Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Sekundærmarkedet har overfyllt spot markedet etter Fukushima. Reaktorer som stengte ned førte til at utilities offloadet uran i over 10 år. Gjett hvem som er inne å spiser opp sekundærmarkedet nå?

Primærmarkedet er i underskudd og har vært det lenge. Når overskuddslagrene er tømt så forstår dere vel hva som vil skje?

Jeg er ikke noen ekspert så jeg forholder meg veldig enkelt til Rick Rule sine targets.

Under $45 U = billig.
Over $75 U = dyrt.

4 Likes

Godt beskrevet. @ewik

Finnes faktisk 3 markeder eller kilder til atomkraft brensel.

Primær ( som du nevner)
Sekundær ( som nå sprott spiser opp og tar bort fra bordet).
Samt restene av den kalde krigen. 15% av USA sin strøm kommer fra gamle atomvåpen som rustes ned og omgjøres til kraft brensel. Hvor stort dette lageret er i USA og Russland er det ingen som vet.

1 Like

Enorm prisvekst kommer kun om produksjon eller transport ikke er stor nok. Ser poenget i scenariet ditt ewik, men vil det ikke være produsenter som ser en slik skvis komme og kjører opp produksjonen? Har null oversikt over hvilken mulighet de har til å gjøre det.

Hvis tallet nevnt over her om mining cost på rundt 50-60$ stemmer, så høres dette riktig ut.

Jeg tenker fortsatt at de som hovedsakelig tjener på Sprott er gruveselskapene, mens de som kjøper eierandeler der sist kommer til å sitte igjen med lang nese :stuck_out_tongue:

Med tanke på at Sprott sitter på enorme mengder uran, så vil det kanskje ikke være så lurt å gjøre dette før skvisen er ferdig og Sprott har offloadet uranen sin som vel må være end-gamet til de som sitter i Sprott. Da er det bedre for gruveselskapene å ha litt lavere produksjon som de får betalt 75$ for…

Tar minimum 18måneder fra man har boret ferdig hull til man har varer som kan leveres til kraftverk.

Og det er kun 1 produsent i verden som klarer det så fort. Og det er
Kazatomprom. De har sagt de ikke skal bore nye hull før tidligst sent 2022.

( de vet også hvor de kan bore hull, de slipper å lete).

Normal prosess er

  1. Finne plass å bore hull ( lete, masse av det i Australia).
  2. Bore hull i bakken
  3. Fylle hullet med spennende mix av kjemikaler og ta opp flytende gul masse.
  4. gjøre massen om til gul kake.
  5. Sende gul kake til anrikning
  6. Sende ferdig produkt til kraftverk.

Slike hull i bakken pleier også kun å produsere i 12-24måneder før de er tomme.

Kazakstan er et av få land som kan utvinne og anrike. De fleste miners må sende gul kake til 3dje part for å gjøre det om til fuel.

Edit : gul kake til inspirasjon

3 Likes

Produsentene har utsatt oppstart flere ganger nå, senest for et par uker siden. De vet hva som foregår veldig godt.

Med mindre de har et prissamarbeid vil vel andre aktører alltid ta profitten mellom 75$ og cost?

Det var akkurat den tabben verdens største produsent Kazatomprom gjorde i forrige bullmarked. Som Evilfreud sier har de sagt at de ikke skal gjøre det samme igjen.

2 Likes

Interessant, enig i at det ser ut som en fin diversifisering i det minste, kanskje også en god investering med litt større pott.

En annen fordel med lave spotpriser i 10år er at kun 53% av forbruket er bundet opp i lange kontrakter.

I EU er tallet 93%. Mens i USA er det svært lavt pga griske fond som eier utility.
Om jeg har forstått det riktig så har EU krav om 3års brensel på lager. 3år i denne bransjen er basically imorgen.

1 Like

Gruvene selger vel hovedsakelig på lange kontrakter også litt på spotmarkedet. Det må være aktører som Sprott som vil ha langsiktige posisjoner ellers tenker jeg.

Gruvene vil ha lange kontrakter. Men de har ligget på 40-50 USD pr lbs. mens sekundærmarkedet har hatt 20-30USD.

Derfor andelen lange kontrakter har falt så dramatisk. Og derfor skvisen nå.

Godt poeng. Man ser allikevel i demokratiske land at sentimentet mot atomkraft er på bedringens vei. Senatet i Illinois stemte f.eks for et par dager siden for å avbryte nedstengningen av to atomreaktorer for å lettere oppnå klimakravene.
image
https://greenstocknews.com/news/nasdaq/exc/passage-of-illinois-energy-legislation-preserves-nuclear-plants-and-strengthens-state-s-clean-energy-leadership

I østen derimot er de i en helt annen liga på utbyggingen av atomkraftverk.
image
https://www.deccanherald.com/national/us-india-revamping-strategic-partnership-to-focus-on-clean-green-energy-jitendra-singh-1030332.html

Vel… er mange måter å tolke det på. Jeg vil si at vi har komt veldig langt inn i cyclen i tid, men ikke i pris.
image

1 Like

22480 MW er jo endel, men for India sin del, så er det bittelite. Norge har en produksjon på ~37000MW.

For et market som er i “supply deficit” vil en marginal økning i demand gi en kraftig økning i pris.

2 Likes

Listen blir lengre. Men Kina fyrer også opp MYE.

Mot 2040 er det stor økning.

Bruker denne oversikten fra World Nuclear Association.

På verdensbasis er det i dag ca 450 reaktorer i drift, og enda flere under bygging og planlegging.

Liten tvil om at store, og stadig større, deler av verden satser på atomkraft. SMR kan vise seg å bli det store gjennombruddet…

https://www.world-nuclear.org/information-library/facts-and-figures/world-nuclear-power-reactors-and-uranium-requireme.aspx

2 Likes

Det blir spennede å se om EU kommer til å inkludere atomkraft som en bærekraftig energikilder…

“To ensure that taxonomy does not lead to market distortions the Commission must publish this complimentary Delegated Act as quickly as possible once the expert opinions become available,” Desbazeille said. “We believe that this could already be done in September 2021 and thus enable nuclear to be added to the second set of Delegated Acts - relating to the Do No Significant Harm criteria - due at the end of this year.”

https://world-nuclear-news.org/Articles/Nuclear-to-be-included-in-Delegated-Act-of-EU-taxo

https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Unions-repeat-call-for-nuclear-s-inclusion-in-EU-t

Protester fra Tyskland da, ikke så overraskende…

Det er ca 100 reaktorer i drift u EU i 2021 og rundt 25 nye bygges og planlegges.

1 Like

Protestene i Tyskland kommer til å stilne når Gassprisene feier over dem i vinter. Brunkullet er alt 3x pris… co2 avgiften sinsyk.

Finnes kun en vei ut av uføre. Atomkraft.

3 Likes

Nei, det har jeg liten tro på. Er politisk selvmord å skulle skru på atomkraft i Tyskland.

1 Like