De var bra att det smakte godt, lammefett er noe av det som holder dårligst i frys av det vi putter oppi. Samme med fet fisk. 6- 8 mnd er vel anbefalingen.
Ribbenstek (renskåret ytrefilet med svor) er enkelt og godt, særlig for dem som ikke nødvendigvis elsker mye fett i kjøttet.
Pleier å legge til smørstekt (fersk!) rosenkål og vårløk, rødkål, småpoteter og sjy.
Klassisk norsk her i kveld også
Til ribbe-gjengen, bruker dere gassbrenner i etterkant eller ser den slik ut når dere tar den ut av ovnen?
Ser slik ut, ikke brukt grillelementet heller. Bruk oppskriften på NRK. Sykt bra resultat, istedenfor 180 grader i 2.5 timer. Kommer aldri til å lage ribbe på “gamlemåten” mere.
Hva har du i glasset? her var det denne.
Helt enig, har benyttet meg av denne måten tre ganger her i gården også, alt annet blir uaktuelt etter man har testet den.
I år skal jeg roe litt med fennikelfrøa, de kan sette litt for mye preg på smaken hvis ikke.
Langhe Nebbiolo og Lysholm Linie
Ingen gasbrenner. Setter kun på grillelementet i ovnen, hvis nødvendig, på tampen for å få popcornsvoren. Her må man følge godt med så det ikke blir for meget, men ikke noe hokus pokus.
Noen av dere kunnskapsrike som har kjennskap til vingårder i Burgund som stiller med både kost og losji, gjerne med guida tur i produksjon? Noen anbefalinger?
Har ingen forslag til deg der. Burde kunne være mulig å finne ut noe ved å google litt.
Lite tips til årets nytttåsmiddag. Dette kjøttstykket smaker helt himmelsk etter en runde på glovarm grill!
Den så digg ut, helt nydelig marmorert
Ja, det smelter i munnen og har en utrolig god fettsmak.
Siste jeg spiste det ble kjøttet delt opp i biffer og grillet på en djevelsk varm yakitorigrill. Anbefales på det varmeste!
Hvis du ikke har testet det er det bare å kjøpe Iberico Secreto - Annie’s har også det…
Fikk tak på en flott hjort her i høst. I kveld ble det fort hjort
Tataki av lårtunge med avokadokrem, kantarell, sprø parmesan, bakt hvitløk og saus på stekesjy, kantarell og miso.
Tartar av flatbiff laget med sylta rødbeter, sylta agurker, kapers, sennep, olivenolje, nøttesmør med kantarell og lettrøkt eggeplomme.
En helt tullete god vin som funka godt mot tatakien, men slet mer mot tartaren.
For de som liker viner fra Rhone, og da spesielt Cote Rotie er denne ett fantastisk valg.
2018-årgangen lanseres nå 11. januar på Vinmonopolet
Hva er deres hverdagsfavoritt (sub 300) for tiden? Gjerne noe som passer til mat, men likesågodt alene.
Mine for øyeblikket:
Jeg går også for Naoussa Alta for tiden
Jeg gikk til innkjøp av Naoussa Alta i dag selv! Har ikke fått prøvd den enda, men veldig mange skryter av den.
Men kan anbefale denne, veldig mye vin for pengene og den kan fint lagres 10 år til.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Bordeaux/Médoc/Ch-Lafitte-Tramier-2010/p/3337001
Gode tips til hverdagsvin er aldri feil