Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Strøken steinsopp på 1kg!

20 Likes

Ser mer ut som en brunskrubb? Mangler tilsynelatende den tjukke bunnen på stilken og den mindre hatten?

Nei, det er ingen brunskrubb.

7 Likes

Det er vel en fluesopp! :crazy_face:

For en gigant, herre min hatt!

Jeg gleder meg til dette.

13 Likes

Er de plukket i eget vann? :wink:

Jepp, ferskvanns blåskjell. :rofl::rofl:

1 Like

«Biff» av steinsopp med gulrot, rødbeter og stikkelsbær. Servert med steinsoppkraft og gulrotgressolje.

15 Likes

I dag var det dattera på 8 år som var kokken, med litt hjelp og veiledning fra far. Hun valgte ut rettene selv, skrev handleliste og vi dro å handlet det vi trengte. Hun preppet og laget det meste selv samt la opp maten.

Aperitiff: Mango-og sitroncoctail.

Kamskjell med lakserogn, marinert i soyasaus, sitron og olivenolje.
Servert sammen med Schweppes Lemon

Laksetartar på lefse med avokado og pinjekjerner.
Servert sammen med en rabarbra- og bringebærbrus.

Pasta Alfredo med kyllingfilet.
Servert sammen med en dealkoholisert Rosévin.

Sjokoladefondant med rips-og vaniljeis.
Servert sammen med ripssaft.

25 Likes

Barn spiser mye rart hvis de bare er vant til det fra de er små. Har en fireåring som har blitt litt mer skeptisk, men bruker man fantasien og bryter gjennom skepsisen, så går det meste. :sweat_smile:

4 Likes

Imponerende👌

2 Likes

Så bra att du lærer/trigger din datters iboende interesse for mat. Alle barn har det i seg , men det er vi voksne som i de aller fleste tilfeller må “vise” veien til alle disse fantastiske opplevelsene man kan få med mat (å drikke).
Mine barn er 24 og 18 år, heldigvis spiser de “alt” Det har ikke kommet av seg selv, det var mange runder med lokking/ overtalelser opp igjennom barneårene. Fikk ett tips av en kokk en gang, ikke last nedpå en haug med brokkoli og si spis dette. Men ha en “regel” barna må smake minst en av grønnsakene, en liten fiskebit, gjerne dynket i saus, det gjør ingenting. En ting av det meste av det som står på bordet. Selvfølgelig finnes det unntak, har servert barna rakfisk som små. hadde ikke problemer med att de rynket litt på nesen. Ga ikke opp, neste gang lagde jeg dette. Bedre kjent som, rakfisk for pingler.
2 store lefser
150 g rakfisk
150 g røklaks
3 ss hakket rødløk
2 dl crème fraîche
1 dl snøfrisk
3 ss hakket fersk dill
2 ss sitronsaft.
Det gikk ned på høykant :slight_smile: I dag spiser sønnen rakfisk, dattera synes det er ok, ikke en favoritt.
Alle spiser ikke alt, men det er utrolig hva man kan lære seg til å like.
Hva er det disse forståsegpåerne sier, att barn må smake en ting mellom 10-15 ganger før de kan si om de liker det eller ikke. Med andre ord, det kan oppstå mange “småkonflikter” rundt ett spisebord. :sweat_smile:

6 Likes

Steinsoppen popper frem. Ble 7.5 kg på ei lita formiddagsøkt i dag :+1:

15 Likes

Denne engelske reservaen var meget god til krabbe og Hitra reker.

6 Likes

Skulle ha krabbe i kveld, men var litt for treg i avtrekkeren. Spar var tomme :grimacing:
Valgte da å starte rakfisk sesongen, lagret filet fra Vangensten. Den var overaskende mild i smaken. Min favoritt produsent Røn gård hadde ikke ankommet butikkene enda.

10 Likes

I dag ble det coq au vin med kylling :sweat_smile:

Med denne vinen, som passet veldig godt til https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Burgund/Pernand-Vergelesses/Champy-Pernand-Vergelesses-1er-Cru-Les-Vergelesses-2021/p/11920401

9 Likes

30% på Riedel glass i dag, kjøre 2 riesling glass fra performance serien.

4 Likes

det går fint an å bruke vann på stekepanna,-som til f.eks. kylling file` :plate_with_cutlery:

Riedel Performance er veldig gode glass uten at de koster skjorta, samtidig som de både er mer robuste og mulig å få tak i ift Zalto.

1 Like

Hjortebiff med steinsopp, jordskokkpuré, smørkokte minipoteter, ostechips og intens rødvinssaus.

Sausen, basert på super-redusert kraft fra hjortebeina, justert med rødvin og smør - sammen med kombinasjonen kjøtt, ost, sopp og jordskokk, gjorde smaksbildet fullkomment sammen med denne vinen.

17 Likes