Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utleiebolig - starte AS?

Lyst å mekke en guide? Utleieguide for newbies?

Regner med @pdx blir glad siden guider er en bra ting. ( er egen tag for guider).

3 Likes

Det kan ordnes :muscle:

6 Likes

Ja poenget var vel at markedet i dag ikke gir helt det samme regnestykket som for 13 år siden…

Edit: ikke minst at man må ha 40% EK og høyere rente på lån til utleie. I tillegg til at leieprisene langt ifra har holdt tritt med salgsprisene. Jeg lever selv av utleie.

Jo det gjør egentlig det? Kjøpte senest for 2 år siden en enhet.

Kan du utdype for en newb?

Hvordan får man til -25 skatt?

Hva er “alt” som kan utgiftsføres?

Det varierer fra år til år men du skatter av overskudd. Om du må male ett rom, vel da utgiftsfører du alt av innkjøp. Må inngangsdør byttes? Vel da skriver du av døra, alt som er relatert fra å file nøkler til å feie pipe skrives av som utgifter.

Det jeg mente er at i fjor så har man inntekt minus ca 25 prosent skatt. Beklager klønete formulering. Det er å regne som kapitalinntekter

2 Likes

Har du selskap på dine, eller kjører du privat?

Blir jo rent naturlig mye vanskeligere å regne det hjem å starte opp med rågiret utleievirksomhet nå enn for 10 år siden.

Boligpriser er fremdeles omtrent makset ut, og rentenivået har bare såvidt begynt å øke.

Er nok helt sikker mulig for de som er flinke å starte opp i dag og gjøre butikk av det, men alle variabler er mer utfordrende nå.

1 Like

Privat

1 Like

regnet kjapt på et hus til “5 millioner”…med “15 tusen pr. måned” i utleie,-jeg ville nådd over 63 år i alder før jeg hadde blitt gjeldsfri,og dette var en beregning UTEN renter…

:open_mouth:

nei,-holder meg til utbytteaksje-strategien som gjeldfri :wink:

🤦

Du kjøper ikke ett hus med en boenhet til 5 millioner og leier det ut. Det er lov å tenke litt daaaaa :confounded:

1 Like

Det er dyrt!

hva ville du smartingen gjordt da??

Viktig å se på markedet man skal leie ut i. Er nok ikke alle plasser det er like aktuelt. Jeg bor i Tromsø og leier ut en liten leilighet i eneboligen vår. Søkte og byggde om en kjellerstue som aldri ble innredet av tidligere eier. Kostet meg 350K , drar inn 9k i mnden på den.

2 Likes

Hvordan gjorde du det med leilighetene dina da? De er jo ganske dyre hvis du drar inn 10k+ på hver

2,5 Per boenhet maks. Kjøper du hus må/bør det være minst to boenheter

Det er det ene huset på gården her. Det var en leilighet og et uinnredet bryggerhus. Tok 1,2 og bygde om til 2 boenheter

1 Like

Morro å se at det var litt interesse rundt dette. Mitt utleie prosjekt er belånt 85%. Etter litt oppussing vil jeg ha to utleieenheter med tre soverom hver. Med 85% belåning må jeg ha ca. 16000,- inn hver mnd. for å gå i null. I dette regnskapet inngår skatt på inntekt fra utleie, kommunale avgifter, forsikring, årlig vedlikehold på 20000,-. Lånet går over 30 år med utgangspunkt i 3% effektiv rente. På nyåret kommer jeg mest sannsynlig til å minske belåningen på huset ved å bruke en del av aksjebeholdningen.

1 Like

I utgangspunktet skal man ikke kunne låne så mye til kjøp av utleieenhet, tipper banken kan gjøre det fordi du har god økonomi ellers, alsjer osv, men så vidt jeg vet er det egentlig ikke lov å gi så høy belåning til utleie (bortsett fra til 8-10% av låntakerne som kan avvike fra reglene). Eller kanskje det bare gjelder Oslo!

3% rente er også veldig lavt dersom lånet ble tatt opp utelukkende med pant i utleieenheten, uten noen form for lån via lønn (det er dette som antyder at kjøp til utleie ikke egentlig lønner seg - må man spe på med egen inntekt er det ikke utleieinvesteringen i seg selv som er så genial).

Uansett ville det vært en fordel om folk skrev opp kjøpspriser, utgifter til oppussing, tok med alle månedsutgifter osv, så kan andre få mer innsikt i økonomien i dette.

3 Likes

Er det nå jeg skal si at jeg fikk 1650 i 2016 til en helt lik som jeg nå skal gi 2140 for. Og det med 100 prosent belåning :sweat_smile:

Alt kan ordnes om man er vrang

Ja gjerne det, om banken gjør det uten at den tar pant i annen eiendom går den direkte imot gjeldende regler.

Om den derimot gjør dem men med pant i nåværende eiendom blir dette noe annet.