Ja, helt klart. Kos dere i husets viktigste rom
Magisk. Kos deg.
Den slo Real turmat kjøttsuppe med en Humlesus som jeg koser meg med ute i regnet
Har en slik på frysen selv. Hvordan tilberedte du denne, tilbehør?
Skyller dem i kaldt vann, tørker dem godt. Legger de på en skjærefjøl for temperering i en par timer. I kveld lagde jeg en sky/rødvinssaus. Lagde soppstuing , brokkli og koker poteter med skall ferdige. Heller av vannet og legger dem i en ildfast form som det ligger rosmarin og skivet hvitløk i, trykker dem sammen til ca 1-2 cm i tykkelse. Har på salt, pepper og noen skiver med godt smør. Disse går i ovnen 225 grader, til de blir pene og brune i kantene.
Varmer pannen godt og bruner medaljongene på begge sider, etter bruning tar jeg dem ut av pannen og legger de på en forvarmet tallerken og lar temperaturen sige innover i kjøttstykkene. Etter noen minutter legger jeg dem tilbake i pannen på svak varme og krydrer med salt og pepper. Stekes til eget ønske, hvil de godt på en forvarmet tallerken og server.
Du skal ikke skimse av det. Det er ikk så mye som slår real turmat i regn etter en lang tur. (Mat smaker alltid bedre ute)
Folkens, ønsker å slå ett slag for denne . Viss du liker en litt friskere rødvin en som kjiler litt når du får den ordentlig opp på tungen. Den er nesten litt sprudlende i stilen. Tørr, fruktig, bæraktig på smak. Mørkere frukt på smak, laaang ettersmak. Rett å slett en morsom, litt annerledes rødvin. Værdt 210 kr.
Denne er også glimrende - så perlende at de fleste vil anta det er en klassisk musserende vin.
Importøren av denne bor i Hemsedal, skal prøve den til andeconfit. Fint autolysepreg, åpnet seg merkbart etter litt tid i glasset. Denne fortjener en klokke med litt vidde på. Forsatt god jul.
Kjører et lite innspill her, kast eller bruk.
Det skjer mye innen norske råvarer, men det kan være særdeles vanskelig å vite hva som finnes i nærheten, men her skjer det mye spennende med appen LocalFood. Bare i løpet av siste uken har det dukket opp flere lokale produsenter i appen, her er appen man skal ta i bruk både hjemme og på reise.
Her kan dere lese mer om historien bak den norske lokalmat-appen LocalFood, men vin blir det vanskelig å handle lokalt i Norge at the moment
Dette var virkelig mye vin for pengene. En Engelsk Chardonnay som virkelig gir franske Chabli produsenter seriøs konkurranse.
Nå ble jeg skikkelig sulten!