i det siste allerede. Viktigere at MA50 på ca 93 (og stigende) holder stand til uka imo…

Nei helt enig i det, runde tall er nå alltid en liten greie likevel da.

For å glatte ut litt daglig småvariasjoner og heller fokusere på hovedtrenden, så er det greit å ha i mente vwap, og gjerne på litt lenger variasjoner, f.eks som ukekart - hovedtrenden er fremdeles higher lows.

2 Likes

Dipper under 50. Begynner å nærme seg oversolgt på time nå, men har en del å gå på på dag enda.

Lang uke enda så den kan fint close på fredag langt over dette nivået, når man ser at fallet nå skjer uten noe særlig volum

1 Like

Er vel bare en short som bruker minst mulig skyts kombinert med en fraværende kjøperside :man_shrugging:

Hele dette siste fallet i dag på 3 millioner NOK omsetning

Er ikke teknisk oversolgt enda, men synes det lukter kapitulasjon lang vei denne uken. 96 var ca siste skanse i det bullish bildet i chartet, så er ikke så uventet at det kommer en overdreven reaksjon når den røk.

Snart halv tre, og enda ikke omsatt for 8 mill NOK.

Weekly

Daily:

2 Likes

Har presset ned mot 90 tre dager på rad nå men bouncet, så dagchartet begynner å bli litt mindre bearish, en klassisk bullish hammer i går som vi ikke har sett så mange av.

Litt høyere close i morgen, så kan vi få en riktig så pen weekly candle og.

4 Likes

Tar TA hensyn/inn hvordan short kan påvirke bevegelsene?
Dvs. fange opp signal om at det er store kjøpere som må dekke inn på noe tidspunkt?
Evt. hvilke bevegelser som kommer av short?

Ref. graf fra @tooeasy891 over short

På chartet i seg selv ser man ikke om handlene skjer med shortede aksjer eller ikke, så på en måte er svaret nei.

Derimot har man jo sett at hver gang det har kommet en antydning til utflating, har det kommet nok nytt tilbud av aksjer til salgs til at prisen har blitt presset fra skanse til skanse, og det vet vi jo fra shortregisteret og topp 50 listene i stor grad har handlet om short flere av dagene. Jeg personlig er stor fan av å se charts i sammenheng med andre datakilder.
Eneste man skal passe seg for er at man driver og innhenter datakilder som underbygger det man ønsker å se, typisk confirmation bias.
(The Behavioral Biases of Individuals)

Så hvis det f.eks kommer en periode der Janus kjøper aksjer jevnt og trutt i markedet for å dekke inn, så vil man se på flere indikatorer at kjøpersiden har styrket seg, og er mer aktive.