forferdelig lydkvalitet på Q&A
Jeg vet det er usikre tider, men likevel. Et så stort og likvid selskap, som har meget solid balanse, fristende organisk vekst, attraktive eiendeler både politisk og økonomisk, samt suveren utbyttepolitikk; Hvordan kan det prises på denne måten?
Angivelig kan man vente utbytter på ca. 1,15 pr kvartal de neste årene, og kanskje enda mer når nye felter kommer i produksjon. Dagens kurs er 25,73. Kvartalsvis direkteavkastning blir da 4,5%, og ved reinvestering av utbytte får man en teoretisk årlig direkteavkastning på 19,1%. Jeg har handlet aksjer på Oslo Børs i 30 år, men et slikt tilfelle har jeg aldri støtt på. Hvilke realistiske alternativer finnes for olje og gass om 5 år som gjør at selskapet skal ansees som verdiløst etter dette tidspunktet?
Analytikerne med kursmål +/- 40 og markedet kan ikke begge ha rett. Noe må vike, og jeg har plassert mine bets. Men i morgen går det vel videre sørover…
Hentet fra HF: Contrarianus
Syns det er gode poeng denne karen har
…politisk?…kan du utdype litt mer?
“Angivelig”…
Gass er ikke like dagsaktuelt, og frykten for kommende resesjon vil prege oljeprisen og derav aksjekursen i en god stund. Har man de lange brillene på derimot, så vil det fort bli lignende tilstander som i år når høsten og vinteren nærmer seg. Tror det kan være en ide å bunnfiske i sommer for å sko seg godt for vinteren.
Aktuelt for Vår Energi?
"Regjeringen vil ha mer leting etter gass – 92 nye TFO-områder
Regjeringen utvider tildelingene i forhåndsdefinerte områder (TFO) med ytterligere 92 blokker på norsk sokkel. – Vi må finne mer gass, sier oljeministeren.
– Årlig tildeling av leteareal er en del av de gode, forutsigbare og stabile rammevilkårene vi har i Norge. Vi legger dermed også til rette for videre aktivitet og verdiskaping i Nord-Norge, sier olje- og energiminister Terje Aasland i en pressemelding.
Konsesjonsrundene på norsk sokkel som går under navnet «tildeling i forhåndsdefinerte områder» (TFO) fokuserer på de modne delene av sokkelen hvor geologien er kjent og infrastrukturen er godt utbygd.
Blokkene som blir lagt til, er nordvest i Norskehavet og vest i Barentshavet. Aasland sier utvidelsen legger bedre til rette for lønnsomme investeringer, sysselsetting og fremtidig produksjon.
– Jeg har nå en klar forventning om at de mest sentrale selskapene i Barentshavet er sitt samfunnsansvar bevisst. Vi trenger å finne mer gass i Barentshavet for å få på plass ny infrastruktur. Videre leting er viktig for å sikre at Norge forblir en sikker og forutsigbar leverandør av olje og gass til Europa, sier Aasland.
Regjeringen tar sikte på å tildele nye utvinningstillatelser i de utlyste områdene i begynnelsen av 2024."
Fenja forklart av Neptune Energy
(Vår Energi har 45% eierandel)
Vår energi er medeier med 6,9% 🫣
VÅR er seig om dagen. Noen tanker om hvorfor den ikke stiger på både børs og olje i pluss? (edit: fjernet teksten under)
Blir spennende å se hvilken trigger som eventuelt kan løfte denne
Gjorde den? TTF er ned for dagen, for uka, og for måneden.
Kanskje medvirkende:
Takk for presisering, du har selvsagt rett. Hvilken side benytter du for å sjekke løpende gasspris @aTinyHorse ? Dutch TTF Natural Gas Calendar (TTF=F) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance
Jeg sjekker den ikke løpende, og TTF er nok ikke fullt beskrivende for VÅR. De har salgsavtaler, hedger osv. De publiserer realisert gasspris med kvartalsresultatene og de avviker alltid fra spot (og det finnes mer enn én spotpris). Men det gir en indikasjon på hvor det bærer, og i det siste har det pekt nedover.
Det er flere chart-sider å velge mellom, jeg vet mange her liker tradingview.com