Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Har kikket litt på noen charts og er enig med deg. Twitter feeden min har vært full av uran denne uken… :upside_down_face:

På tide med en ryddejobb i hvem du følger på twitter kanskje?

Tenkt tanken mange ganger men aldri orket. Følger for det meste utenlandske TA og makrofolk, men det meste av Uran-innholdet har faktisk vært nordmenn som har postet - men ser det snakkes om dette på Youtube og Facebook også, så jeg tenker price discovery er kjørt (men det betyr ikke at det ikke kan gå videre, bare at risikoen er større for pullbacks).

1 Like

Yes de fleste chartene er veldig extended. De beste tekniske inngangene ut fra brudd (eller close til brudd) fra boxer eller cups finner man i weekly charts i GXU, EFR, FMC, UEC, DML og URE - imo.
Går man ned til daily charts ser kanskje NXE mest interessant ut da den nå er inni en 6 dagers sidelengs konsolidering i et high tight flag set-up.

Jeg har aksjer i 4 av 7 nevnte selskaper btw.

Jeg har tilrettelagt feeden min slik at den består av 70-90% Uranium-talk. Jeg har laget mitt eget ekkokammer der inne slik at jeg ikke skal selge meg ut for tidlig.

4 Likes

U spot er fortsatt under 45 = uran er billig. Miners har kanskje vært litt for raske i avtrekkeren og vi får nok se noen pullbacks.

Men at det skal videre opp på lang sikt er det ingen tvil om.

Sprott er jo enda ikke listet på NYSE :slight_smile:

2 Likes

Vi er faktisk rimelig tidlig i syklusen.

Spotprisen på uran er fortsatt 45USD. Det høres mye ut. Men De fleste minere har Break even på 50-60USD.

Det er faktisk en grunn til at verdens største produsent har sagt de ikke kommer til å åpne nye borehull før tidligst sent 2022.

ATH på uran er 140USD. Men flere tunge eksperter tror man kan nå høyere fordi det nå er mye retail som flokker forholdsvis tidlig inn i Uran caset.

Det andre som taler for høyere uran pris er at Olje, gass og Co2 priser er ekstremthøye. og der har uran lagget langt etter.

Så til de som bare skal disse caset fordi folk prater om det på twitter. Helt greit med en post og 2. Men dere bringer 0 verdi til tråden. Så jeg forventer at det kommer faktiske motargumenter mot hvorfor prisen ikke skal opp. Fremfor " denne blir prata om på twitter så da er det bare en pump n dump".

1 Like

Litt Status pr igår.

Spotprisen endte på 44,90 USD som er opp 75cent eller 1,7%
Sprott handlet 1,25mill lbs med URAN ( det er rimelig mye).

Er ikke overrasket over at du er litt hårsår når du selv er innvestert i noe som er i ferd med å gå parabolic, men andre caser hvor dette er tilfellet er du ofte kjapt på ballen for å si at det er pump and dump :sweat_smile:

ATH på uran er 140USD. Men flere tunge eksperter tror man kan nå høyere fordi det nå er mye retail som flokker forholdsvis tidlig inn i Uran caset.

Er ikke dette selve definisjonen på pump? Retail som flokker seg inn “tidlig”?

Høres ut som en shareville post jeg leste for en stund tilbake hvor vedkommende hadde sett på ATH i NAS, og mente aksjen kunne nå tilbake dit. Å si uran skal høyere fordi retail og WSB typer skal inn i caset høres ikke ut som en innvestering basert på fundamentale forhold, men spekulasjon i hype.

Jeg har ingen motargumenter på hvorfor dette ikke skal opp. Som jeg skrev lenger oppe, jeg synes chartene jeg har sett ser veldig strukket ut, men det betyr absolutt ikke at dette kan gå til ATH og beyond som du sier.

Mitt poeng er bare at jo høyere ting går, og jo senere man kommer inn i hypen, jo mer øker risikoen for at man sitter igjen med skjegget i postkassen. Jeg ser på det som et tidlig tegn på en korreksjon i emning når sosiale medier fylles opp av uran-innlegg, that’s all.

@Krosta - er noen av tickerne du nevnte med i noen av Uran-ETFene?

Falt sprott vesentlig lavere i går kontra uranium prisen ?

Sprott hadde 28,5% premium når handelsdagen startet igår fordi de ikke har utstedt nye andeler på mandag og fredag.

Igår startet de å utstede nye andeler og premium er nå falt ned til 8%, samtidig har de kjøpt 1,25mill lbs.

Samtidig så steg NAV.

Så prisen pr andel falt. Men det var også forventet pga ekstremt høy premium. Når premium er over 1% vil Sprott utstede andeler( i praksis virker det som de prøver å holde premium på ca 5% nå). Hvor pengene brukes til å handle mer uran. ( dvs de utsteder kun andeler hvor de har uran tilgjengelig for kjøp). Så det er faktisk en ganske god måte å trade den på. Får du høy premium ( over 15-20%) er det bare å selge, for da vet du det kommer masse andeler dagen etter. Samtidig vil alle de andelene sørge for at Spottprisen på uran stiger).

Flere av ETFene har også andeler av portisen i sprott slik at de også blir påvirket av dette.

Langt svar, men greit å skjønne mekanismene som ligger bak.

Litt hårsår fordi jeg er drittlei av at gode poster med mye fakta skal overtas av bråkebøtter uten argumenter.

1-2 tulleposter pr bruker er greit, men så får man også brette opp argumenter. Dette er jo en gjentagende problem i masse tråder og 90% av innlegg som rapporteres og fjernes er jo fordi de som driver faktabasert diskusjon er drittlei folk som kommer inn og bomber kvaliteten.

1 Like

Helt i orden, dere skal få lov å ha ekkokammeret i fred - blir siste innlegg fra meg på denne tråden; men ikke kom med flåsete påstander som “faktabasert”. Det eneste jeg klarte å lese ut av ditt innlegg var “retail skal inn - hype - kjøp”.

Det er en sannhet som kan diskuteres hvor tidlig vi er i syklusen når dette er “overalt”.

CNBC i morges:

image

1 Like

Det som er driveren her er prisen på Uran. Den er fortsatt lavere enn det som er kost for de fleste miners. Dette har igjen ført til at det kun produseres 75% av årlig forbruk.

Du må gjerne kalle det et ekkokammer. Men du kan også se om du finner argumenter mot bullcaset. Uran har tross alt hatt 10år langt bearcase. Jeg sliter med å finne argumenter mot hvorfor Uran skal mer opp. ( mest fordi den største produsenten vil ha prisen opp).

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-13/sprott-fund-s-buying-spree-propels-uranium-stocks-to-decade-high

“It is not a secret that investors’ newfound interest in uranium, predominantly through Sprott’s physical uranium trust, is the driving force behind its resurgence,” Morgan Stanley strategists Marius van Straaten and Susan Bates wrote in a note.

The newly-formed Sprott fund started buying the commodity on the spot market in mid-August and has amassed over 24 million pounds of uranium, sometimes buying more than 500,000 pounds in a single day, according to its website and social media account.

Moving forward, investors are likely to focus on the sustainability of such a rally as the supply and demand fundamentals of the commodity haven’t changed since Sprott started buying. “While coal and natural gas prices are driven up by actual market tightness, uranium’s underlying supply-demand fundamentals haven’t meaningfully changed over the last few months to warrant this price surge,” Morgan Stanley’s analysts wrote.

Produksjon i 2020: 49700 tonn, eller 109 millioner pounds. Sprott har mao kjøpt opp litt under 25% av årsproduksjonen av Uran og er vel derfor ene og alene grunnen til at prisene stiger. Dvs spekulasjon.

… Det går jo an å tjene penger på spekulasjon, det er ikke det, men å si at nei, dette har en fundamental driver mener jeg er å være langt på viddene.

1 Like

Så da tenker du at underproduksjonen vs forbruk ikke har noe å si?

At Sprott fremskynder det alle miners har jobbet mot er selvsagt. Samtidig så selger jo ikke sprott. Så det volumet de tar forsvinner fra markedet. Så det som skjer er jo at Sprott nå ha frontrunnet alle land som skal bygge strategiske lagre av uran ( USA er blant et av dem som har annonsert store kjøp iår).

2 Likes

Hvis de som har investert penger i Sprott skal få tilbake pengene sine, så må Sprott selge. Det er derfor jeg sier dette er spekulasjon.

Nei, det er ikke sånn det funker.

U.U/U.UN er en close end trust.

Motpart er andre spekulanter om du vil. Pris pr andel kan gå premium på NAV eller rabatt på NAV.
Sprott selger kun Uran om Trusten trenger penger til å dekke utgifter.

Normalt vil man jo kunne be om levering av vare ( det kan man på gull sølv og palladium trusten deres). Så om du får handlet dem til stor rabatt vs spot så er dette noe mange store aktører gjør).

Uran har litt mer kompliserte regler for levering av vare. Så der er det pr dags dato ikke mulig for noen å be om levering av vare.

Går Trusten over 1 % av premium utsteder de nye andeler og kjøper mer uran. ( de kan nå utstede 1,3milliarder andeler. Dette kan oppjusteres og meldes hver gang det skjer, pr dags dato er det 300mill ++ andeler).
faller trusten under NAV og selges til rabatt. Skjer det ikke noe. Mange kan kanskje tro at da kjøper sprott andeler og selger uran. Men dette skjer altså ikke i en close end trust.

Derfor ekstremt viktig at folk skjønner produktene de kjøper.

Så hvis alle som har eiendeler i Sprott selger, så sitter de fortsatt på uran?

Da får de en sinsyk rabatt på NAV. Men ja det selges ikke noe uran.

Så mine 2 høyt spekulative teorier er som følgende på end game.

  1. Sprott ønsker å notere UU/UUN i NY. Der møter de motstand fordi Utilities i USA i stor grad er eid av store investeringsfond. Jeg tror det kommer en liste over godkjente aktører som kan ta levering på fysisk vare. Da vil du få en beskyttelse mot for stor rabatt på NAV.

  2. Ved å se på hvor sprott lagrer varer fysisk ( USA og Canada + 1 lokasjon i Frankrike). Så kan man jo tenke at det er praktisk å være de landene. Hvem trenger strategisk lager når du har det lokale Sprott lageret i landet ditt. Her kan det også komme noe.

Begge deler krever lovverk som idag ikke er tilstedet, men Uran er en stratetisk resurs det plutselig ble kappløp om. Og med kina som skal bygge EKSTREMT mye at atomkraft fremover, så kan du jo spørre deg selv hvorfor vesten begynner å hamstre uran.

Så et fond for spekulanter? Som driver opp prisen på Uran? Right? Som var poenget mitt?! :smiley: