Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Du kan ikke seriøst tro på de røver-historiene!?

Les artikkelen. Jeg er for gammel og lei til å enteraine stigmaet du gir uttrykk for.

Jeg skummet igjennom. Det er typisk helt løse påstander fra diverse folk, uten noe konkret til å backe det opp. Som vanlig…

At USA og andre myndigheter holder bevis for utenomjordisk liv skjult er for meg en konspirasjonsteori på linje med flat-jord…

Det er spennende fantasi, men så sykt usannsynlig at det blir rett ut komisk.

2 Likes

Nei, det er ikke slik. Dette er ikke «random folk». Les igjen. Sett deg litt inn i materien, så kan man eventuelt diskutere det igjen på et senere tidspunkt.

Vi tror ikke på det før det er i mainstream media.

Ikke sant? Endring i «policy» skjedde i 2017, da NYT og WaPo begynte å fronte som omtalte problemstillingen seriøst. Det har gått i rykk og napp siden. Dette er de samme journalistene som kjørte sakene i 2017, så dette er ikke fluff. For en som meg som har fulgt dette i mange år, så er det et interessant skue å se hvordan det kjempes om narrativet. Det nye er at lovgiving har kommet på plass på høyeste nivå for å beskytte «whistleblowers». Denne artikkelen og informasjonen er er produkt av dét.

1 Like

Utrolig interessant, og absolutt ikke sjokkerende. Bob Lazar har jo sagt såpass i mange tiår.

Hørte den siste podden James Fox gjorde med Joe Rogan og som han sier; det er ikke enkelt-sakene som er beviset. Det er alle sakene sammenlagt som danner et bilde man ikke kan ignorere.

Jeg forstår du ikke ønsker å gå inn i en diskusjon med folk som ikke tror på det, jeg har valgt å gjøre det samme etter å ha forsøkt å overbevise svogeren min og foret han med info og kilder. Men han gidder selvfølgelig ikke å gjøre noe egen research.

Folk flest vil vel ikke tro på det før de faktisk lander på plenen utenfor det hvite hus… :laughing:

Fant et intervju med han whistlebloweren:

1 Like

Det handler ikke om tro. Informasjonen og dokumentasjonen finnes. Den har fantes i mange tiår.

Offisielle dokumenter, robuste data på ulike uttrykk av fenomenet på tvers av alle tenkelige systemer/sensorer, utrolige (og dokumenterte) hendelser der sensorer og øyenvitner på tvers av geografi og plattformer (bakke, fly, båt) rapporterer det samme, og så videre.

Det finnes bøker tykkere enn bibelen som tar for seg ren dokumentasjon fra ulike tiår siden 40-tallet. Jeg tror jeg har lest alle sammen. Og jo mer man leser jo mindre skjønner man. Dette er et mye mer komplekst fenomen enn at noen er på besøk (og har tydeligvis vært det i flere tusen år) fra et sted langt unna (eller en annen dimensjon for den saks skyld). Det er bare én del av bildet.

Bøkene til Jaques Vallée er fantastiske og noe du aldri vil glemme om du leser dem. Ellers er Richard Dolan glitrende når det kommer til historien og politikken som har håndtert “UFO/UAP-problemet”.

Jeg er enig med deg, men enn så lenge virker det for meg at folk sammenstiller fenomenet med overnaturlige / paranormale ting som spøkelser og mytologiske vesener. Det er jo ikke rart, alle forsøk på å komme til bunns i dette har blitt motarbeidet siden Roswell.

Men heldigvis ser det ut til å være et paradigmeskifte hva informasjon om fenomenet angår.
Spørsmålet er hvorfor. Hvilken interesse har myndigheter – spesielt i US – av at dette kommer ut?

Ja, man har sågar god dokumentasjon på at “problemet” fra dag én ble ansett som helt nødvendig å fortie og legge høyere graderinger på enn H-bomben. Det kan være mange gode grunner til cover-upen om man stiller seg i myndighetens sko.

Jeg tror videre vi ikke skal være for optimistiske for “disclosure”. Om mulig så vil de trekke det ut i det aller lengste. Det man ser nå med offisielle organer som liksom skal undersøke hva som finnes av data må anses som en del av dekkoperasjonen i seg selv.

Men, situasjonen har blitt volatil nå. Plutselig kan det skje noe (som denne siste whistlebloweren) og kulissene falle. Særlig med den nye lovgivningen nevnt tidligere.

Richard Dolan snakker en del om forsøket på å late som om man ikke har 70+ år med dokumentasjon og viten om hva fenomenet er:

1 Like

…og samtidig bruker 100-vis av mrd på å søke etter spor av liv i universet, senest med JWST…men det er vel også sånt som passer inn i et narrativ.

1 Like

Skjønnet ikke helt hvor du vil hen her?

Du kan ikke mene det at det brukes mye penger på å forske og observere universet for å forstå verden vi lever i og kosmos skal være noe form for bevis eller indikasjon på at USA har utenomjordiske romskip gjemt i hangarer i ørkene eller noe i den duren!?

For det ville jo vært ganske sprøtt?

Nei, har samme innfallsvinkel som deg. Blir for meg et paradoks at det søkes etter liv, samtidig som man skulle visst at livet det søkes etter allerede er her blant oss. Bra plot for en roman i beste fall.

Åpner for mange spørsmål (med forbehold da jeg ikke har satt meg inn i fenomenet eller vet hva det går ut på, kun det som har stått i de siste innleggene her); myndighetene gjør alt for å skjule, men tillater/aksepterer at det publiseres metervis med bøker og youtube-klipp om temaet? Utenomjordiske har vært her i 70 til flere tusen år, og ingen utenom myndighetspersoner skal ha fått dette med seg på dokumenterbart vis? Og de deler velvillig sin teknologi, men bare porsjonsvis?

2 Likes

Aha, ja da skjønner jeg! Du mener snarere tvert om :slightly_smiling_face:

Ja, det er liksom så veldig mange ulogiske slutninger en skal dra for å kunne forklare en slik konspirasjon.

Og så er det jo det vanligste/kjedeligste argumentet som dreper mange av de villeste/mest omfattende konspirasjonsteorier. Og det er at det er fullstendig usannsynlig at tusenvis av involverte mennesker skulle klare å holde potte tett, i årtier, om noe såpass ekstremt stort og revolusjonerende.

Vanskelig å forestille seg at ikke noe slikt uansett snart ville spredt seg som ild i tørt gress og at håndfast dokumentasjon ville før eller siden ha blitt lekket.

1 Like

Utenomjordiske har vært her i 70 til flere tusen år, og ingen utenom myndighetspersoner skal ha fått dette med seg på dokumenterbart vis? Og de deler velvillig sin teknologi, men bare porsjonsvis?

Hvor lenge de har vært her er det ingen som vet, all den tid vi ikke vet hva vi snakker om (aliens, eller noe annet?). Men det man kan og BØR enes om, er at det er et fenomen vitenskapen pr. dags dato ikke kan forklare.

Antallet saker som havner på «don’t know» listen er etter hvert enorm.
Her er noen av UFO sakene jeg kommer på i farten, som det er bare å begynne å sette seg inn i.

Går du ned dette kaninhullet som noen av oss, så vil du finne troverdige vitneobservasjoner,
og annet bevis:

  • Roswell 1947
  • Mantell incident (1948)
  • Gorman Dogfight (1948)
    (disse to siste førte til project blue book)
  • McMinnville UFO foto (google it!)
  • Washington D.C (1952)
  • Lubock lights
  • Betty and Barney Hill abduction
  • Bob Lazar & Area 51
  • Lonnie Zamora Incident
  • Travis Walton Abduction
  • Ariel School incident
    (meget fascinerende, ligger intervjuer med barna på youtube)
  • Pheonix lights
  • Varginha UFO Incident
    (ny dokumentar som kom ut om denne i fjor, verdt å se)

I tillegg har du mange nyere caser hvor man har enda mer bevis i form av video, radar, sonar osv. som Commandar David Fravor (mange podcaster med ham), Ryan Graves (også mange podcaster) osv.

Mange av disse casene er troverdige som selvstendige caser – men det er igjen summen som er avgjørende. Man kan fint trekke en tidslinje fra oldtiden til nåtiden og se at fenomenet er observert og beskrevet gjennom mange århundrer.

Hva er konspiratorisk – at alle disse menneskene lyver (litt spesielt når ingen av dem har tjent på det, samtlige har blitt latterliggjort), eller at det faktisk er noe der oppe i luften vi ikke kan forklare, som mest sannsynlig ikke er menneskeskapt? :thinking:

Det er kostelig når folk snakker uten å ha satt seg det fnugg inn i noe. Det er jo nettopp offentlige dokumenter, myndighetspersoner og i det hele tatt som dokumenterer at fenomenet ikke bare er reelt, men har blitt tatt ekstremt seriøst siden minst 1940-tallet. Dette er ikke til diskusjon, det er et faktum. At dere velger å upresist og uvitende å avfeie tematikken som en “konspirasjon” er jo et svare paradoks når vi av alle ting de siste årene har begynt å få høringer med folk fra industrien og forsvarsgrenene foran relevante myndighetsorganer i USA.

Temaet og fenomenet er ekstremt (med overlegg og som del av vedtatt policy) stigmatisert og forurenset av søppel. Privat industri og myndigheter har brukt enorme ressurser på å forstå, håndtere og trolig replikere aspekter ved fenomentet. Dette er gradert høyere enn H-bomben fordi det berører alt fra kan hende utslettende våpenpotensial, teknologigjennombrudd, geopolitikk, kosmologi, samfunnsmessig stabilitet og mer til.

Informasjonen og dokumentasjonen dere etterlyser finnes, på høylys dag. Dere velger bare ubevisst og/eller bevisst å ikke ta den til dere.

2 Likes

Da bør man også enes om at før forklaring foreligger, så blir det noe spekulativt å hevde at det “må være” det ene eller det andre. “Kan være”, kan jeg gå med på :slight_smile:

Ja, det har vært mange UFO-observasjoner, 40% av USAs befolkning er sikre på at UFOer både eksisterer og observeres over kontinentet deres. På Island står alve-tro fortsatt stødig. Her hjemme er det mange som i tidligere tider har påstått å møtt både hulder og troll. Jeg er såpass skeptisk av natur at jeg velger å tro at ufo-observasjoner er et kulturelt fenomen - inntil det motsatte er bevist :wink: .

Det sagt, jeg fulgte med stor interesse det som ble sluppet i fjor om UAP fra junaiten, og dette studeres så vidt jeg vet fortsatt. Spennende å se om det konkluderes på noe.

2 Likes

Vel, jeg havner fort på konklusjonen om at dette ikke er menneskeskapt ganske fort av den enkle grunn at vi, så vidt jeg vet, pr dags dato ikke har teknologi som kan utføre de akrobatiske øvelsene disse objektene utviser.

Da sikter jeg spesielt til Nimitz incident fra 2004:

og de andre videoene som er utgitt av Pentagon (Gimbal og GoFast):

Vi vet dette bare er den bitte-lille tuppen av isfjellet av videobevis som myndighetene har,
det har de selv gått ut og bekreftet (informasjon som er klassifisert herfra til månen).

Sentrale skikkelser, fra jagerflypiloter til generaler og admiraler – har alle gått ut og sagt dette ikke kan være menneskeskapt. Hvem i vår verden har slik teknologi? Og hvis de hadde hatt en slik teknologi, ville de ikke brukt den for å få større makt og innflytelse? Ville vi ikke allerede ha sett denne kommersialisert innen luftfart, overvåkning og krig?

Som @h3nk1 sier så har myndighetene all interesse av at dette forties i hel; spesielt med tanke på at den som får tak i denne teknologien automatisk vil ha verdensherredømme :exploding_head:

Jeg er også skeptisk av natur, men det er forskjell på å være skeptisk fordi man ikke kjøper det som finnes av bevis, og skeptisk fordi det overgår ens egen virkelighetsoppfatning og fantasi.

Jeg blir meget overrasket om du fremdeles ikke er overbevist etter å ha satt deg mer inn i saken :wink:

2 Likes

Å bruke History Chanel som en referanse er rimelig useriøst? Siste “dokumentaren” jeg så derfra handlet om “bevis” på at hafruer/havmennesker finnes… yes…

90 av alle ufo observasjoner har blitt oppklart som enten type rusk på ruta eller diverse optiske effekter som kombinasjon av kameralinsen og vindu, etc.

De siste 10% er kanskje enda ikke oppklart, men har liksom med 99,99% sannsynlighet en veldig kjedelig tilsvarende forklaring.

For eksempel så er det betegnende at alle ufo filmer typisk viser uklare prikker ute av fokus og tilsynelatende akkurat utenfor rekkevidde av kamerateknologien på daværende tidspunkt . Etter som opptaksteknologi stadig har blitt (ekstremt ) forbedret de siste 100 årene, er fortsatt ufoene akkurat utenfor fokus og rekkevide/sensitivitet for dagens kameraer… merkelig er det ikke!?

3 Likes