Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Laget en variant av Cevapcici i kveld.

Kjøttdeigen ble laget av lammekjøtt som jeg hadde liggende samt salta sideflesk.
Lammekjøttet ble beinet ut og kvernet sammen med salta sideflesk, rødløk, chili og hvitløk
Deigen ble knadd sammen med salt, pepper, paprika, spisskummen og muskat.
Fordel at dette gjøres god tid i forvegen slik at deigen kan modnes fint

Laget en kraft på lammebeinene og grønnsaksavskjær. Kokte inn fra 1.5 liter til 2.5 dl og serverte sammen med syltet kantarell.

Prepping av Cevapcici før dem skal på grillen :+1:

Tilbehøret i dag ble ovnsbakte nypoteter, kantarellstuing, syltet kantarell og ajvar.

17 Likes

Kremet soppsuppe av kantarell og steinsopp. Stekte kantareller, 12mnd modnet fenalår og blomkålskudd.

Carré av kje med sellerirotpuré, syltet fennikel, eple, fenalår og en superfeit saus laget av kjeavskjær, soppkraft og rødvin. Justert godt over gjennomsnittet med smør :grin:

Prøvde med en annen greker denne gangen og gikk helt greit til maten. God og frisk vin som er god å ha som kos.

20 Likes

Herregud den maten där @Nizarus !! :heart_eyes:

1 Like

1 Like

Er det svensk variant av klubb?

Helt riktigt. Var nyfiken på om någon visste :blush:
Kallas pitepalt i Sverige

1 Like

Denne var fin til en god gryte som fortjente en god Bordeaux: Ch. La Tour Carnet 2016

3 Likes

Madame Bollinger om Champagne;

5 Likes

Indrefilét av lam på lompe med rørosrømme, syltet kantarell, syltet fennikel, rødløk og purreløk.

Hval med pannestekt jordskokk og gulrot, smørstekt kantarell, ruccola, ristet sesamfrø og sopp/rødvinsaus

Saftig og god spanjol som ble hakket for kraftig for maten.

20 Likes

Enkel ost/kjeks og en god porter til😄

10 Likes

Ribs av lam med småpoteter og coleslaw med sprø kikerter

19 Likes

Skal disse potetene kokes med eller uten skall?

De røde er cerisa-poteter

Definitivt med skall på delikatessepotetene, de kan gjerne også spises med skall.
Selv både koker og spiser jeg alt av poteter med skall. Skallet kan føles litt ekkelt og rart ut i starten, men det blir en vanesak og nå føles det nakent å spise skrellede poteter. Det er også sunnere;

Damprist istedenfor ordinær koking er også å foretrekke!

7 Likes

Hur lager du spröa kikärter?

Vender i olje og ønsket krydder. Steker på brett i ovn, 200 grader i ca halvtime

4 Likes

Denne Colheitaen var meget god, lag på lag med smak og laaaaannng ettersmak. Trodde aldri jeg skulle gi begge tomlene opp for en portvin.

4 Likes

Elle melle, en av disse havner i karaffelen i kveld til en skikkelig marmorert entrecote. Kona bestemte att vi starter med lillebroren.

8 Likes

Grilling på lørdagskvelden.

12 Likes

Prøver meg for første gang på pasta bolognese med vodka. Høyrygg som kjøtt, sellerirot, gulrot, løk, hvitløk, aromasopp, tomatpuré og cherrytomater som øvrige ingredienser. Melk og to bokser hermetiske tomater som væske i tillegg til vodkaen. Masse fersk basilikum og litt salt og pepper.

Har hørt at vodka skal få frem smaken i tomatene på en spesiell måte, så gjenstår det å se om min gane er avansert nok til å merke det :slight_smile:

16 Likes

Mye bolognese her i gården også, mektig godt om man gir den litt god tid og kjærlighet. Endt opp med å bruke kjøttkraft og rødvin i min versjon, og balanserer med litt syre og sukker.

Hører gjerne om vodka gir den en ekstra piff :cocktail:

8 Likes