Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Urbanplan - Reguleringsplaner, byggesøknader og mer! 🚀

Hei, Jeg heter Kasper, og jeg er 30 år. Jeg har tatt en mastergrad i natur- og landskapsgeografi, jobbet hos Statsforvaltaren i Rogaland, og jobber nå som arealplanlegger i kommunen. I fjor startet en venn, og jeg opp et konsulentfirma som heter Urbanplan.

Vi har begge lang erfaring innenfor arealplanlegging, og føler oss heldige som har dette som lidenskap i tillegg til jobb. Vi utarbeider alle typer reguleringsplaner, endrer eldre planer, og kan bidra med dispensasjon- og byggesøknader. Min DM er alltid åpen

Urbanplan
https://twitter.com/kaeiiii

Husk at jeg er anonym så ikke gidd å vær en creep. @Hakon @InVivo @Nocturne

Planen min er å dele litt innenfor fagfeltet mitt på twitter så kopierer jeg det inn her hvis jeg husker :vulcan_salute:

11 Likes

Jeg får om ikke daglig så ukentlig spørsmål angående fradeling. «Er det så lett?», «Kan virkelig hvem som helst gjøre det?!» Svaret er tja, alle kan gjøre det. Men jeg har merket at det noen ganger blir lagt fram som om det bare er å finne en tomt på 900-1000m2, så har du tjent 2 millioner. Dette er som oftest ikke tilfelle.

Vi i Urbanplan har kunder i alle størrelser, og har du drevet med eiendom lenge nok så er sjansen stor for at du har gått på en smell her, det snakkes oftere om millioner enn tusenlapper.
Derfor anbefaler vi alle å screene eiendommene de vurderer å kjøpe/utvikle først. Urbanplan tar generelt 3000,- for dette.

Screening av eiendom innebærer: - Gjennomgang og analysering av eventuell reguleringsplan, og kommuneplan. - Dialog med kommunen ang. Infrastruktur. Tilknytning til infrastruktur, enkelt sagt skal eiendommen ha sikret tilkomst, og vann- og avløp. - I tillegg sjekker vi overvann, marin grense, løsmasser, flom, kvikkleire, kulturminner, naturmangfold og eventuelt andre ting som kan sette en brems for fradeling/utviklingen.

For en fradelingssøknad tar vi generelt 10 000,-. Vi synes selv at prisene våre er rettferdige, om ikke billige. Mener du noe annet, og er kjip kan du gjøre dette selv. Da anbefaler jeg deg å starte med å lese i Plan- og bygningsloven. Start med § 1-6, § 1-8, § 28-1 og kap.27

7 Likes

Genialt gutta! Bra jobba , skal ha det i bakhodet !

1 Like

åååÅåååHH FYYYaaee :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket:

4 Likes

Nei, seriøst, lykke til med satsningen!:+1:

Har selv en gård som vi ønsker å omregulere. Vi strir med kommune og arealplaner, så dette var veldig interessant!

1 Like

-Googling Kasper, 30 Rogaland- -Drooling intensifies-

2 Likes

Du sier generell pris på 10.000,-. Er det da vanlig 3-ukers saker? Inkluderer en delingssøknad screeningen, eller må du i realiteten ut med 13.000,- for dette? Hva med de tilfellene der kommunen ber om supplerende dokumentasjon, blir dette tillagt gebyr for tiltakshaver? Og hva er prisen for dispensasjonssaker?

1 Like

Eier du en eiendom hvor det er mulighet å fradele en tomt i tråd med reguleringsplan eller kommuneplan, vil det koste 10,000kr. Saken må først nabovarsles (2 uker) så sendes inn til kommunen som har 3 uker å behandle den på.
Kreves det dispensasjon fra reguleringsplan eller kommuneplan, vil fradelingen koste mer og ta lengre tid. Kommunen har 12 ukers behandlingstid på dispensasjoner.
Hva en dispensasjonssøknad koster er vanskelig å si. Dette avhenger av hva det søkes disp. fra. Generelt ligger vi på mellom 10 og 20 timer på en dispensasjonssøknad. Timeprisen vår er 1050,-

Edit: Fradelingssøknaden inkl. ikke screening av eiendommen.

Nytt forslag som kan inkluderes i Plan- og bygningsloven

Der det er nødvendig for å avverge fare for skade eller vesentlig ulempe på person, eiendom eller miljø, kan kommunen pålegge en eier eller fester av bebygd eiendom å sørge for forsvarlig håndtering av overvann på egen eiendom, forsvarlig avledning av overvann fra eiendommen, eller en kombinasjon. Eieren eller festeren skal varsles etter § 32-2 før det gis pålegg etter første ledd.
Kommunen skal ved utferdigelse av pålegget fastsette en frist for oppfyllelse.

Et slikt pålegg fra kommunen kan fort kjennes i lommeboken. :money_with_wings:

De aller fleste kommuner har blitt veldig opphengt i akkurat dette med overvann og flom. En av hovedgrunnen til dette er at kommunen selv står med erstatningsansvaret hvis noe skulle skje.

Derfor er overvann/flom et eget punkt i screening av eiendom hos Urbanplan. #shamelessplugg 3000,- for screening. :grin:

Nå som sommeren er ferdig og alle har montert fine terrasser og plattinger rundt forbi er det vel på tide å finne ut om disse er godkjent eller?

Bygging av terrasse eller platting på bakken i områder med arealformål byggeområde ligger utenfor tiltaksbegrepet etter plan- og bygningsloven § 20-1. Disse er dermed unntatt fra søknadsplikten etter SAK10 § 4-1. Terrasse, platting (som ligger helt på bakken) eller lignende som ikke anses som søknadspliktig etter PBL § 20-1 vil likevel kunne omfattes av tiltaksbegrepet i PBL §1-6.

En oppføring i strid med regulert f.eks. byggegrense mot naboeiendom, veg eller sjøen vil kreve dispensasjon fra plan.

Dette innebærer at selv om oppføring av terrasse inntil 1 meter eller lignende ikke anses som et tiltak etter PBL § 20-1, må det regnes som et tiltak etter PBL § 1-6 dersom konstruksjon plasseres i strid med f.eks. planbestemmelsene, hensynsone eller regulerte byggegrense i plankartet. Anses oppføring av terrasse, platting eller levegg som tiltak etter pbl. § 1-6, omfattes det også av byggeforbudet innenfor 100-meters beltet i strandsonen, jf. pbl. § 1-8.
Her må det gjøres en individuell vurdering på hvert tiltak.

Urbanplan

3 Likes

Kuppe tråden din med en liten sak jg skrev idag om det er greit🤓

2 Likes

call-me-shaq

1 Like

Et case som kunne gitt god profilering?

3 Likes

Lettere å spør om tilgivelse enn tillatelse? Har opplevd flere kommuner som stiller seg positive til bygg ettersom de er allerede bygget! :sweat_smile:
Men tretopphus på kommunal eiendom er kanskje å dra den litt langt