Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Varsel av børsmeldinger

Nå som vi er godt i gang med resultat-sesongen tillater jeg meg å åpne en tråd om varsling av selskapsspesifikke hendelser (type børsmelding/pressemelding). Det er endel andre tråder her som ikke er direkte selskapsrelatert, så regner med det er innenfor.

Dette med varsling er noe jeg har brukt en del tid på i det siste.

Mitt utgangspunkt er at jeg ønsker varsling i form av push til mobil enhet når selskaper jeg selv velger å følge kommer med børs- eller pressemeldinger. Dette må gjelde for Norske, Skandinaviske og Amerikanske selskaper. E-post varsling er ikke aktuelt (for meg). Back in the old days når dinosaurene levde så betalte jeg faktisk noen shillinger for å få varsling på SMS. I dag er denne type varsling selvsagt helt ut. Knapt noen som bruker SMS til noe som helst lengre lengre. Alt går via SoMe eller andre meldingstjenester.

Så hvordan løse dette, eller mine erfaringer så langt. (Betal løsninger ekskludert).

Begynner med den beste løsningen jeg har testet og det er Børskollen. Det er lett å administrere hvilke selskaper du vil følge og fungerer veldig bra for Svenske selskaper. For Norske selskaper ikke fult ut så bra. Selv om det er mulig legge til norske selskaper så er det ikke alle man får børsmeldinger for. Hvorfor vet jeg ikke, men det er derfor ikke mulig stole på appen utenom svenske selskaper.

DN appen.
App. fra Dagens Næringsliv ,sammenlignbar med Borskollen, men for Norske selskaper. Relativt greit adminstrere selskaper å følge.

TI appen.
Vårs egen TI app. Denne er veldig bra for alt som er forum relatert. Det er også muligheter og markere favoritt selskaper (Også her kun Norske), men noe varsling på mobil fikk jeg aldri til. Dvs. man kan vel ha varsling i nettleseren, men det er ikke et alternativ for meg og utenfor scope.

Hva så med Amerikanske selskaper? Amerikanske selskaper må varsle SEC (U.S. Securites and Exchange Commision), helst på en måte som er umulig å tolke for vanlige dødelige. (Neida, SEC er ganske greit å forholde seg til når man blir vant med det). En litt merkelig problemstilling er at selskaper ikke nødvendigvis varsler alt til SEC. Noen meldinger (og det kan være viktig informasjon) sendes kun ut gjennom presseaktører type GlobalNewsWire eller BusinessWire og ikke SEC.
Tracke SEC finnes det mange løsninger for. De som er gratis har gjerne kun e-post varsling. CapEdge er en veldig fin nettbasert løsning for SEC meldinger. Enkelt å velge selskaper med varsling, dessverre varsling kun som e-post. Er også SEC only.

Siden jeg ville ha EN løsning jeg hadde kontroll over, dekker mange forskjellige markeder og ikke har mye annet “støy” i tillegg endte jeg opp med å utvikler en egen varslingsløsning som nå tracker i sanntid 12000-ish selskaper fordelt over flere land og som vil varsle med push når det kommer børsmeldinger for de selskapene man selv velger å følge. Denne er blitt så pass bra og pålitelig at jeg drister meg til åpne opp for eksterne brukere i tilfelle andre ser samme nytte som meg.

Dette er en løsning som baserer seg på Telegram, så det er en forutsetning. Det kunne vært WhatsApp eller noe annet, men av tilgjengelige løsninger mener jeg Telegram er den beste.

Hvis man er anti-Telegram eller bekymret for personvern og what not så er det bare google litt rundt om. Løsningen benytter kun det som heter “chat_id” (en ID du får når du registrerer deg på Telegram) og er den eneste identifikatoren som benyttes.

Det er såpass enkelt at man legger til følgende BOT i Telegram så er man i gang →

Telegram: Contact @StockAlerts_US_EU_bot

eller med QR code

telegram_QR_resize2

Pr. nå mangler denne løsningen meldinger fra amerikanske selskaper som slippes utenom SEC. Men det kommer det en løsning på.

En fordel med denne løsningen er at support er ultra nært siden det er jeg som har designet og implementert den.

Og nå som vi er midt i resultatsesongen er det enkelt å teste ut. Bare legg til vilt med selskaper all over the place hvor man vet tidspunkt for kvartalsrapporter og test ut hvordan push fungerer.

Kom gjerne med egne erfaringer, behov eller andre gode løsninger som finnes for dette formålet.

3 Likes

Finnes en løsning som fungerer sømløst; appen Quartr. Anbefales på det sterkeste. Gir instant varsel, samt tilgang til alt av rapporter og presentasjoner inkludert lyd og transcript.

Mulig Quartr har endret seg siden jeg brukte den, er en stund siden. Da var det en løsning for kvartalsrapportering. Men den viser altså alle meldinger for både skandinaviske og amerikanske selskaper og speiler også meldinger som legges ut på sec.gov?

Den viser alt av meldinger for norske selskaper. Øvrigheten er bare å ta noen kjappe stikkprøver. Mye mulig at den begrenser seg mer på det punktet.

Quartr har blitt endel bedre fra da jeg brukte den ser jeg. Ser ut som den støtter amerikanske selskaper ganske greit. Kalender funksjonen er også veldig bra. Så Quartr er en bra løsning og slår alle nevnt over.

1 Like