Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Når vi er inne på en av mine favoritter, bolognese / tomatsaus, må jeg fremme noe jeg har blitt veldig glad i de siste par årene:

image

Hvis noen har forslag til fond som er bedre enn denne prøver jeg gjerne ut!

God helg, her er jeg enda på formiddagschampagnen !

4 Likes

Treåringen her hjemme er veldig glad i champignon i kjøttsausen, selv om den ikke hører hjemme der. :joy:

Lærte hva som skal til for å få champignon som ikke er gummiaktig. Man må bare bruke nok smør under steking. Dama, som jeg lærte det av, er veldig glad i sopp krydret med hvitløk, salt, pepper og spisskummen. Absolutt best hvis den kan steke litt i skyen fra en god entrecôte.

2 Likes

Champinjoner är ju galet gott :grin:

1 Like

Nå var dette ikke et blindet studie, og med god mulighet for placeboeffekt. Og bare n=2. Men vi var begge enige om at det var noe annerledes, og på en god måte. Kanskje den beste bolognese jeg har laget, men det er også første gang jeg for eksempel bruker melk. Men vi syntes begge det var som om smaken fylte hele munnen på en god måte, og med litt piff. Ikke som i hot/sterk, men en annen piff. Tror det er det nærmeste jeg kommer en forklaring. Mye smak. Brukte ca 4 dl vodka, total mengde saus tipper jeg var ca 4 liter. Har skjønt at god pastasaus er et supert triks for luksus i hverdagen, så fryser resten ned flatpakket i fryseposer.

I know! Sjokkerende mengder smør som de trekker til seg. Godt til veldig mye forskjellig synes jeg, ikke minst i kjøttsaus :smiley:

5 Likes

Lasagne på blå tallrik :grin:

4 Likes

champignon er godt til det meste, også lørdagsbiffen :blush:

4 Likes

Har prøvd det meste som er å få kjøpt i dagligvare butikker. Har funnet denne som topper alt jeg tidligere har prøvd. Får desverre bare tak i den i utsalgssteder som selger produkter til storhusholdninger. Helt sykt god, det som gjør att den er en stor vinner for meg er att den ikke har noen som helst anntydning til bismak ( industriell smak) som preger 98 % av fondene som selges i dagligvarer.

6 Likes

Fet place @Halling :star_struck:

Hvilken by / sted er dette fra? Penthouse?
Ser ut som Drammen :blush:

Det er hjemme hos meg på Ål i Hallingdal. Driver å bygger opp ett uteområde på bortsiden av huset vårt. Her er det ingen naboer, bare oss og fin utsikt. Her er vi så mye vi kan, vår sommer høst. Håper å bli ferdig til neste år. Tar tid, mye “greier” som skal på plass. Ikke se på rotet, driver å rydder før vinteren. Terassen kebony clear kvistfi og spilekledningen er i Kebony Character. Begge er vedlikeholdsfrie og blir sølvgrå etter noen år. I huset med spiler kommer det plassbygd utekjøkken.

21 Likes

Blitt glad i «flettepizza» (eller hva enn man skal kalle det som i praksis er en innbakt pizza), etter første forsøk for noen måneder siden.

Kan fylles med hva enn man ønsker, her: masse chili, hvitløk, løk, vårløk, paprika, mais, hakkede tomater, oksekjøtt, creme fraîche og ymse krydderier.

Har brukt alt fra chorizo til kylling og spekeskinke. Viktig med rikelig (!) med ost. Også her kan man bruke hva enn man vil. Men, mozzarella mener jeg er tilnærmet obligatorisk. Bruker helst noe med litt mer smak i tillegg, som cheddar eller pecorino.

Serveres med frisk salat, gjerne litt aioli og/eller tomatsalsa.

Eneste å huske på er at fyllet ikke er for «vått» når man legger det midt på deigen, som man siden bretter rundt og lukker stasen.

19 Likes

Den der er veldig god! Lærte kjapt at oppskriftene ikke lenger trengte så mye salt når fonden var i :sweat_smile:

1 Like

Ble entrecôte med båtpoteter og søtbåtpoteter, brokkoli og blomkålgrateng med fløte og ost og litt bearnaise som avrunding. Populært hos 3, 5, 9, 41 og 44 åringen.

4 Likes

Var på båltur med nabokarer, og en av dem disker opp med forrett av kreps (hvitløk, ingefær, chili) og en dunge hjemmelaget aioli. Hovedretten var en fiskeburger med enkel anretning - vet ikke hvilken fisk burgeren var laget på, men den hadde akkurat rette fylde og tyggemotstand. Et lass med aioli her også.

Til drikke var det rikelig med hjemmebrygget øl av ulikt slag. Til desserten ble det karsk!

Sånn i etterkant har jeg et vagt minne om at en del gammeldansk havnet oppi krepseklørne som ble flambert til dessert.

16 Likes

Jeg pleier å bruke denne, den er helt fantastisk bra! Den får vanlige folk faktisk kjøpt også, prøvde å få tak i den du anbefalte, - uten hell :confused:

https://www.oluf.no/puljonki-okse-demi-glace-1-l

50% på den ut dagen også.

1 Like

Julematverksted i helgen. Vi har laget sylte, pølser, blodpølse, kvitpølse (byggrynspølse) og karameller.

Trekking av svinehoder til sylte

Kjøtt og fett er lagt lagvis med krydder i mellom, og er klar for pressing.

Sylta ferdig etter natten over i press.

Oppskrift sylte:
Svinehodene må vannes ut. Vannes ut i 12 timer. Bytt vann ett par ganger.

Hodene trekkes i vann i ca 3 timer.

Skjer fine stykker av kjøtt og fett av hodene mens de er varme. Små biter av kjøtt og fett samles for seg selv til plukksylte.

En bolle dekkes med feks en kopphåndkle. Fett og kjøtt legges lagvis med krydder i mellom. Start og avslutt med fett.

Krydderblanding:

Allehånde

Nellik

Sort pepper

Ingefær

Salt

Når formen/bollen er full brett tøyet over hele sylta og surr rundt med bomullstråd slik at den holder fasongen.

Trekk sylta i kokevannet fra hodene i ca 1 time.

Legg sylta i press natten over. Om du ikke har presse, legg den mellom to skjærebrett eller lignende med ett par kilo oppå.

Julepølser av svin og storfe

Tarm skylles godt og legges i lunka vann en halvtime før bruk

Denne gangen brukte jeg 60/40 svine-/storfekjøtt.
Kjøttet kvernes en eller flere ganger avhengig av grovheten man vil ha.
Kjøttet eltes sammen med salt til klissete konsistens. Tilsett krydder, potetmel og egg. Bland godt. Tilsett litt og litt melk/fløte og elt til alt bindes.
Stek ei prøvekake for å sjekke konsistens og smak. Juster ved behov.

Pr kilo kjøtt:
0.5 egg
Melk/fløte 1,5 dl
5g salt
1 teskje potetmel
Allehånde 1/4 teskje
Pepper 1/4 teskje
Muskat 1/5 teskje
Nellik 1/5 teskje

Stapp tarmene i ønsket lengde, pass på at de ikke blir for mye fylt, da det er lett for at de sprekker.

Trekk pølsene i 12-20min, avhengig av størrelsen ( Jeg trekte dem i 12 min)
Avkjøl og frys ned.
Kan også fryses rå.

Ved servering, tin pølsene og stek/gjennomvarm dem i smør.

Trekking av grynpølse

Karameller ferdig pakket

Edit: Lagt til oppskrift på sylte og julepølse

29 Likes

Der var det mye digge saker​:ok_hand: Her har det vert smalahove på middagsbordet i dag :santa:

6 Likes

Knallbra jobba Nizarus. :+1:

3 Likes

Pinnekjøtt ligger i disk\hyller uten særlig til kjøling i butikk, så hvordan oppbevarer man pinnekjøtt\pinnesteik ved lagring hjemme?

Bruker kjøleskap eller eit rom som ikke holder over 10 grader. Men lammesidene er salta og vakumet gjør att det holder seg veldig lenge i romtemperatur. Det som blir først redusert i kvalitet er fettet, det “harskner” og blir gulere på farge. Det er ikke ødelagt for det men smaker “modnere” litt som dry agde biffkjøtt.

4 Likes

Personlig skjærer jeg opp og fryser ned. Smakte nylig på fjorårets, da bonden jeg kjøper lam hos primært selger til en gourmetrestaurant som ikke kunne ta imot i høst, og derfor ikke skal slakte før til vinteren. Pinnekjøttet smakte prima, så julen står ikke i fare selv med et års gammelt pinnekjøtt. Ikke var det vakuumpakket heller.