Heldigvis foregår det svært liten grad av moderering på forumet av moderatorene. @pdx har bygget et forum som i stor grad moderere seg selv. De fleste gangene vi må inn å gjøre noe aktivt er det fordi forumet har skjult en post som ikke burde vært skjult. Eller fordi flere personer klager på en bruker som bevist poster ting som er feil. ( dette skjedde blant annet nylig i Nano tråden, hvor en bruker bevist blandet falsk informasjon inn poster som så veldig legitime ut).
En av grunnen til at @pdx fikk inn moderatorer er fordi det var ønsket på forumet, spesielt moderatorer med domene kunnskap. Jeg skal være ærlig å si at veldig mange av nano rapporteringene så har jeg ikke nok kunnskap til å si om posten bør fjernes eller ikke fordi jeg ikke vet om den er pur løgn eller fakta. Da er det veldig greit å ha en @Savepig som faktisk er fryktelig god på bio.
Er det tvilstilfeller så diskuteres det heftig i admin gruppen. Så blir kanskje noen av oss litt mye engasjerte til tider. Ofte sitter vi på rimelig mye kunnskap som ikke alltid er offentlig eller som kan postes. Som nok kan være frustrerende for både motpart og enselv. Uansett så tror jeg vi klarer å kjøre en fin balanse mellom passiv og aktiv moderering. Så får vi heller bare leve med at tweakingen av "AI"en på forumet til tider gir noen rare utfall.