Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vår Energi - (VAR)

Det er det ikke! Dette er for å skape positiv stemning blant aksjonærer når et selskap skal utføre emisjoner, oppkjøp eller IPO. I hovedsak for å tiltrekke seg tilstrekkelig antall aksjonærer for å oppfylle Oslo Børs noteringskrav på 500 aksjonærer, men også som en markedsføringsstrategi rettet mot privatinvestorer. Jeg skal ikke gå i detalj på prospektet her. De som får en free lunch i denne sammenhengen er toppledelsen og spesielt CEO som får bonus på 50% av fastlønn i aksjer som han kan selge etter 2 år.

After effects of Bonus Share issue:

· Market Value (Share price) = Reduces in proportion to the bonus shares issued

· Face value of the share = Remains the same

· Share Capital = Increases by [Face value × No. of bonus shares]

· Reserves = Decreases by [Face value × No. of bonus shares]

· Total Shares = Increase in proportion to the bonus shares issued

· Value of Investment of an investor (or Market cap of the company) = Remains the same

1 Like

Er heilt enig i dine argument, dersom bonusaksjer blei fordelt likt utover. Her blir ein derimot fortrinnsbehandlet foran Eni/HitecVision, intitusjonelle og større private investorar, som ikkje får bonusaksjer. Småinvestorar vil altså øke sin eigarandel i februar neste år.

The Bonus Shares are being granted by the Selling Shareholders and will be delivered in February 2023.

Leser dette som at det går av aksjene til Eni/Hitecvision, men her kan eg ta feil??

Det hadde vært fint om vi levde i en verden der kapitalistiske krefter som PE-fond faktisk hadde gitt fordeler til privatinvestorer framfor seg selv. Slik er det dessverre ikke. De har en hensikt med dette som jeg skrev i innlegget over, og det er å sikre overtegninger og hundrevis at privatinvestorer slik at de oppfyller sine krav med glans. En konsekvens igjen av dette er at interessen kan bli så stor at svært mange ikke får utdelt noen aksjer i IPO. Det igjen kan da igjen gjøre at mange kjøper via børs etter notering. Da stiger kursen, men dette blir spekulasjon.

Fra prospektet: "The Selling Shareholders have reserved the right to increase the Offering by up to an additional
55,000,000 existing Shares pursuant to the Upsize Option. In addition, the Joint Global Coordinators may elect to over-allot up to 41,250,000
Additional Shares but not exceeding 15% of the final number of Sale Shares allocated in the Offering. Part of the Offering compromises an offering
of Offer Shares to the public in Norway, Sweden, Denmark and Finland with rights to receive bonus shares on the terms set out in Section 17.5 of
the Prospectus, "

1 Like

Noen flere som har tegnet seg her? Synes pipelinen deres er spennende og utbyttepolicyen, spesielt ved det som ser ut til å bli vedvarende høye oljepriser over 80usd/b

1 Like

det jeg lurer på er,hvordan vil anntallet se ut i tegningen i en allerede overtegnet aksje IPO som ble signert på dag 2,for selskapet meldte altså da overtegning allerdede første dag… :thinking:

er så lenge siden jeg har vært med på en IPO… :grimacing:

Tror det var slik at Hitecvision og Eni kan dele ut et visst antall flere aksjer ved overtegning. Usikker på hvor mange de kunne dele ut ekstra.

1 Like

når du nevner dette…så er den opprinnelige planen deres å ha så mye aksjer som muligt…sånn at det går i strid mot oslo bors regler for “fri flyt” av aksjer,da Hitecvision og Eni vil sitte på ca 90 prosent etter nedsalget…fårt håpe vi småsparere får slippe til og bli med på dette vi også :sweat_smile:

Det er vell fem norske meglerhus ja som deltar. Hvorfor så mange når de kun skal selge en så liten andel. Hmm. Det er jo et spesielt tegn at det overtegnes på rekordtid, det er nok veldig mange institusjonelle som vil være med her

1 Like

Småsparere tegner seg normalt i toppen av intervallet. Fulltegnet så tidlih er bare fordi mange store har tegnet langt nede i intervallet. Målet er jo å få så høy pris som mulig

1 Like

Personlig så blir jeg spammet med påminnelse om IPO. Sjelden jeg opplever det i den graden som jeg i dette tilfellet gjør.

Videre så finner jeg det betekelig at selskapet ikke rapporterer hendelsen de hadde 23 januar før etter flere dager. Jeg var klar over dette allerede på søndagen og finner det rart at det ikke rapporterers umiddelbart. Hadde de allerede vert børsnotert så ville deler av markedet sitte på denne informasjonen lenge før resten fikk den. Selv om de hevder at det kun var snakk om 8m3 olje, noe jeg betviler med tanke på resurssene som ble mobilisert, så bør denne type informasjon ut så snart som mulig.

Selskapet som sådan er jo intressant, men tenker at jeg vil se at utviklingen i tiden som kommer. Blir det billig nok så kjøper jeg uansett :slight_smile:

Hva er billig nok i dine øyne? Husk at de har hyret inn 5 norske meglerhus + 2 utenlandske. Altså er det å forvente å få spam hvis man sitter på noen millioner i forvaltningskapital og husa vet om deg. Og hvilken hendelse skjedde 23. januar? Jeg kan ikke se at de er meldepliktig på slike nyheter enda så lenge de ikke er børsnotert.

Har du mulighet til å bestemme hvor i intervallet du vil tegne deg? Altså kan du velge å tegne deg for aksjer med makspris på 30kr feks?

Ja, så kommer det oppdateringer underveis i hvor man bør ligge for å få tildelning ( gjelder bare om du ligger for lavt og ikke for høyt).

ok, hvilken megler bruker du?

Hovedsak pareto men hender DNB i forbindelse med emisjoner og sånt

I tegningsskjemaet for retail (til Pareto som jeg brukte) kunne man ikke spesifisere kurs, men man kunne reservere seg mot deltakelse i tilfelle kurs ble satt høyere enn den indikerte rangen NOK 28-31.5. Merk også at tegningsfristen for retail er satt 2 timer før bookbuilding prosessen avsluttes:

• Start of bookbuilding and application period: 7 February 2022 at 09:00 CET.
• End of application period for retail: 15 February 2022 at 12:00 CET.
• End of bookbuilding period: 15 February 2022 at 14:00 CET.
• Notification of allocation: 16 February 2022.
• First day of conditional trading: 16 February 2022 (T).
• First day of unconditional trading: 18 February 2022.
• Settlement: Expected on or about 18 February 2022 (T+2).

Har du tegnet deg? Hvis ja, satte du noen grense på kurs?

Jeg gjorde det ja, så jeg får ikke hvis kursen blir >31.5.

Ok vil du forklare litt rundt hvorfor du valgte å tegne deg? Hva er ditt investeringscase her

https://newsweb.oslobors.no/message/553608