Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utleiebolig - starte AS?

åhåaaa…Røverkjøp altså,-den så jeg ikke…

:rofl:

Liten avsporing, men kjenner til tilfeller der en vanlig person opprett eiendommegler firma. Denne personen setter verdi vurderinger utifra hva kunden mer eller mindre ønsker.

Eks, kjøper eiendom til 1 mill. Venter 3 mnd og får ny takst på 2 mill som begrunnes med renovering (som ikke har skjedd). Sim sala bin og man har frigjort egenkapital til å ta opp mer lån. Smart? Lovlig? Tvilsomt, men det funker…

Kommer an på øyet som ser. Har kostet på eiendommen en god del millioner nå

Man må være statsautorisert for å opprette meglerfirma, og det holder ikke nødvendigvis å doble taksten. Banker har også tilgang til en del verktøy for å anslå pris. For å få ut den såkalte egenkapitalen må du uansett kunne finansiere det. Du kan sammenligne med ditt eget hus: si taksten var 3 mill for 15 år siden, I 2014 var den 6, nå er den 9. Hvert år refinansierer du og får ut litt EK. Men et sted stopper det opp (med mindre inntekten din fortsetter å vokse og kan betjene lånet). Har du en bolig til 30mill men lever på minstepensjon er det ikke sikkert du får lån av banken likevel. Med mindre du er i livets siste fase og kan ta opp lån som også dekker renter og avdrag (lånet øker jevnt og trutt).

Men det kan jo hende man kan tyne banken for litt cash ved å bruke en megler som lar prisen øke litt ekstra etter oppussing :slight_smile: men det er altså først og fremst betalingsevnen som vil avgjøre, ikke EK i boligen…

Edit: dette var langt lettere før de nye forskriftene kom.

okey…tror roten til svaret her ligger i inntekten alene…

:unamused:

1 Like

:open_mouth:

Jeg har en utleieenhet i min bolig, som er å anse som skattefri inntekt. Vil det være mulig å frafragsføre utgifter, eller må utleieenheten være å anse som skattepliktig før man kan fradragsføre?

Der spør du hardt. Kanskje @VargVemund vet det?

Min kvalifiserte gjetning er dog nei

Du kan ikke fradragsføre utgifter på skattefri(e) enhet(er) i egen bolig.

For å kunne fradragsføre utgifter ved utleie i egen bolig må du evt. leie ut så stor del av boligen at det blir snakk om skattbar utleie totalt sett. …men da er det gjerne en bedre løsning å ha utleieenheten fristilt fra egen bolig.

2 Likes

Takk for gode svar :slight_smile:

1 Like

Er det noen som har laget regneark for å regne ut yield? hvor man har tatt med alle relevante ca utgifter?

Kan se hva jeg får tid til

2 Likes

Send meg gjerne regnearket :slight_smile:

Hei
Send meg gjerne utleieguiden :slight_smile: