Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Kjøttet trenger høyere kjernetemperatur for at eventuelt fett skal smelte ned ja. På et slikt kjelår er det veldig lite fett og faren for at man får tørt kjøtt er tilstede.
Lammelår liker jeg også noen få grader høyere enn dette kjelåret.

3 Likes

Steike Nizarus, har akkurat kommet ut av kveldens restaurant. Er mett, men bildene dine får meg jaggu til å få lyst til å prøve å presse inn litt mere mat. :crazy_face::+1::+1::+1:

4 Likes

Du er ikke rar @Christian , dine betrakninger er helt korrekte. Lammekjøtt trenger litt mere temperatur for de aller fleste av oss. Kjekjøtt har tilnærmet ikke fett. Der kan man steke kjøttet rosa og det funker bra. Skal bestille meg ett slakt snart,(kjøttfe) vil legge ut bilder av oppdelingen. Håper det vil inspirere flere til å prøve å foredle kjøttet selv. Vet att det ikke er enkelt, men vi får til mere enn vi tror. Har selv 20 år med erfaring som slakter/kjøttskjærer. Jobbet på Gilde, fra 1979 til 2000

9 Likes

Kje eller generelt geit er alt for lite brukt i Norge. Mengder av nydelig kjøtt blir kastet hvert år.
Mye kje blir slaktet nå på våren og tilgjengeligheten er der for de som vil prøve.

Et lite kjeslakt nå på våren er ofte ikke større enn 5-7 kiloish, så anbefaler alle å kjøpe ett å teste ut :+1:

8 Likes

Helt riktig @Nizarus glem ALT, dere har tenkt/lest om kjekjøtt, dette er bare helt nydelig. Kjekjøtt har ikke mye egensmak. Det er mildt, og er lett og smaksette.

1 Like

Lammecurry Sri Lankan-style på gang.

Lammekjøtt marinert i noen timer i en paste laget på løk, hvitløk, chili, ingefær, soyasaus, olje og eddik.

Kjøttet brunes før en krydderblanding av koriander, spisskummen, bukkhornskløver, sumak, paprika, kajennepepper, gurkemeie, kardemomme og kanel tilsettes å stekes litt videre. Tilsett kraft ( jeg brukte kyllingkraft ) og putre til kjøttet er nesten ferdig.
Tilsett kokosmelk og putre videre i 20min ish.
Smak om balansen er grei. Juster eventuelt med salt og syre.

Serveres med aromatisk ris. Risen kokes sammen med feks kanelstang, hel kardemomme, stjerneanis eller annet snacks.

Topp med bladpersille, koriander eller mynte.

En kjapp roti/pannebrød/lefse er godt til.

Edit: Ferdig-bilde lagt til

22 Likes

Ble en screenshot her! Takk for at dere som stadig poster her inspirerer og deler!:slight_smile:

1 Like

Jett om jeg gleder meg til maten i dag.nesten Vagyu kvalitet på entrecotene til venstre. Havner i marinade nå for å godgjøre seg.

11 Likes

De så sykt bra ut!

Hvor har du fått kjøttet ifra? Australsk grain feed?

Nydelig marmorering i all fall!

1 Like

Nesten så jeg ikke trodde mine egne øyne. Kjøpte dem på Geilo, REMA 1000. Nordfjord kjøtt. Selvsagt fra Norske bønder. Tilbud , 249 kr kiloen. :hugs::hugs:

16 Likes

Fantastisk flott kjøtt :+1:

Du burde kjøpt hele partiet og stilt opp en bod ved riksveien og solgt «vagyu» til 1999,- kiloen :money_with_wings:

2 Likes

Marinade på god biff? :see_no_evil:

3 Likes

Svarer deg i morgen på dette Christian. :cut_of_meat:

1 Like

Det er ikke vanskelig å huske hva du trenger i en god marinade, så lenge du legger ordet KOS i mente.

En marinade skal inneholde tre hovedelementer; krydder, olje (nøytral), og syre i form av en syrlig væske - KOS.

Oljen trekker til seg smak fra krydderet og overfører kryddersmaken til kjøttet. Krydder, urter, løk, chili m.m. gir kjøttet ønsket smak.

Den syrlige væsken kan være eddik, vin, sitronsaft, surmelk, yoghurt eller lignende. Syren sørger for at holdbarheten på kjøttet øker og kan være med på å mørne kjøttet noe.

Salt trekker ut væske fra kjøttet, derfor bør man ikke bruke salt i marinade. De fleste kjøpte marinader har dog en del salt tilsatt.

til 2 kjøttstykker trenger du

• 4-6 ss rødvin
  • 4 ss olje
  • 1 båt hvitløk finhakket
  • 1 ss tørket rosmarin
  • 2 stk. laurbærblad
  • 1 ts grovkvernet pepper
    jeg salter etter jeg har svidd av biffen på begge sider og varmen er skrudd ned. Griller jeg, salter jeg også etter att karamiliseringen er gjort unna og ett bluss står på og biffene ligger på indirekte varme. (jeg lar blusset på venstre side stå på og kjøttet ligger på høyre side, temperaturen i lokket ligger på 90-100g vender kjøttstykkene flere ganger. Stek til du er fornøyd, jeg liker selv medium. Når du steker på denne måten trenger ikke kjøttet å hvile særlig etterpå. 2-3 min er ok og saften beholdes i kjøttet selv om du deler det opp)

Det er ikke alltid vi har alt vi trenger hjemme når vi i farten har bråbestemt oss for å grille. da er det kjekt å ha disse krydderglassene hjemme. En flaske med solsikkeolje.Har du også en flaske orginal grillolje (Meny) og litt rødvin kommer du langt. Her bruker jeg ikke oppskrift har bare ikke oppi for mye rødvin (setter mye smak) alt går oppi en pose sammen med kjøttet, ta ut mesteparten av luften i brødposen og knyt igjen. Rundt 2-3 timer, vend posen og fordel marinaden godt. Direkte og indirekte varme grill på bilde 2 og 3.

29 Likes

Dagens forberedelser til lammesteik i morgen. Utbeining av lammelåret, krydring, salt og pepper. Skreller og knuser hvitløk, legger dette inni sammen med rosmarinblader.

Bruning av bein og kjøttavskjær.

Krydre dette litt med salt og pepper. Trekke bein og kjøttavskjær i 18-24 timer, dette skal ikke koke, varmen settes slik att di såvidt ser att det er krusninger i overflaten. Bruk en skje til å ta vekk skummet som legger seg på overflaten. Koker kraften, får du ikke så klar kraft.

Kommer mere i morgen, anngående bruning steketemp, tid.
Surrer og bruner lammelåret, litt mere salt og pepper etter bruning. Skjærer opp fennikel, løk, hvitløk og gulerøtter og bruner dette lett i panna

Temperaturen jeg prøver i dag er 120 grader, ca 2,15- 2,30 steketid. Fyller på ca 0.5 liter med halvblandet kraft og vann. Dette blir basisen til sausen. Husk å hvile steken 15-20 min før du skjærer den opp. Da beholder du saften inne i kjøttet. Jeg kommer til å ta den ut når termometeret viser 67-69 grader. Tempen stiger ytterligere en par grader under hvileperioden.
Klar til steking.

Nydelig kjøtt.

21 Likes

Elsker at du beskriver fremgangsmåte, så kan vi som ikke er på helt samme nivå dra læring og inspirasjon. :slightly_smiling_face:

6 Likes

Husk rødvin til sausen og kokken :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Dagens gjøremål , ble oppringt av en tidligere kunde som er melkebonde i går kveld. Han hadde en kvigekalv som hadde fått ett lite brudd nede i ankelen. Dyrlegen ga det 50%50 for att det kunne gå bra. Bonden ville ikke ta sjansen på att det ordnet seg. Han ringte meg og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med å slakte og dele det ned seinere. Selvfølgelig fikk han hjelp til dette. Alternativet var nødslakt og en kostnad på 5000 kr for henting og slakting. Dyr som blir hentet med nødslakt betales det nesten ingenting for heller. Kvigen var feberfri og medisiner ble heller ikke gitt kvelden før. Så slakting ble det.

18 Likes