Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Ceviche av lyr med chili, fennikel og rips.

Tataki av lam med potetkake, ruccola og rødbeter.

Pannestekt lyr med fennikelsalat, smørstekt gulrot, potetgull og olje på gress av gulrot, fennikel og sellerirot. Sjysaus på bacon, kantarell og hvitløk.

21 Likes

Hyller det nydelige sommerværet med en pokebowl med, soya/sesammarinert laks, avocado, vårløk, edamamebønner, agurk, syltet ingefær, spirer, koriander og chilimajo.

Med denne svært ubalanserte og oppskrytte vinen til :confused:

https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Burgund/Coteaux-Bourguignons/P-A-Larsen-Coteaux-Bourguignons-Blanc/p/15547601

5 Likes

Likte du den ikke? Jeg syntes den var ok til den prisen(199) kr. Jeg dekanderte den i 2 timer. Syntes den kom seg veldig, mye mere frukt og sammenheng. Mange som er bedre, men ok til prisen. Skal linke til en hvit spanjol når jeg kommet hjem . :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 Like

Denne ble jeg positivt overasket over, 3,3 gram sukker å allikevel full av fruktsødme. Jeg serverte den godt avkjølt, 6-7 grader. Bittelitt på den sødmefulle siden for min smak men når sødmen kommer fra en så fruktig vin og ikke fra tilsatt sukker er det ok. Kompleks og spennende vin.

1 Like

Seks - sju grader ??? Det er jo en serveringstemperatur som passer best for dårlig heimbrent. Både portugisisk alvarinho og spansk albariño bør serveres med en temperatur minst fem grader høyere. Friskheten og sødmen fra denne herlige druen fra Minho og Galicia blir jo “bedøvd” ved kjøleskapstemperatur.

Jeg tar ut vinen fra vinskapet rundt 7 grader, heller vinen over i karaffel gjennom Winochef lar den stå til lufting i en halv til en time. I sommervarmen vi har nå er da vinen ca 11-13 grader. Perfekt for meg og min smak. Beklager att jeg var litt “uklar” i beskrivelsen

Da snakker vi, @Halling . Veldig oppklarende fra din side. Vi nordmenn er jo notorisk kjent for å drikke rødvin altfor varm og hvitvin altfor kald.

Tørre hvitviner med relativt lite sødme synes jeg presenterer seg best helt opp mot 14-15 grader (kanskje 16).

Så er det jo sånn, i rettferdighetens navn, at det å nyte vin på sitt beste, alltid vil være litt situasjonsbetinga. Innendørs, utendørs, matfølge og personlig preferanse.

Men koster man på deg en god, tørr hvitvin og “bjælmer” den i deg som en iskald industripils, kunne man like gjerne kjøpe en six-pack av sistnevnte.

2 Likes

Da kommer jeg heller hjem til Halling på besøk, Albarino serveres helst rundt 10 grader.

1 Like

For mine smaksløker passer anbefalingene til Aperitif ganske bra, ellers så lagrer jeg hvite/ musserende på ca,8 og røde på ca14. Jeg syns att det skjer det samme med hvite, som med røde viner. Kommer temperaturen for høyt blir vinen nesten udrikkelig. Vinflasker som oppbevares i åpne hyller på kjøkkenet er drepen for innholdet. Kommer temperaturen opp i mot 25 grader, reduseres kvaliteten på vinen nokså raskt.
Om vinen lagres for varmt over tid, kan den bli madeirisert, noe som gir vinen en uønsket bismak som kan minne om søt eddik. Denne prosessen utvikler seg hurtigere jo høyere temperaturen er, så det kan være lurt å ikke ha vinhyllen stående i nærheten av en peis, eller på kjøkkenet, som ofte er det varmeste rommet i hjemmet.
For lav temperatur (eks kjøleskap2-4 grader) kan føre til utkrystallisering av vinsyre. Dette kalles ofte «Wine Diamonds» og minner om sukkerkrystaller i glasset. Dette skjer normalt ikke før flasken har stått 1,5-2 mnd. Tommelfinger regel, det er bedre å oppbevare flaskene dine litt for kjølig enn litt for varmt

4 Likes

Folk som har greie på det sier at brå forandringer i temperatur er det verste, og 4/5 til 17/18 bør være greit om det går sakte. Lykke til med vininteressen, utrolig vanskelig men mye godt på veien.
NB Husk for all del at det er din gane som avgjør hva som er godt eller ikke :wine_glass:

4 Likes

Denne tar jeg frem til Entrecote I kveld, føler jeg trenger/fortjener den etter denne helvetesuka som har vært. Mistet nesten huset på Ål, kona og dattera kom seg ut i siste liten
Jeg satt fast på gården på Nesbyen uten mobildekning. Fikk bare sporadisk kontakt via ringe funksjonen på snapp. Jeg hadde 5 knekkebrød å spise på 2 døgn. Bor jo ikke der. Deler av Hallingdal ser ut som en slagmark. Nokk jamring, legger ikke til bilder dere har sett nok på Tv. Go helg alle sammen.

21 Likes

Trist å høre, men godt familien er trygg. Håper det ordner seg raskt for dere og alle affiserte.

2 Likes

Verdens enkleste middag i går:

Fersk laks, salt pepper og sitron.

20 Likes

Torsk bakt på tomat/gulrot/løk med søtpotetfries

7 Likes

Kjempefine multer, plukket i egen skog.

8 Likes

Er smekk fullt av blåbær og sopp for tiden.

3 Likes

Og tyttebæra er kommet!

1 Like

Her oppe er det ingen tyttebær og nesten ikke blåbær.

1 Like

Hadde med unga ut en dag og plukka bringebær og blåbær, så fortalte jeg de at det går an å lage syltetøy og ha på brødskiva, det syntes de var kult, ikke mer som skal til :slightly_smiling_face:

4 Likes

Veldig populært hos 4-åringen å mose litt blåbær i en kopp med sukker og melk og så riste til man har blåbærmilkshake.

(med lokk ja)

5 Likes