Starter en tråd for dette selskapet.
Fyller på info etterhvert.
Innledningsvis kan det nevnes at selskapet er finansiert for ca 6 år etter at de hentet over 600 musd pa kurs 85 i 2024. Godt håndverk!
Starter en tråd for dette selskapet.
Fyller på info etterhvert.
Innledningsvis kan det nevnes at selskapet er finansiert for ca 6 år etter at de hentet over 600 musd pa kurs 85 i 2024. Godt håndverk!
Vurdert selskapet ved flere anledninger så skal man starte en tråd om Viking så er det greit å ha fakta i orden.
Runway på “seks år” er en sannhet med store modifikasjoner.
Per Q2-25 hadde selskapet 808 MUSD igjen.
R&D alene lå på 60 MUSD for kvartalet.
Tapet var 0,58 USD per aksje.
I det tempoet der snakker vi snarere tre, fire år, ikke seks.
Emisjonen i 2024 var imponerende i volum.
Men den kom på kurs 85 Kursen i dag er langt under.
“Godt håndverk” kan diskuteres for aksjonærene som ble utvannet.
Pipeline er frontet som sterk, men det er i realiteten ett program i fase 3.
VK2735 subkutan går videre, men oralversjonen skapte kraftig kursfall.
12 % vekttap så fint ut, men GI bivirkninger og frafall overskygget tallene.
Markedet barberte 40 % av verdien over natten.
VK2809 (NASH) har solide fase 2b data, men det er et trangt marked.
Konkurransen fra Madrigal og andre er tøff.
VK0214 i X ALD er tidlig dog spennende, men langt unna kommersialisering.
DACRA programmet er fortsatt preklinisk.
Produksjonsavtale med CordenPharma sikrer skala, men slike bindinger kan like gjerne komplisere en eventuell oppkjøpsteori.
Selskapet har altså kontanter, pipeline, men også høy høy burn med få bein i sein fase.
De har allerede vist at markedet straffer dem knallhardt ved kliniske skuffelser.
Kort sagt. Dette er ikke “seks år med fri flyt”.
Dette er en kapitalintensiv one trick pony i fase 3.
Leverer de … gull.
Bommer de … emisjonsspøkelset kommer fortere enn man tror.
Tror egentlig mye av caset for VKTX og subkutan vk2735 handler om andre leverer, eller ikke.
Frem til VANQUISH (Vikings fase III med subkutan vk2735) leser av så har dette (trolig) skjedd:
Boeheringer Ingelheims fase III-forsøk med survodutide har lest av (gjetter resultater i q1 2026)
Eli Lillys fase III’er med retatrutide har lest av (gjetter resultater spredd ut mellom q4 2025 til q2/3 2026)
Amgens fase III’er med MariTide leser av en eller annen gang medio 2027.
Vikings fase III’er med VK2735 står oppført med avlesning medio 2027, men tipper den kan komme litt senere, forhåpentligvis ligger resultatene på bordet i løpet av høsten 2027.
Alle forsøkene over er subkutane, og alle har minst doble trials i fedme og T2D.
Jeg har holdt Novo utenfor her, men kort oppsummert der er ståa at CagriSema vel forsøkes lansert en eller annen gang i løpet av 2026, og ingen de planlagte fase III-forsøkene med amycretin som har oppstart H1 2026 vil lese av før 2028.
Kort oppsummert: Når vk2735 subkutan fase III leser i 2027 av har survodutide og retatrutide lest av og er trolig lansert, sammen med CagriSema. Amgens MariTide har også lest av men er kanskje ikke lansert enda.
Det er nærliggende (basert på fase II-data, virkemåte osv…) å tro at VK2735 “slår” survodutide og maritide på efficacy, og kanskje også på tolererbarhet. Den dårlige tolererbarheten fra oral studien tror jeg man bare skal tilskrive at det blir ekstra bivirkninger med denne typen medisiner som piller.
Det store store spørsmålet for troen på Vikings fremtid er egentlig “hvor bra blir retatrutide?” Hvis retatrutide er markant bedre enn tirzepatide f.eks både på efficacy og tolerance, så er det dårlig nytt medisinsk sett for Viking. Men la oss si at retatrutide faktisk ikke blir markant bedre enn tirzepatide, og f.eks har mer bivirkninger osv…
Da sitter Viking igjen der med en drug som trolig matcher tirzepatide og CagriSema på effekt og tolererbarhet.
Så skjebnen til Viking handler på en måte mye om hvordan resten av fedmespacet utvikler seg. Hvis det er en serie med “next best things” linet opp i 2027-2028, så vil nok mange tenke at VK2735 tilhører fortiden. Men om det skulle vise seg at den generasjonen drugs som nå er allerede er her er peak for inkretin-spacet, så kan Viking fort stille med ganske sterke kort.
Min take på Viking er at investorer og Big Pharma her og nå (fortsatt) tror at den teknologiske utviklingen innen spacet vil gjøre at VK2735 havner i kjølvannet av utviklingen, om ikke umiddelbart, kanskje ganske fort etter 2028. Skuffende resultater for survodutide og ev. retatrutude i 2026 + at det ikke dukker opp nye Soria Moria inkretin-luftslott borte på horisonten vil kanskje justere forventningene til investorer om hva som er mulig i fedmespacet, og gjøre Viking mer attraktiv som investering / kandidat for oppkjøp / lisens- eller distribusjonsavtaler.
Gode innspill.
Noen flere momenter
-Analytikere er noen jeg normalt ikke lytter til men mer unisont positiv analytikerkorps enn til denne har jeg knapt sett så da er det pluss i min bok.
Ser dere fokuserer på 27/28. For mange er der vel lang horisont. Her og nå så er de en ganske het kandidat i dette spillet. Oppkjøp er mulig og en vanlig spekulasjon er at de kan bli snappet opp av big pharma som ikke har fedme i sin pipe. Eller som defensivt kjøp av Eli Lilly.
amerikansk selskap som (dessverre) nok er en fordel gitt geopolitikk.
Dataene. Markedet er kortsiktig. Nedgangen kom pga litt vel høye forventninger. Ikke noe galt med data og mener dosering skal kunne gi en ok bivirkningsprofil.
Short. Enormt short her. Mener jeg så at ca 35% av aksjer var lånt ut. Kan slå begge veier men potensialet for squeeze.
Markedet har for høye forventninger til hva som er medisinsk mulig + vekstrater over hele fjøla, NVO ned og LLY sidelengs (at best) gjennom det siste året er egentlig bare en del av en større forventningsjusteringsprosess.
Jeg tror ikke den prosessen er ferdig, men jeg tror den vil begynne å bli det neste år. Jeg tipper retratutide (trippelagonisten til LLY som er det store håpet for “neste drug”) kommer til å skuffe investorene. På en eller annen måte. Stanga ligger fortsatt rett og slett for høyt. Ingen klare å hoppe over 2.60 liksom. Men når bare nok hoppere har prøvd seg og failet, så får vel markedet justert ned forventningene til ca. 2.1 meter, og da ser VK2735 plutselig mye bedre ut. Spørsmålet er bare når dette skjer.
LLY prøvde angivelig å kjøpe ut VKTX for 40-50 USD i fjor vinter før fase II data til VK2735 ble sluppet og sendte VKTX-kursen til himmels. Det ville i så fall vært et rent defensivt kjøp, gitt at VK-drugen har samme virkemåte (og trolig hverken er spesielt dårligere eller bedre på noen punkter enn LLYs egen tirzepatide). Man kan forsåvidt også merke seg at Novo i det stille droppa utviklingen av sin egen once weekly GLP-1/GIP agonist her i sommer. Ikke at jeg tror Novo er interessert i VKTX, for det virker som Novo tror GLP-1 + amylinanalog (både CagriSema og amycretin er en slik kombo) er fremtiden. Dessuten har Novo en egen trippelagonist i tidligfase nå, med UBT251. Så hvorfor skaffe seg en dobbelagonist? Men Pfizer? Ambisjoner om å delta i fedmespacet og noen havarerte -gliprondrugs å vise til? Og de har markedstilgang, produksjonsfasiliteter osv… Eneste pipen til VKTX mangler er en non peptide small molecule – men Pfizer har angivelig en slik i fase II, jfr. det som ble sagt da de droppa danuglipron her i vår – så de er kanskje en god match?
Edit: Det Pfizer visstnok har i pipe er en oral non peptide small molecule GIPR-antagonist (som kun blokkerer GIP reseptor, i motsetning til GLP-1), den skal visstnok være i fase II nå, men Pfizer har vært notorisk tilbakeholdne med å dele data fra denne, som foreløpig bare heter PF-07976016. Egentlig ganske interessant å se hva de kan få ut av denne. Kan vekttapet matche GLP-1s i pilleform? Kan toleransen matche (eller være bedre) enn GLP-1s i pilleform?
Etter de gode innspillene deres over ser jeg nå egentlig tre lag i Viking caset. fundamentet, konkurransen og sentimentet. På fundamentet er vi enige. Cash er 808 MUSD, burn ~60 MUSD/q, runway 3 4 år. Pipeline koker ned til VK2735 SC og resten er opsjoner langt frem i tid. På konkurransen blir bildet mer spennende Boehringer, Lilly og Novo leser av/lanserer før Viking og Amgen omtrent samtidig. Hvor bra retatrutide leverer blir rett og slett skjebnepunktet. Hvis den viser seg å være “tirzepatide 2.0” er det tøft for Viking, men hvis forbedringen er mer inkrementell kan VK2735 fort være “good enough” i et gigantisk marked som langt fra er dekket.
Så har vi sentimentet det analytikere er uvanlig unisont positive, spekulasjoner om oppkjøp kommer jevnlig, amerikansk jurisdiksjon er faktisk en fordel i dagens klima og med 35 % short på aksjen kan det smelle voldsomt begge veier.
Summen av alt dette gjør Viking til et klassisk binært bet. Ikke seks år med fri flyt, men 3 4 år med høy burn, én fase 3 billett og et konkurransebilde som kan gi både gull og kjeller. Markedet har vist at de straffer hardt på skuffelser, men også at det ikke skal mye til for å løfte caset på nytt.