Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Dette handler jo ikke i det hele tatt om debatten angående liv på andre planeter. Dette handler om å tilnærme seg virkeligheten rundt oss med sunn fornuft.

Det å feks skulle gå fra at noen uklare prikker på en skjerm beveget seg rart eller diverse udokumenterte vitnesbyrd til å hoppe til en konklusjon om at det finnes krasjede utenomjordiske romskip i en hangar i Nevada eller at grønne menn råner rundt i flygende tallerkener mens de kjører slalåm rundt alle mobilkameraer blir for min del alt, alt for søkt…

1 Like

Nå var history channel lenken den første som dukket opp når jeg googlet Nimitz incident video. Men den ligger også på youtube om den kilden er enklere å svelge :wink:

Men du må mene hva du vil. Jeg har brukt nok timer på å sette meg inn i materien (helt siden X files :sweat_smile:), at jeg føler jeg har gjort meg opp en mening på et sannsynlighetsbasert grunnlag.
Jeg mener vi ikke er alene og at det bare er et tidsspørsmål før vi får ugjennomtvistlig bevis.

Takk for at du delte din historie @bamse - jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av objektene fra andre ufo caser jeg har lest, men det finnes også de som hevder det er mange ulike aliens med ulike fartøy som besøker oss ( basert på ulike observasjoner av typen Gimbal, Tic-Tac, Cigar shaped, Pyramid, ball osv). Hvem vet… :man_shrugging:t2:

2 Likes

kulelyn – Store norske leksikon? :slight_smile:

Kulelyn kan ha forskjellige farger, men er sjelden grønne eller fiolette. Størrelsen varierer fra noen få centimeter til en meter eller mer i diameter. Vanlig størrelse er omtrent som en fotball, men man har rapporter om kulelyn med diameter på om lag 20 meter.

Kulelyn dannes plutselig, vanligvis like etter et ordinært lyn. De beveger seg langsomt og tilfeldig omkring, følger av og til bestemte gjenstander, ledere eller isolatorer, og stopper iblant helt opp. Noen slokkes langsomt ut, noen forsvinner brått, av og til med et smell. De er synlige fra en brøkdel av et sekund til noen minutter, som regel noen få sekunder. De etterlater seg en stikkende lukt, som viser at luften er blitt ionisert.

På sommeren, så blir det gjerne dårlig vær lengre inne i landet, kan godt ha vært tordenvær 4-5 mil unna samtidig som solen skinner i Sandefjord.

Har vært på fjelltur på sommeren, 8-9 mil fra Sandfjord og det er fascinerende å se hvordan det om hverandre i landskapet er fint vær og øspøsende regnvær. Plutselig kommer tordenværet som blåst ut av ingensteds.

Mao, kanskje det ble dannet kulelyn et godt stykke unna som fant det for godt å danse seg veien forbi deg :stuck_out_tongue:

(Edit, hvis det vare kulelyn du så, så tipper jeg det dårlige været var over Skrimfjella, ca 850moh, 4-5 mil nordvest for Sandefjord. Utover dagen på sommeren blir skyene presset opp av fjellene og det danner seg tordenbyger på ettermiddagen. Typisk i 4-5 tiden. Har en kompis som spilte golf som var litt gærn på det, hver dag når han skulle golfe kom drittværet og varte i en time :stuck_out_tongue: )

1 Like

Ja, det er hva jeg har tenkt i de 23 årene siden det skjedde. Jeg har googlet og funnet bildet som ligner mest (kulelyn)

Problemet er i første rekke at det var 2 eksakt like objekter som fløy ved siden av hverandre med ca 10 meters avstand, og at det var en jevnere blåfarge rundt det hele. Det virket på meg som tett i tett med dyser som sprutet ut noe som lignet på propangass fra en brenner.

Jeg kunne følge objektene i ca 2 mil før de forsvant, og før jeg så dem hadde de allerede fløyet minst 2 mil fra Tjodalyng, fra der min kamerat så dem.
Samme høyde hele veien, i rett linje. Men før jeg mistet dem av syne svingte de mer vestover. Antagelig nord for Torp flyplass

3 Likes

Hysj nå! Folk poster da ikke slike opptak på internett rett etter at de har tatt dem? :crazy_face:

1 Like

Det finnes en mengde video og bilder av fenomenet, men i disse fake-news tider så vil det ikke være godt nok om man er skeptisk. Jeg postet videoene som ble frigitt fra Pentagon i går, hvor de selv sier de ikke vet hva det er de ser. Fenomenet i disse tilfellene er dokumentert med Lidar, Radar, Flir og video, i tillegg til vitneobservasjoner fra de som satt i kontrollrommet, og jagerflypilotene selv.

Men det er ikke godt nok bevis hvis man er skeptisk?

Disse?

Det er jo hele poenget til @rockybalboa,

officially documenting UFOs

Offisielt dokumenterer uidentifiserte flyvende objekter.

… Er det bare jeg som synes det er komisk at de er “offisielt dokumentert” at de har tatt bilder som de ikke vet hva viser? :smiley:

1 Like

Dere forstår ikke at samtidige opptak gjort på tvers av flere av verdens sofistikerte sensorer (for eksempel SPY-radar på USS Princeton, ASQ 228ATFLIR/Raytheon på F18 SuperHornets, tradisjonell radar og øyenvitner) - er 1000 ganger mer verdt enn en tilsynelatende klar iPhone video? Dette handler om hvilke data som har verdi, og omvendt. Mobilvideoer finnes det hundretusener av på YouTube (noen er sikkert ekte, selv de som er “klare og fine i HD” - men det er umulig å vite). De har null verdi. Det som har verdi er opptak/data hvor man har chain-of-custody / legacy og som er dokumentert av (for eksempel) verdens mest profesjonelle militære og sofistikerte sensorer. Som caset NIMITZ (og andre).

2 Likes

Diskusjonen startet om utenomjordisk liv? Det vi faktisk har er opptak som fortsatt er for dårlige til at vi kan se hva det er. Som er hele poenget til @rockybalboa. Alltid, så klarer vi å gjøre opptak av dette “utenomjordiske livet” som er så dårlige at vi aldri faktisk kan slå fast hva det faktisk er. Samme hvor god tech vi har, så er techen bare god nok til at vi kan fastslå at det er “uidentifisert”. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvordan pokker skal man identifisere at det er “utenomjordisk” med sensorer? Man vet ikke en gang om det er utenomjordisk. Det eneste man vet er at det er reelt, at det er en form for fysikk/teknologi/intelligens vi ikke kjenner til (i alle fall ikke i den ikke-klandestine verden) og som er så radikalt at det har blitt gradert høyere enn noe annet og utsatt for intense studier, prosjekter og stigma as policy.

Skal man spekulere, noe man kan drive med så mye man ønsker inntil noen legger farkosten foran øynene til hele verden og sier “hei dette er X fra Y og vi har lært Z”, så er det noen hypoteser som er mer plausible enn andre.

Noen argumenterer for at det er E.T. i tradisjonell forstand (fra et annet sted i verdensrommet), andre mener det kan dreie seg om dimensjonalitet, andre at det er menneskelig utviklet black-world tech, enda andre spekulerer at intelligensen som uttrykkes gjennom fenomenet kan ha utviklet meg mye tidligere og parallelt på jorden, og ytterligere andre snakker om bevissthet og parapsykologi. Min personlige spekulasjon er at det trolig er en salig jævla blanding, og at mye av det helt sikkert er radikale gjennombrudd som har skjedd med energi/fremdrift blant Lockheed, Northrop et al.

1 Like

Hvordan du kan se om noe er laget på jorden eller ikke? Jeg tenker at med tilstrekkelig gode bilder og andre data, så burde man kunne fastslå det ganske lett?

1 Like

Man kan da ikke fastslå noe som helst før man har peer-reviewed prøver av matriale (biologisk eller ikke) som ikke kan ha blitt laget / oppstått her på jorden (og er del av vårt periodiske system). Bilder? Det kan være av hva som helst, egen tech eller hva enn fenomenet er for noe.

Denne diskusjonen beveger seg helt ut i det bisarre…

Jeg har endel innsikt via utdannelse/jobb i diverse instrumenteringsteknikk, signalbehandling etc. Det er alltid mange ting, mange effekter, støy, kryssmålinger, kalibrering, feil i software, elektrinikk, osv, osv, osv… som kan påvirke et måleresultat eller et signal.

Det er ikke uvanlig å oppdage unormale målinger på det aller meste av ikke-triviell instrumentering. Ofte spiller det ikke så stor rolle, men om det har konsekvens så setter en seg ned og prøver å finne ut av det. Da begynner man med de mest sannsynlige årsakene.

Hint: Det er ikke å hoppe til en konklusjon om aliens eller parallelle dimensjoner…

Kanskje en ikke klarer å finne helt ut av det, feks at det ikke er mulig å gjenskape akkurat de forholdene som var da de unormale/uforklarlige målingene ble gjort. Eller at en ikke har den rette spiss/kryss-kompetansen tilgjengelig.

Men fortsatt så blir det jo helt fjernt å skulle begynne å spekulere i aliens eller det overnaturlige!?

Når en kan spekulere i hundrevis av andre (kjedelig) naturlige årsaker, hvorfor fokusere på det aller aller minst sannsynlige!? Jeg skjønner det bare ikke…

2 Likes

Jeg har ikke lest alle innleggene her men føler at jeg står litt i midten. Jeg er skeptisk så lenge ingenting er bevist. Med vår teknologi burde det være mulig å fange opp noen signaler. Det er såvidt jeg vet ikke gjort.

På den annen side - er det nødvendigvis det «minst sannsynlige» at det finnes andre sivilisasjoner?
Jeg mener det er langt mer usannsynlig at vi er de eneste når vi vet at det finnes omtrent uendelig antall planeter.
Men at bevis holdes skjult for oss, det tviler jeg på.

3 Likes

Enig i det du skriver her. Men jeg mener det er viktig å holde “ufo” diskusjonen og liv-på-andre-planeter diskusjonen adskilt. Da dette er to helt ulike diskusjoner og det å blande de er dømt til å bære galt av sted!

Det ene er for å si det rett ut en helt skrullete diskusjon, det andre er seriøs grunnforskning og essensielle filosofiske og eksistensielle betraktninger.

Selv synes jeg det er kjempespennende med romforskning! Og svært interessant og grunnleggende for vår egen eksistens også å utforske denne tematikken. Ta feks Fermis paradoks!

5 Likes

Ja, det er flere paradokser man kan bli sprø av å tenke på.
Vi er i stand til å besøke andre planeter men ikke utenfor vårt eget solsystem.
Jeg utelukker at vi er de eneste med «uendelig» antall planeter. Da har vi heller ikke kommet lengst.
Men avstandene kan enten være for store, eller vi har (har hatt) besøk uten å vite det.
Maurene i en maurtue vet ikke om universet eller alt liv på jorda.
Sammenlignet med andre sivilisasjoner kan vi være «maur»

4 Likes

Nå tror jeg at jeg tar en Øl.

1 Like

Fascinerende - vi skraper overflaten av hva som er tilgjengelig og hemmeligholdes!
@h3nk1 har postet denne før, men påstandene Nolan kommer med her er verdt å få med seg:

Journalist som har gravd litt i påstandene og blitt overbevist:

Her analyserer de kroppspråket til varsleren for å se om han snakker sant:

Make your own conclusions… :slightly_smiling_face:

eller “Question your beliefs” som ble sagt i slutten av den første videoen. Ikke sett de 2 andre. Min conclusion er i hvert fall - etter å ha sett og hørt dette - at det er syltynne greier. En delvis sammenhengende rekke av påstander som etter min oppfatning baserer seg på den menneskelige egenskapen å mene å kunne se mønstre overalt. Om Dr Nolan er overbevist om det han sier selv eller er en sjarlatan som bruker enkle knep for å overbevise lett-påvirkelige individer klarer ikke jeg å avgjøre, men for meg personlig minner dette om flere diskusjoner jeg har hatt med personer opp gjennom årene som er overbevist om at det finnes en gud som styrer livene våre. Når fakta og logikk ikke kommer noen vei lenger, så blir ofte det siste argumentet “men du må jo tro!”.

Jeg tror bare på harde fakta, og frem til de måtte foreligge, blir fremmede siviliasjoner som besøker planeten vår kun støy i en tråd som ellers kunne diskutert beviselige utfordringer knyttet til vår forståelse av universet, enten basert på nye eller gamle observasjoner. Jeg forsvarer din (og alle andres) rett til å føre en filosofisk diskusjon knyttet til spørsmålet om vi er alene i verdensrommet eller ei, men enhver påstand utover det, som f eks Dr Nolan kommer med, blir for vanskelig å svelge.

2 Likes

Totaliteten i det som skjer er det som fascinerer meg; vi har gått fra en verden hvor man normalt ville blitt ilagt en tvangstrøye om man kom med påstander av typen Nolan kommer med, til en verden hvor slike mennesker får en stor Platform og et publikum å predikere til.

Hvorfor? For det første pga. artikkelen i NY times om det hemmelige UFO programmet til Pentagon.
Så kom vitnesbyrdene til Ryan Graves og David Fraver mf.l. Nå har kongressen innført en whistle-blower protection act, slik at flere forhåpentligvis står frem med mer håndfaste bevis.

Det er ekstremt vanskelig å argumentere for noe som ikke har bevis som er gode nok. Jeg ser den.

Antall dokumentarer, podkaster og bøker jeg har lest om temaet har overbevist meg.
Jeg forstår godt man ikke er overbevist om man ikke har satt seg mer enn overfladisk inn i materien.

Men når det gjelder bevis; hva er det egentlig som ville vært godt nok bevis for folk, annet enn at et romskip faktisk landet på jorden et sted, og dette ble direktesendt av flere medier og sivile samtidig?

Jeg tror også man i diskusjonen glemmer hva man egentlig snakker om:

1): Kan man enes om at det er noe der ute man ikke vet hva er, eller kan forklare?
2): Hva er sannsynligheten for at dette «noe» er menneskeskapt kontra utenomjordisk?

Hvis man er enig om 1) og vurderer sannsynligheten for at dette er menneskeskapt som «lav», basert på hva vitner som jobber innen luftfart mener er mulig med dagens teknologi, og observasjoner gjort av svært sofistikerte instrumenter, så er det i mitt hode et større logisk kvantesprang å forsøke å forklare det med ball-lyn eller værballonger når man tydelig ser at det ikke er det… :slightly_smiling_face:

1 Like