Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vår Energi - (VAR)

Svak VAR idag. Har trua på fortsatt sterke gasspriser med den usikkerheten man ser.

Uvesentlig - glem det.

Fortsatt dårlig utvikling, men vi får satse på der er mye indeks fond som skal ha en bit neste uke.

Russerne kommer vel tilbake. Og gassen tror jeg ganske sikkert er skrudd av hele vintern…

Vår energi får tildelt lisens :wink: :+1:

3 Likes

Natural gas – EU commission proposes tax on surplus profits
The European Commission has reportedly refined its thoughts on how to tackle high power prices. The idea of imposing a price cap on imported natural gas seems to have been put on hold, as the measures to “decouple the price of electricity and natural gas”. EU new plan is to raise about EUR 140bn from energy companies and redirecting that money to households and businesses struggling to pay their energy bills. Some EUR 117bn is to be raised from renewable and nuclear energy companies, where the suggestion is to impose a cap on revenues at EUR 180/MWh (i.e. all revenues above will be taxed). The remaining EUR 25bn will be collected from the fossil fuel producers (gas, oil, coal, and reportedly also refiners) - the Commission wants these companies to pay a 33% “solidarity contribution” (aka windfall tax) on taxable surplus profit from fiscal year 2022. In recent days, “taxable surplus profit” has been referred to as profits above 2019 levels - it might be calculated differently. The measures are proposals that the different member states eventually will have to implement. Keep in mind that some EU countries already have windfall taxes - it seems likely that the solidarity tax then would replace past windfall taxes. SEB: We view the amended structure positive for the Norwegian oil companies. The previous suggestion about implementing a max price on gas seems to have been postponed indefinitely (?). Also, the tax rate in Norway is already 78% (probably the highest in the world) - adding a windfall tax to this level seems very unlikely. Although EUR 180/MWh is a high price, the legislation is negative for the renewable producers with capacity in the EU with merchant exposure. Also the (potential) increased taxes on oil and gas within EU could make the Norwegian names more interesting on a relative basis. Equinor and Vår Energi increasingly stand out as names offering exposure to high European gas (and thus electricity) prices.

1 Like

Update on Balder X project

Ved aksjekurs 34,7 i skrivende stund så regner jeg utbytte årlig til å bli 11.816% forutsatt fortsatt kvartalsvis utbytte på 1,025NOK. De har vel guidet att denne også skal øke. Er det noe jeg ikke ser eller er dette en veldig god utbytte-aksje?

Vår Energi lever av å selge olje og gass.

  • Hva tenker du om gassprisen om 1, 3 og 5 år?
  • Hva tenker du om oljeprisen om 1, 3 og 5 år?

Som du ser av statens inntekter de siste 20 årene, så er 2021 og 2022 noe som hittil har vært veldig unormale år.

Jeg tror at for å svare på om Vår Energi kommer til å fortsette å være en god utbytteaksje framover krever at du vet hvordan Russland sin invasjon av Ukraina ender og at du vet hvordan Russland og Europa kommer til å handle med hverandre framover. Pr dags dato så er det så å si full stopp pga sanksjoner fra Europa og Russland som sier de “ikke får til å sende gass”.

Utfallsrommet kan være alt fra at det blir et regimeskifte i Russland som trekker seg ut av Ukraina og full gjenopptagelse av handel med Russland til at Russland får støtte fra Kina og biter seg fast i Ukraina og man får en krig som varer i årevis.

1 Like

Spørsmålet er om de kan opprettholde utbytte på dagens nivå eller høyere sett i lys av dagens børsmelding.

Vår Energi ASA: Notification of trade by primary insider

1 Like

Vår Energi ASA: Correction - Notification of trade by primary insider

1 Like

The revision will not impact the 2022 CAPEX guidance and the Company maintains its dividend guidance for 2022 and long-term dividend policy.

-sitat fra børsmeldingen

De regner altså med å kunne fortsette, men det avhenger jo selvsagt av olje- og gasspriser, og alle andre forhold. For å betale ut 1 kr i kvartalet må man jo først tjene mer enn 1 kr i kvartalet. Jeg sitter long.

SB1M kutter kursmålet til NOK 65 (70), gjentar kjøp.

Pareto kutter kursmålet til NOK 60 (65), gjentar kjøp.

"Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål på Vår Energi til 60 kroner fra 65 kroner som følge av den seneste utviklingen på Balder X-prosjektet og lavere gasspriser siden meglerhusets forrige oppdatering.

Samtidig opprettholder Pareto kjøpsanbefaling på Vår Energi-aksjen, og skriver at prisingen av selskapet fortsatt er attraktiv på lavere gasspriser.

“Støttet av dagens superprofitt, uendrede vekstmål for 2025 og trolig ytterligere økning i dagens utbytteyield på 13 prosent, gjentar vi vår kjøpsanbefaling”, heter det."

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Panikk eller muligheter :relieved: hva velger du ?

Så enkelte medlemmer hos Tekinvestor tåler ikke henvisning til nyheter som gjelder deres egne aksjer og den gode siden ved at bestemte aksjer kan tape seg i verdi. Nei vel. Men da fikk vi i alle fall demonstrert hvordan enkelte aksjeeiere tenker.

Jeg har selv gjentatte ganger hatt aksjer i Vår Energi, og kommer nok til å ha aksjer der igjen. Men jeg har da heldigvis større verdier enn egne penger. Jeg taper gjerne penger på aksjer i Vår Energi om det går hånd i hånd med bedre kår i Europa og verden.

Slik tenker ikke alle som kjøper aksjer i Vår Energi. Og da kan det bli fristende å trykke på sensurknappen for å slippe ytringer man ikke liker, men som er høyst relevante i småprat om en bestemt aksje.

Vakkert er det ikke.

Vet ikke om det er satire eller ei