Har vært og handlet noe kjøtt. Alt unntatt ribben er dry aged. T bone, culotte, entrecote. Jett om jeg gleder meg.
Bra kjøttsulten også?
Saus eller urtesmør? Grill eller panne?
Det ryker en T Bone i dag, i og med att det er Dry Agde blir det ingen marinering på den. Kun salt og pepper. Vil kjenne mest mulig av den litt rike smaken som DA gir. Svir den av først på grillen, legger den over på indirekte varme, krydrer steketermometer bare ett bluss på lokktemp 90-110 grader. Kjernetemperatur ca 60 grader. Komer til å lage en nokså kraftig rødvinssky.
Edit: ferdig brunet
Culotten og ribben skal jeg langtidssteke i ovn, svi de av raskt i pannen, Krydre, steke Culotten i ca 8 timer, ribben 4-5 timer ovn 55grader
Lenge siden jeg har lagt inn noe her nå, men lysten kom tilbake i dag.
Bisque laget på rekeskall og grønnsakskraft. Pannestekt kveite med potetgull ( av siste rest mandelpotet fra i fjor ), bladpersilleolje og gressløk.
Dagens vin er en flott Bourgogne fra Leflaive som fungerte godt til retten og varmen
Steike de så godt ut, avansert?
Bisque:
Rekeskall ( fra et tidligere rekemåltid, av 1.5 kg reker) freses godt på høy varme mens man knuser dem ekstra med en sleiv.
Tilsett ett par teskjeer med tomatpuré og en grovt hakka chili som får frese en stund.
Ha i grønnsakskraft ( eller annen kraft om du har ) sammen med litt løk, gulrot og sellerirot. ( Jeg bruker ofte grønnsaksavskjær som jeg samler opp ila uken ) 400-500g aromater. Kraft til alt dekkes. 2-2,5 liter
Kok dette i 30-40 minutter. Sil av og reduser dette til halvparten. Sitter igjen med ca 1 liter
Ha i en teskje med eddik og ca 1 dl med fløte. La putre i 10-15 min. Smak til med salt og pepper. Ta av plate og pisk inn to spiseskjeer med kaldt meierismør. Kan med fordel piskes opp med en stavmikser rett før servering.
Potetgull:
Lag tynne potetflak på en mandolin. Skyll dem godt for å fjerne stivelse. Legg dem i kaldt vann i 30 min. Tørk av godt.
Friter til gyllen og vend i litt salt
Bladpersilleolje:
Bladene plukkes fra stilken. Samle i en morter ( ev blender ), ha i nøytral olje, litt salt og litt sitron. Siles av.
Edit:
Satt inn mengde i oppskriften
Tusen takk, dette skal jeg prøve så supergodt ut. Takk for oppskriften.
Kjapp 2-retter i kveld av selvfanget og selvproduserte varer.
Pannestekt sjøørret med syltet rødløk, smørstekt gulrot, ruccolakrem og ruccolaolje.
Sadel av kje, råstekte minipoteter, smørstekt kantarell og piggsopp, hvitløkskrem og sprøstekt rosmarin.
Hadde denne flotte grekeren til begge rettene. Taklet begge rettene helt supert👍
Snadder!
Drakk Altaen selv forrige helg. Likte den godt, bestilte 3 nye flasker. Hadde denne vært fransk hadde den kostet 50-75 kr mer (219) Viner fra Hellas er stigende i popularitet på polet.
Håper det smakte godt!
ruccolakrem og hvitløkskrem…. Er det med creme fraîche?
Jo takk, smakte fortreffelig
Ja, bruk creme fraiche, rømme, gresk yoghurt eller lignende.
Lag en olje av ruccola, som du pisker inn i creme fraichen til fløyelskonsistens. Juster med syre og salt.
Knus hvitløk og finhakk. Tilsett i creme fraiche og la stå ett døgn eller to. Sil av og juster med syre og salt.
Høst og Boeuf Bourguignon på menyen, med selleri- og potetmos, og en veldig god spansk rioja til. Namnamnam
Jeg og en kompis tok en pause fra hverdagen på VIN Bjørvika tidligere denne uken, dette var en riktig lekkerbisken;
Det så godt ut det! Btw, så er min erfaring at det smaker best med bare kokte poteter til. Tror det er favoritten min, sammen med lammelår (med assortert tilbehør).
Får lage det en helg jeg bare har treåringen hjemme De to eldste er så kresne.
Oppskrift?
Høyrygg som er svidd i panne, deretter i trykkoker med rødvin og kjøttkraft i omtrent 40 minutter (brukte trykkoker i går, men vanligvis lar jeg det bare putre i kjelen i typ 3+ timer eller noe sånt).
Så er det småløk, gulrot, laubærblad, timian og litt hvetemel. Tilsatt steinsopp rett før servering og litt bladpersille.
Det gjør seg egentlig helt selv og man kan bare gjøre endringer etter egen smak (kantarell, hvitløk, sjampinjong, bacon, sjalottløk, etc)/hva man har tilgjengelig
Godt med purre oppi også. Genial rett med lite arbeid. Krever bare litt tid i gryta.