En god Barbera er aldri feil
Den liker jeg
Skjønner ingenting får ikke lastet opp bilde ?
Dette er digg, blåskjell dampet I sjalottløk, hvitløk, finhakket chilli , olje og hvitvin.
Edit: glømte att jeg hadde i en klunk med fløte. Ble igjen en meget smakfull kraft. Den blir fryst og brukt som basis på neste fiskesuppe.
Blir også reker og krabbeklør, drikker gjerne denne til.
Kantarell- og steinsoppsuppe med pannestekt steinsopp, syltet rødbeter, sprøstekt spekeskinke og timianolje
Grillet ytrefilet av lam, potetpuré med røkt smør, potetgull og timianolje
Drakk denne vinen sammen med de to rettene.
Flott vin. Ung, fruktig, mørk med en snert, men gikk dessverre ikke sammen med rettene i dag.
Fantastiske retter igjen fra deg igjen, fint att du skriver att vinen ikke ble en innertier. Jeg hadde ett lignende innlegg for en stund siden. Ikke alltid att man treffer 100% på vin og mat. Men det er jo det man lærer av, og når man treffer så bra att vinen blir bedre og maten smaker himmelsk… trenger jeg skrive noe mere
Følger opp i dag med en diavola fra helvete.
San Marzano, parmesan, mozarella, nduja og ventricina. Stekt på stål i ovn.
Akkopagnert av et blårør.
Oppskrift/fremgangsmåte?
Deigen er denne:
https://pizzamani.no/min-forelopige-favorittoppskrift-pa-pizza/
Pleier å doble denne og fryse ned, -som funker helt fint.
San Marzano tomatene bare kjøres litt i blender med salt og evt sukker + hva du vil, så lar man den renne av over en sikt/sil for å få en tykkere konsistens.
Lar stålet varme seg med grillfunksjonen en times tid på 300 grader., kjører varmluft når jeg setter inn pizzaen og så skrur jeg på grillelementet et minutt eller to før pizzaen er ferdig.
Marinering av lammeribbe
Servert sammen med en salat på brokkoli, bladpersille, rødløk, bacon, granateple, pinjekjerner og rømme.( Bilde mangler dessverre)
Fantastisk god mat, knipset du den når den er ferdigstekt? Tror jeg har igjen en ribbe etter lammet jeg delte ned i høst.
Røkt tartar av lam på grillet lefse med baconmajones, bacon, syltet løkgress og koriander.
Svinefilet rullet i aske av brent purreløk og estragon, potetpure, grillet sjalottlauk, pære, syltet purreløk og sjysaus med sennep.
Dagens vin:
Nydelig vin som var artig å prøve til dette. Gikk utmerket til tartaren, der korianderen bandt vinen og maten sammen.
Til svineretten likte vinen godt med saus, så funket flott der også.
Kanon, Nizarus
Det der så sinnsykt godt ut
Det var fantastisk godt, sønnen min skulle ut på byen så det ble litt dårlige bilder. Skal skjerpe meg til neste gang. Fløtegratinerte poteter, soppstuing og aspargesbønner. Hjemmelaget rødvinssaus toppet det hele.
Imperial blir nok kjøpt inn igjen, tross prisen på 499. Denne ble for en tid tilbake satt ned fra 749 som nok var for høy pris
Tartar av kje med sprø lefse, mynte og vinaigrette
Grillet og røkt lår av kje med nord-afrikanske krydder. Grønn salat med mynte, granateple og ristet cashewnøtter. Labneh med hvitløk og olivenolje.
Hadde ingen vin liggende som ville matche dagens mat helt, men poppet en flaske flott Jadot Boucherottes 2013 som sedvanlig er topp
Jeg merker at jeg er litt rart, men i hvert fall lam vil jeg ha relativt godt stekt slik at fettet har “smeltet” godt inn i kjøttet. Noe jeg ikke synes skjer når det er rosa.