Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Marinering av lammeribbe

Servert sammen med en salat på brokkoli, bladpersille, rødløk, bacon, granateple, pinjekjerner og rømme.( Bilde mangler dessverre)

12 Likes

Fantastisk god mat, knipset du den når den er ferdigstekt? Tror jeg har igjen en ribbe etter lammet jeg delte ned i høst.

2 Likes

Røkt tartar av lam på grillet lefse med baconmajones, bacon, syltet løkgress og koriander.

Svinefilet rullet i aske av brent purreløk og estragon, potetpure, grillet sjalottlauk, pære, syltet purreløk og sjysaus med sennep.

Dagens vin:

Nydelig vin som var artig å prøve til dette. Gikk utmerket til tartaren, der korianderen bandt vinen og maten sammen.
Til svineretten likte vinen godt med saus, så funket flott der også.

18 Likes

Kanon, Nizarus :+1: :+1: :+1:

1 Like

15 Likes

Det der så sinnsykt godt ut :grinning:

Det var fantastisk godt, sønnen min skulle ut på byen så det ble litt dårlige bilder. Skal skjerpe meg til neste gang. Fløtegratinerte poteter, soppstuing og aspargesbønner. Hjemmelaget rødvinssaus toppet det hele.
Imperial blir nok kjøpt inn igjen, tross prisen på 499. Denne ble for en tid tilbake satt ned fra 749 som nok var for høy pris

2 Likes

Tartar av kje med sprø lefse, mynte og vinaigrette

Grillet og røkt lår av kje med nord-afrikanske krydder. Grønn salat med mynte, granateple og ristet cashewnøtter. Labneh med hvitløk og olivenolje.

Hadde ingen vin liggende som ville matche dagens mat helt, men poppet en flaske flott Jadot Boucherottes 2013 som sedvanlig er topp :+1:

15 Likes

Jeg merker at jeg er litt rart, men i hvert fall lam vil jeg ha relativt godt stekt slik at fettet har “smeltet” godt inn i kjøttet. Noe jeg ikke synes skjer når det er rosa.

1 Like

Kjøttet trenger høyere kjernetemperatur for at eventuelt fett skal smelte ned ja. På et slikt kjelår er det veldig lite fett og faren for at man får tørt kjøtt er tilstede.
Lammelår liker jeg også noen få grader høyere enn dette kjelåret.

3 Likes

Steike Nizarus, har akkurat kommet ut av kveldens restaurant. Er mett, men bildene dine får meg jaggu til å få lyst til å prøve å presse inn litt mere mat. :crazy_face::+1::+1::+1:

4 Likes

Du er ikke rar @Christian , dine betrakninger er helt korrekte. Lammekjøtt trenger litt mere temperatur for de aller fleste av oss. Kjekjøtt har tilnærmet ikke fett. Der kan man steke kjøttet rosa og det funker bra. Skal bestille meg ett slakt snart,(kjøttfe) vil legge ut bilder av oppdelingen. Håper det vil inspirere flere til å prøve å foredle kjøttet selv. Vet att det ikke er enkelt, men vi får til mere enn vi tror. Har selv 20 år med erfaring som slakter/kjøttskjærer. Jobbet på Gilde, fra 1979 til 2000

9 Likes

Kje eller generelt geit er alt for lite brukt i Norge. Mengder av nydelig kjøtt blir kastet hvert år.
Mye kje blir slaktet nå på våren og tilgjengeligheten er der for de som vil prøve.

Et lite kjeslakt nå på våren er ofte ikke større enn 5-7 kiloish, så anbefaler alle å kjøpe ett å teste ut :+1:

8 Likes

Helt riktig @Nizarus glem ALT, dere har tenkt/lest om kjekjøtt, dette er bare helt nydelig. Kjekjøtt har ikke mye egensmak. Det er mildt, og er lett og smaksette.

1 Like

Lammecurry Sri Lankan-style på gang.

Lammekjøtt marinert i noen timer i en paste laget på løk, hvitløk, chili, ingefær, soyasaus, olje og eddik.

Kjøttet brunes før en krydderblanding av koriander, spisskummen, bukkhornskløver, sumak, paprika, kajennepepper, gurkemeie, kardemomme og kanel tilsettes å stekes litt videre. Tilsett kraft ( jeg brukte kyllingkraft ) og putre til kjøttet er nesten ferdig.
Tilsett kokosmelk og putre videre i 20min ish.
Smak om balansen er grei. Juster eventuelt med salt og syre.

Serveres med aromatisk ris. Risen kokes sammen med feks kanelstang, hel kardemomme, stjerneanis eller annet snacks.

Topp med bladpersille, koriander eller mynte.

En kjapp roti/pannebrød/lefse er godt til.

Edit: Ferdig-bilde lagt til

22 Likes

Ble en screenshot her! Takk for at dere som stadig poster her inspirerer og deler!:slight_smile:

1 Like

Jett om jeg gleder meg til maten i dag.nesten Vagyu kvalitet på entrecotene til venstre. Havner i marinade nå for å godgjøre seg.

11 Likes

De så sykt bra ut!

Hvor har du fått kjøttet ifra? Australsk grain feed?

Nydelig marmorering i all fall!

1 Like

Nesten så jeg ikke trodde mine egne øyne. Kjøpte dem på Geilo, REMA 1000. Nordfjord kjøtt. Selvsagt fra Norske bønder. Tilbud , 249 kr kiloen. :hugs::hugs:

16 Likes