Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Supert @Halling :+1:

Skjærer du ned tradisjonelt eller tar du ut noen spennende stykningsdeler i tillegg?

1 Like

Lager det kunden vil ha, håper jeg kan få di til å prøve Brisket, knallgodt å langtidsgrille med masse rub på, istedefor å bruke hele brystet til malekjøtt, grytekjøtt. Ellers blir det indre/ytrefilet, mørbrad, bankekjøtt, flatbiff, rundbiff, bogsteik. entrecote, høyrygg. Høyrygg er også ett litt undervurdert kjøttstykke, her er det mye marmorering, bind kjøttstykke godt opp og krydre godt, langtidssteking/grilling vil gi deg en fantastisk smaksopplevelse og kjøtt som smelter på tungen.

6 Likes

Pleier å bruke det til fransk kjøttsuppe. Som det nå er aaaaltfor lenge siden jeg har laget. :yum:

… Hvis jeg ikke har høyrygg bruker jeg entrecôte :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Det beste kjøttstykket jeg har fått servert som biff var høyrygg!

2 Likes

Enig at høyrygg er undervurdert. Bruker det mye selv, både i gryter og som helstekt. Høyrygg er også en selvfølge når jeg kverner til burgere :+1:

5 Likes

Så bra! Når jeg en sjelden gang kjøper storfekjøtt så er det fra en lokal bonde som har nordlandsfe, nordens wagyo. I år kjøpte jeg nesten alt de fikk av høyrygg, samt entrecôte og kjøttdeig. Uheldigvis var det bare jeg og en eller to andre som kjøpte brisket (eller bibringe som de kaller det på Nortura) sist han slaktet for to år siden, så denne gangen ble de stykkene dessverre valgt vekk.

Bruker høyrygg hovedsakelig til burgere og gryter/«pulled beef» men skal prøve helgrilling til sommeren når jeg nå har så mye.

Ellers går det i elg, villsaulam, og en sjelden gang økologisk utegris.

3 Likes

Det er her inne vi skal dele ned kvigekalven. 150 år gammelt laft.
image00000011
Fantastisk flott kjøtt.
image00000211 gir en ekstra dimensjon å dele ned kjøttet her inne.
image00000411
image00000311
Ferdig.
image00000511

13 Likes

Hadde en lite planlagt, men kjapp og god middag i dag. Tok kanskje 20 min å lage.

Grillet entrecôte, chiliostepølse, salat med sorte bønner, paprika, tomat, koriander, avokado, smørstekt asparges, oliven med hvitløksfedd. Rødkålsalat med saft fra appelsin og rosiner.

IMG_20220508_231930
Crop av et familiebilder :baby:

En middag jeg spiste meg god og mett på med den beste samvittighet. Mye forskjellige smaker som gjorde at hver munnfull smakte noe nytt.

Desserten, en mangosorbet og yoghurt pinneis ble inntatt etter en velfortjent middagslur mens jeg tok en gå og joggetur på 3-4 km og et par hundre høydemeter. Måtte vente med joggingen til jeg hadde spist opp isen og prøver å spare knærne fra å jogge ned de verste bakkene. :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 Likes

Hvordan får du ut saften av rosinene? :crazy_face:

Nå sitter jeg riktignok noget rødvinsmarinert i det store utlandet å savner grillen min, MEN:

En herlig grillet entrecôte hvor en feks snitter opp en fantastisk god, grillet chorizo over så fettet fra chorizoen kan renne ned å blande seg med smakene fra entrecôten?

Beklager å ødelegge tråden, men jeg savner grillen min og mulighetene for å lage mat!

Edit: jeg tenker når entrecôten er ferdig på grillen, lage noen småååå snitt i den crunchy stekeskorpen med samme kniven du barberer tomatene med så en ikke risikerer å miste noe juices fra kjøttet…

2 Likes

Du starter med en drue og lar den tørke i solen. :sun_with_face:

2 Likes

En meget god vin,

den får følge av andeconfit med pastinakkpure, saus laget på base av andefettet, skivede/bakte poteter, hvitløksmais, litt brokkoli.

5 Likes

Kveldskos.

3 Likes

Tidlig jul i år, go helg.

7 Likes

Lagrar du mycket @Halling ?

Nei lagrer ikke mye, noen flasker blir det men det meste blir kjøpe inn for forbruk de neste månedene. Fikk en raptus her da jeg leste igjennom noen forslag på siden til Botti.no En side som absolutt kan anbefales. Liker å ha rundt 50-80 flasker liggende fordi da har jeg som regel en to- tre å velge mellom uansett meny for kvelden

2 Likes

50-80 flasker på noen måneder? :astonished:

Ikke fullt så galt, :rofl: viss kona og jeg drikker vin går det 1-2 flasker til maten og utover kvelden fre- lør. Vin er helge/feriekos for oss. Må vel kanskje innrømme att vin for meg er litt mer enn kos, lidenskap er vel det det har utviklet seg til etter hvert. :wine_glass:

2 Likes

Dette blir digg.

Jeg velger å drikke denne Chardonnayen til blåskjellene .

12 Likes

Enkel surf&turf variant
Mørbrad me kryddersmør
Søtpotetmos
Scampi-hvitløksmarinerte med aioli

11 Likes