Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Helt enig, min nye “husvin” Når jeg putter nesen ned i ett glass med en vid klokke med denne vinen oppi . Ja da er helgen komplett. Å smaken, kompleks bæreksplosjon, med tørket frukt og urter som dessert :wine_glass:

1 Like

For matfølgeeksempel til denne, se innlegget mitt fra august 22

3 Likes

Gleder meg til dette I kveld. Entrecota av Alpakka. Her er den brunet og lagt på en seng av aluminiumsfolie for att den skal gå klar av hjemmekokt kraft. 90 grader i ovn til den når en kjernetemperatur på 58-60 grader
Tilbehør blir pastinakk pure, aroma og sjampinjong sopp og asparges. Knuste små poteter.

Vi skal drikke denne til.

Ferdig. hadde ikke tid til å legge opp på tallerkern. dattera skal ut med veninner!

19 Likes

Det blir sikkert nydelig, men alpakka! Hva ligner det på i smak? Spennende retter du disker opp :clap::clap:

Ikke likt noe annet jeg har smakt, tror jeg må si en blanding av Storfe, rådyr. Alpakkaen kommer herifra.

5 Likes

Herlig! Har spist lama, men aldri alpakka. Har du prøvd lama? I så fall, likt alpakka?

Har ikke smakt lama, men tenker att det må være noe av det samme.

Får kjøpt Alpakka her også :blush::star_struck:

1 Like

Du er verdensklasse. Gratulerer. Blar i dine gamle bilder :joy:

6 Likes

Variant av pulled kje.

Nakke av kje ble smurt inn i en blanding av olje, spisskummen, koriander, kanel, gurkemeie, nellik,hvitløk, røkt paprika og fennikelfrø før den fikk ligge ett døgn.

Pakket nakken inn i bakepapir og aluminiumsfolie før den fikk 5ish timer i stekeovnen. Første timen på 220 grader før den ble justert ned til 175.

Serveres i lefse med diverse grønt, syltet rødløk, syltet fennikel, brunet mais, bbq-saus og hjemmelaget rømme.

13 Likes

Hvorfor så høy varme og ikke lavere over lengre tid? Bare nysgjerrig altså. Det så fristende ut!

1 Like

Både pga tid og at her ville ikke lavere temp og lengre tilberedningstid utgjort noe særlig for sluttresultatet.

3 Likes

Hjemmelagd spekeskinke og Spesial Club Champagne er knallgodt.

13 Likes

Det betyr bare at burgerking er marginalt bedre enn mcdonalds. begge suger.

1 Like

Laksetartar med tørr (og billig) god “norsk” riesling.

Fersk skrei, søtpotetmos og soyasmør. Fyldig og fet vin til.

Nomnomnom!

17 Likes

Følger opp i dag også, er alene hjemme i dag, -så da blir det hummer og kanari :crazy_face:

Entrecôte, soppstuing, sukkererter og halloumi (grillet i airfryer, anbefales å prøve!). En Crozes-Hermitage ved siden av :ok_hand:t2:

9 Likes

Andekonfit i airfryer er også helt munnknull :ok_hand:

1 Like

Lagde kamskjell to die for,ala Halling til forrett i kveld. Kamskjellene har svoger og dattera hans dykket etter utenfor Tangen i Kristiansand.

Lett å lage “sausen” til dette.
Start med finhakket sjalottløk å smør som surrer i en kjele på medium varme.
Ha i hvitvin og fløte, en spiseskje med gressløk og en klatt smør, saften av en halv lime, kok lett. Ta kjelen av platen, før du blander inn en spiseskje med rogn. Smak til med salt og pepper.
Kamskjellene brunes samtidig i en panne med smør i, jeg steker de nesten bare på en side for å oppnå den fine karamiliserte farven. Pass på å ikke oversteke kamskjellene.
Kapers som er stekt sprøe i olivenolje på forhånd, strø dem oppå som garnetyr.
Jeg drakk denne til

14 Likes

Filet av hjort med bønnepuré, karamellisert rødløk, fritert potetsticks. Olje av bladpersille og koriander. Dryss av parmesan.

20 Likes

Fantastisk stekt kjøtt, denne skryten @Nizarus kommer fra en som har jobbet som kjøttskjærer/ slakter i over 20 år og hver gang noe av kjøtt kommer nær en grill/stekeovn/stekeplate. Prøver jeg alltid å finne akkurat rett temperatur, passelig steketid, akkurat rett tidspunkt for å ta kjøttstykket av varmen og legge det til en liten hvile, før en skarp kniv deler stykket i to og like spent som ett barn på juleaften kikker jeg ned på snittflatene og håper på ett perfekt resultat. Det klarte du med dette resultatet Nizarus.
Knallbra, ferdig snakka.

10 Likes