Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Mye underliggende som taler for at det er lurt med eksponering
Men på børs har det stanget bra i det siste

2 Likes

Har tradet litt på noen aksjer her nå. Stor volatilitet :+1:
Kan selvsagt gå riktig til helvete også.

Solgt UEC på 4.24.
Kjøpte NuScale på 14.4 og solgte på 15.3.
Sitter nå i cash og lurer på ny inngang.
U.U frister da discount til NAV er på hele 10%

Noen er ihvertfall bull

Jeg satser på Global Atomic Corp
Det er sink de tjener penger på nå, men etterhvert blir det uran fra en gruve i Niger

2 Likes

Som forventet som tidligere nevnt. Neste nå er å få restartet de 3 reaktorene som nylig ble avstengt…

1 Like

Da ble det UEC igjen på 4.02 :pray::atom_symbol:

Denne investeringen som med andre investeringer krever en solid dose med tålmodighet

Råvarer er ofte LOOOOOOOONG plays.

Noe jeg har lært tydelig de siste årene.

Enig. Ofte varer vel råvareboomene i flere år kanskje 8-10år typisk? Og underveis er det veldig mye volatilitet og hendelser som får mange til å selge seg ut. Det beste er vel å sitte i ro leenge.

2 Likes

I dag er det liv i uran

Ser det. Lurer på om det bare er å laste opp mer her. Er det ikke ganske så bankers at uran blir særdeles viktig nå i energikrisen ?

1 Like

Jo sannsynligvis, men hvem greier å cashe inn på oppsiden?

Økte inputkostnader og utviklingskostnader tar marginene, og på dagens priser taper mange produsenter fremdeles penger.

Jeg er allikevel eksponert, hehe.

Det skal ikke være lett😬

Det skjer mye nå.
Oppstart Japan etc
Aksjene var «on fire» i går.
Når spotprisen begynner å stige vil aksjene gå parabolic.

Ingen tvil om at Europa må tenke helt nytt mtp energisikkerhet etterhvert.
Så bullrunnet kan vare i 10 år.

Heftig. Jeg satser ene og alene på Global Atomic Corp
Skal bli sving på gruven i Niger etterhvert og i mellomtiden er det inntekter fra sink som gjelder. Har du noen stalltips ?

Er UEC ditt hovedbet? Kan du fortelle litt om tanker bak ?

Nå har det vært det.
Tanken bak er vel at det blir første selskapet som kommer i produksjon med U3O8 i US, hvis det blir noen produksjon der.

Den største flaskehalsen kommer vel på anrikingssiden, hvis Rosatom skulle bannes.
Da vil selskaper som Centrus gå.

Fort gjort å bomme på innganger og utganger i Uran. Sinnsykt volatilt.
Men har man tro på det fundamentale kan jo kjøp på blodrøde dager være ok.

Ja, har merket meg det, Men hvis det blir et lengre bull marked nå så er det kanskje ikke så lurt å vente på nye nedturer ? Bedre å kjøpe nå og bli sittende kanskje…Jeg kan egentlig altfor lite om dette her, min enkle tanke er at uran er veldig tilgjengelig og bør være en no brainer som et ledd i å løse energikrisen
Den youtube videoen du delte er kanskje litt for superbull og ikke akkurat objektiv ?

Les også:

https://world-nuclear-news.org/Articles/Inflation-Reduction-Act-makes-down-payment-on-HALE

1 Like

Uran er tilgjengelig ja, finnes nesten “overalt”, men svært få steder og gruver som faktisk går helt til produksjon…Det hjelper lite å finne high grade uranium hvis det er på 1000 meters dybde. Cigar og McArthur er unntak, men så har de sinnsyke grades også, utrolig lite sannsynlig å finne flere slike tror jeg…

Ellers greit å skille mellom producers, developers, og explorers, vi var innom temaet i januar:

Selv har jeg satset en slump av pensjonssparing på Sprott Global Uranium Miners UCITS ETF, de investerer ganske bredt, og også i fysisk uran (Sprott selv bl.a.):

1 Like