Prøver denne Spesial Club 2006 i kveld til lutefisk, en meget rik Champagne. Velger denne fordi jeg tror rikheten, er en fordel i forhold til ertestuingen og baconet. Første gang øl og akevitt er byttet ut med vin.
Og hvordan gikk det?
Prøvde denne cremant’n til rakfisk og den passet helt nydelig
Jo, har drukket en flaske av denne før, det var andeconfit. Synes den gangen att den var kneppet for rik i smak, munnfølelse. Denne gangen startet jeg med samme følelsen. Når fisken var servert, å smakt på sammen med tilbehøret var der ekstremt tilfredsstillende å oppdage att dette fungerte bra sammen. Champagnen ble plutselig mere lettbeint, de tyngre smakene av bacon å ertestuing løftet Champagnen i retning av smaker jeg liker godt. Blir ikke siste gangen jeg prøver bobler til lutefisk. Neste gang tror jeg jeg skal gå for denne, en litt friskere Champagne.
Altså, blir helt stum av beundring. Den lange-cevichen og rypehjerte-tartaren ble bare for mye til å gå ukommentert.
I dag lager jeg Sylte. Masse godt krydder
Hvit/sort pepper
Salt
Allehonde
Ingefær
Nellik
Muskat
Gelatinpulver
Skal trekke i ca. 2,5 timer, presses ytterligere i pressa. Settes så til avkjøling i en 7-12 timer
Blei skikkelig godt.
Etter at jeg fant ut at Hellstrøm koker/ trekker pinnekjøttet har jeg sluttet å dampe det. Da slipper man og passe på at noe ikke tørkokes og man kan bruke dagen til andre ting enn å passe på maten.
Eyvind Hellstrøm lager pinnekjøtt (youtube.com)
Og siden vi er inne på koking:
I løpet av sommeren lærte jeg også et lite triks som jeg vil anbefale – å erstatte halvparten av fårikålkjøttet med pinnekjøtt. Dette løfter fårikålen til nye smakshøyder
…hvis du fanger fersk hummer,få den til å sove på vei hjem
Drittvær her idag så laget verdens beste pastasaus. Verdt litt innsats.
https://www.matmoro.no/pasta-med-verdens-beste-pastasaus/
Kjøttpølse?
Ødelegger ikke den sausen med sin sterke, syntetiske smak …?
Jeg liker kjøttpølser- men lan lages med biffkjøtt også😋
the mother of all kjøkkenbenker!
(obs: skulle du lage denne selv,bruk godt med blank epoxy

Jeg ser en flere kvadratmeter stor smussfelle. Du kommenterte det selv, med epoxy kan du lukke de igjen, men benken slik den er på bildet er laget av noen som aldri vasker sin egen kjøkkenbenk.