Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

Irak må ligge milevis foran vestlig tech :crazy_face:

1 Like

Jeg tror ikke videoen er “fake”, som i at den er manipulert. Jeg tror det er et objekt vi ser, eventuelt er det noe galt med selve linsen - først trodde jeg det kunne være en splatt av noe slag (insekt / fugledrit etc) - men objektet har ikke en fast posisjon i bildet. Ser noen foreslår “ballong” - og ja, det er en mulighet men får ikke helt den jevne bevegelsen over så lang tid til å stemme med en ballong.

I følge vitneobservasjoner kunne objektet bare ses i infrarødt (noe som forklarer hvorfor folk på bakken ikke reagerer på at denne fyker over hodet på dem). Sett noen andre tilsvarende videoer nå fra andre steder i verden og det ser ganske likt ut som dette. Aner fremdeles ikke hva det kan være.

Man har tydeligvis hatt en lukket høring innenfor en såkalt “SKIFF”.

https://www.reddit.com/r/UAP/comments/195603j/rep_jared_moskowitz_this_is_the_first_real/

2 Likes

Strir med å forstå meg på evigheten for tiden eller som en uttrykket det Evigheten er en veldig lang tid , hehe.

Så lenge klokken tikker og går så vil jeg prøve meg på en kort setning som dekker alle tenkelige svar på spørsmålet om eksistens og den låter som følger

___ :slight_smile: Hva var før :slightly_smiling_face:

Uansett så kan en alltid stille dette spørsmålet straks etter at en har løst en sak , det være seg bagatellmessige forhold eller store kompliserte saker.

La oss ta et eksempel.
The big bang er vitenskapelig bevist å være sannheten på hvorledes universet oppstod og utviklet seg til der vi står i dag (påstand selvfølgelig)

Og svaret er HVA VAR FØR , hehe.

Og slik kan en i en evighets-modell gi korrekte svar på alt bare en legger evigheten til grunne , ikke?

Et siste eksempel

Si at du møter en oppblåst ailien på livets vei som har en vulgær fremtoning hvor han skal belære menneskene om hvorledes universet ble til så er jo svaret…Helt riktig

HVA VAR FØR

Så der vet du hvorledes du skal stoppe munnen på disse ailien-soppene.

1 Like

vi tester ut alle vår arroganse nå som vi venter på det faktiske svaret,-etter “James Webb” teleskopet så sender de om noen år et nytt og forbedret teleskop som er enda mer avansert som skal gi ytterligere svar :sweat_smile:

Teorien sier at romtid ble til i big bang. "Hva var før? " blir derfor et meningsløst spørsmål,
I romtid tenker vi kronologisk, og tenker at alt har en årsak. I en ikke-eksistens gir det ikke mening å snakke om før/etter/imens eller kronologi.

Dette er forøvrig et av de sterkeste argumentene for Guds eksistens. Alt som har kommet til eksistens har en årsak utenfor seg selv. Ut av ingenting kan det ikke oppstå noenting. Romtid har oppstått (big bang), og må ha en årsak utenfor seg selv. “Noe” evig (Gud), som ikke har kommet til eksistens eller har en årsak, har vært årsak til big bang. Spørsmålet “hvem skape Gud” blir derfor også meningsløst. Begrepet “evig” er vanskelig å få grepet på.

Ikke meningen å spore av tråden, men på en måte er det vel relatert til unidentified “flying objects”, selv om argumentet også innebærer at Gud ikke har materie, og verken flyr eller er et objekt.

5 Likes
1 Like

For de av dere som er åpne for at aliens kan ha teknologien som skal til for å reise til vårt solsystem/joren, så sjekk ut Joe Rogan intervjuet med “whistleblower” David Grusch episode #2065. (dog usikker på om linken funger som tiltenkt):

1 Like

Skal sies at hverken Grusch eller andre fra alfabetorganisasjonene, som har jobbet med UFO-problemet siden 1930-tallet, forutsetter/antar at det må være “aliens” som har reist hit fra et annet sted i universet slik vi forstår det. Det holdes (helt) åpent at det kan være snakk om at fenomentet har sitt utgangspunkt i andre dimensjoner og/eller tid. Uansett hva fasit er, så er og blir det det høyest graderte temaet innenfor såkalt nasjonal sikkerhet. Det er nok gode grunner til det.

1 Like

Enig :+1: Sånn sett foretrekker jeg betegnelsen ET`s som en bedre beskrivelse på fenomenet.
JR intervjuet med Cmdr. David Fravor (som var få meter unna den berømte “tictac” ufoen, er også verdt en kikk/lytt : https://www.youtube.com/watch?v=Eco2s3-0zsQ

1 Like

image

4 Likes

Yep :slight_smile: og man det samme gjelder lyset som blir reflektert av planeter :slight_smile: De fargene som mangler er i frekvensene som blir absorbert av diverse grunnstoffer på planetene, og lyset som sendes til oss mangler disse fargene/frekvensene. Ut ifra det kan vi si hva en planet/stjerne er laget av :slight_smile:

4 Likes

Konseptet før eller senere har ingen plass i universet siden tid ikke er relevant.

Mulig jeg ikke forstår hva du egentlig mener. Jeg tenker at i romtid så gir “før” og “etter” mening. Jeg mener også at universet eksisterer i romtid, og sikkert også flere dimensjoner - men det ligger utenfor min kapasitet.

Det er mulig jeg er låst i en for lineær konseptforståelse, men i eksistensen så har “før” og “senere” i aller høyeste grad relevans.

Nå har jeg også hørt om beretninger fra folk som har hatt “close encounters” at de opplever at dimensjonene blir bøyd/oppleves annerledes enn det vi er kjent med. Men jeg har ikke forstått det slik at dimensjonene ikke er relevant.

Men hvis du med utsagnet mener “før” og “etter” universets eksistens, så henger jeg delvis med. Men vi beveger oss fort inn i metafysisk landskap da. “Hva er eksistens” og sånt.

2 Likes

Jeg oppfatter at universet er uendelig, og uendelig lar seg vanskelig forklare, og er vanskelig å forstå.

Universet vil aldri slutte å ekspandere, før det evt. av uforklarlige grunner imploderer., ref Big Bang.

Alternativet til implosjon er ekspansjon, og om det skjer så er våre begrep av tid like så nytteløse slik jeg ser det. Universet vil måtte utvide seg med en hastighet større enn den vi kjenner i dag, og hastigheten vil akselerere.

Ytterkanten av det vi ser på som vårt univers vil ikke være mulig å tenke seg til, og med ett smell så måtte vi være tilbake til utgangspunktet for The Big Bang for å kunne starte på nytt. Da måtte vi startet på nytt fra hver gang vårt eget lille univers hadde en Big Bang, Ikke at det er utenkelig.

Da har vi nok ulik oppfatning av universet. Jeg tror det har kommet til eksistens (big bang), og er derfor ikke uendelig, selv om det sprenger all min kapasitet for å skjønne omfanget i varighet og andre dimensjoner. Hva som kommer til å skje får tiden vise :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Denne siden gir en god oppsummering og forklaring på universet, det synlige universet, størrelser og hvorfor avstander er større enn “vanlig” logikk tilsier: Is the Universe infinite? - Big Think

Han her forklarer det samme på en god måte: https://www.youtube.com/watch?v=XBr4GkRnY04&t=309s

1 Like

Alle videoene fra SOL Foundation konferansen er nå ute :slight_smile:

https://www.youtube.com/@_SolFoundation

1 Like