Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Nei et fond som eier fysisk vare.

Alle sprott trustene er satt opp på samme måte. Du kjøper en andel som tilsvarer en bestemt mengde fysisk vare.

Som er et alternativ til disse papirfondene som bare teoretisk eller kanskje har dekning for fysisk vare. Så vil du i sprott fond ( som ikke er fond men trust) alltid eie en bestemt mengde vare. pr andel.

Du eier en fysisk vare via fondet, men kan ikke få den fysiske varen fra fondet?

Ikke på Uran av naturlige årsaker. Men på alle edelmetallene kan man det.

Jeg tror dog Uran biten vil få godkjente aktører som kan få levering av varer på sikt. Det passer veldig godt inn i et narrativ for godkjenning om notering på NYSE som nå blir kraftig motarbeidet av gjengen som eier utilities i USA.

Så, pr dags dato, så er det ikke mulig å selge til andre enn spekulanter. Så et rent spekulantfond.

En gang i framtiden, så kan godkjente aktører få leveranse, så da kan man selge andeler til dem og de få levert uran.

Så, for å få penger ut av fondet, så kommer de mao til å selge uran. Got it! :slight_smile:

Nei. Her bommer du alvorlig. Og hvis det er sånn du tror trusten funker så går du på en stor smell.

Trusten handles over børs. De som kjøper er de som ønsker eksponering mot uranpris eller ønsker hedge mot uranpris.

Hva som skjer i fremtiden er kun min teori.

Trusten selger kun uran om de må dekke Trustens kostnader og det ikke finnes ledig kapital. Opp mot 10% av verdien på fondet kan holdes i cash. og årlig kostnad er 0,35%. Kostnadene vil si lagring av uran kost + management fee ( som er 0,35% ).

Skal du som andelseier selge andeler selges de til andre over børs. Enten til Premium eller rabatt på Nav.

Utfordringen i uranmarkedet har vært overskudd av uran i markedet etter fukushima. Da Japan stengte ned alt og også dumpet store mengder lagret uran i markedet.

Dette overskuddet spises opp og låses i Sprott og Yellowcake ( et britisk fond som også driver å kjøper fysisk vare).

Det som er viktig å skjønne her @Christian Sprott physical Uranium Trust er en Close end Trust. Ikke et Fond. Mekanismene som ligger i bakkant her skiller seg markant fra hvordan et fond virker.

Det finnes ingen måter å få penger ut av “fondet” på . Fordi det ikke finnes et fond. Men en trust.

Trodde det var tydelig nok i posten min tidligere. Vet ikke helt hvor mye mer tydelig jeg kan forklare det.

1 Like

Så, pr dags dato, så kjøper man andeler i Sprott som gjør at du eier uran du ikke kan få levert. Så det er ren spekulasjon i at andre skal kjøpe eiendelene dine til en høyere pris.

Inntil trusten på en eller annen måte leverer uran tilbake til markedet, så har man bare kjøpt et spekulasjonsinstrument. Det er jo ikke en hedge mot uranprisen, for hvis du trenger uran, så kan du jo ikke få noe ut av fondet. Nå sier du at de ikke pr dags dato kan det, så ja, da er det jo det?

Hadde jeg vært et urangruveselskap, så hadde jeg vært jævelig glad for alle som har kjøpt Sprott for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

1 Like

NXE, DML, EFR og UEC finner man som top 10 posisjoner i alle Uranium ETFene. URE og GXU ligger på top 25 i HURA og URNM, men ikke i URA pga deres eksponering mot andre sektorer.

Korrekt. En forklaring på hvordan fondet virker finnes her:
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/pnyso1/the_sprott_uranium_fund_is_a_self_reinforcing/

"The physical trusts offered by Sprott are closed-end funds, meaning that when investors sell the fund, Sprott does not have to go out and also sell Uranium to fund outflows.

In other words, once uranium hits the Sprott vaults, it might as well be declared retired forever.

They are structurally diamond handed, which is important for a short squeeze to continue."

CEO i fondet har naturligvis fått spørsmålet; men tid selger dere Uranium da? “Vi selger ikke” er svaret de kommer med da.

Men naturligvis kommer de til å selge på et tidspunkt, og Evilfreud sin spekulasjon om hvordan og hvorfor virker veldig logisk for meg.

Tror ikke du har fått med deg hele bildet her Christian. Det produseres i dag altfor lite Uranium til at energien som lyser opp byene og husene til 10% av verdens befolkning skal fortstette å lyse de kommende årene med dagens produksjon. Atomkraftverkene er basicly short Uranium fordi de MÅ kjøpe i framtiden. Så på et tidspunkt - når Uraniumprisen ligger på et mer sustainable nivå for minersene - skal du ikke se bort fra at Sprott inngår avtaler med Utilities.

“The world is producing roughly 125 million pounds from primary mining, 25 million pounds from secondary sources and consuming roughly 180 million pounds, for an overall deficit of 30 million pounds a year. This deficit will only increase in future years, as additional reactors come online.”
https://adventuresincapitalism.com/2021/09/02/the-new-gbtc/

2 Likes

Hvorfor er prisene så lave med en slik tilbud-/etterspørselsbalanse?

Overskudd av uran i spot markedet frem til nå.

Det var et stort bullmarked i Uranium fram mot Fukishima katastrofen i Japan i 2011. Selv om det ikke ble noen dødsfall forårsaket av Atomulykken den gang så ble atomkraftverk verden over closed ned eller nedprioritert.

Store land som Japan og Tyskland som fikk store deler av sin energiproduksjon fra atomkraftverk gikk over til andre mindre Co2 vennlige kilder som kull og gass (politisk ser man endring mot mer atomkraftverk i disse landene nå - spesielt i Japan).

Så etter 2011 har hele Uraniumsektoren vært i et bear marked - hvor de fleste minersene har gått konkurs - og de som har overlevd har utvannet aksjonærene noe voldsomt.

Men med et stadig økende energibehov og en “grønn verden i oppvåkning” er det vanskelig å finne et bedre altnernativ enn Uranium for å fylle dette energibehovet. Man kan fylle en brusflaske med Uraniumavfall - så har man omtrent energibehovet til et mennesket - for et helt liv.

Så etterspørselen har vært mindre enn tilbudet inntil Sprott tok 24m lbs uran av markedet. Ja, spekulasjon kaller jeg det.

1 Like

Det er en X-faktor her i at land er demokratiske, og derfor irrasjonelt trekker seg bort fra atomkraft. Jeg har personlig gitt opp håpet om at kompetansen i befolkningen skal bli høy nok til å få atomkraft opp og fram igjen.
Her er det kun Kina tror jeg som kan drive etterspørselen opp i nær framtid, da de ikke har samme problem og allerede bygger ut atomkraft jevnt og trutt, så å se på leverandører som eksporterer dit er nok klokt i første omgang.

2 Likes

Ser du ler @krosta, men det var @Evilfreud som sa at det var overskudd av uran i spot markedet, ikke meg. :slight_smile:

Hehe bare reagerte på at det ikke virket som du tok til deg informasjonen som ble delt her angående en fundamental driver bak oppgangen - Sprott er bare rocketfuelet som har akselerert prosessen.

Men når det er sagt så er det jo spekulasjon - alt i aksjemarkedet er jo spekulasjon. Alle som er aktive i finansmarkedet forsøker jo å spekulere i et usikkert utfall i framtiden. Etter man har observert og tolket en mulighet så tar man en avgjørelse etter beste evne.

image

  • B. Koteshwar
4 Likes

Altså, jeg hører hva du sier om at det er underskudd, men når @Evilfreud samtidig skriver at de lave prisene kommer av overskudd på spot markedet og Sprott kan kjøpe opp nesten 25% av årsproduksjonen for 2020 uten at det virker som det forårsaker mangel, så setter jeg store spørsmålstegn ved hvor mye “underskudd” markedet er i.

Lykke til med spekulasjonene! :sunglasses:

3 Likes

Kjøp uran mining selskap / etf
Kjøp sprott
Kursene går opp = profit

Trikset er vell å komme seg ut før pengene inn stopper opp?

Hvor stopper uran prisen? 50$-100$-120$??

All time high er vell 120$?

Jeg holder mitt til vi treffer 120 vertfall

Det har vært stort overskudd av Uranium i markedet i 10 år nå.

Men ser man på dette chartet her av Uranium prisen er det mye som tyder på at den perioden er historie nå.

Korrekt, man vil ikke være for tidlig ute og ikke for sen. Det er viktig å huske på at det er mot slutten av ett bullrun de støre gevinstene kommer.

3 Likes

@Christian igjen ser det ut som du missforstår. Du har ekstremt fokus på sprott. De er en av mange aktører.

Fokuset må være på Uran prisen.

De fleste som ønsker eksponering mot Uranpris kjøper jo minere. Ikke Sprott. Samtidig finnes det også fond ( yellow cake) som kjøper uran.

Så hvis du tenker at uran spekulasjon kun er sprott.

Da skjønner jeg jo hvorfor det blir vanskelig å forstå hele caset.

Er ikke chartet endret av Sprott som har kjøpt opp nesten 25% av 2020 produksjonen? Så det er veldig vanskelig å se reell etterspørsel/tilbud i chartet nå?

Jeg dro fram Sprott fordi de vel må være den suverent største kjøperen av uran nå? Og de driver bare med buy-and-hold inntil de muligens kanskje potensielt en gang i framtiden lar deg veksle inn andeler i levert uran.

Mao, chartet som peker oppover handler mye om at Sprott har endret på supply/demand slik at så lenge de kun kjøper og ikke selger, så er det høyere etterspørsel enn tilbud. Uten dem? Hvem vet?

1 Like

All time high er 140.

1 Like