Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Prøv denne: Elgin Vintners 240.- Lettdrikkelig Pinot Noir. Men i tillegg til letthet, er dette en utrolig kompleks vin som ikke slutter å imponerer meg. Sørg for å få den godt opp på tunga, kjenn på hvordan smaken bare varer og varer.
Fikk ikke linkan av en eller annen grunn.

4 Likes

Hadde egentlig tenkt til å prøve noen av deres vintips idag (Musar spesielt) Men polet i min kommune ble stengt idag, så da ble det en vin som jeg har kasser av stående i boden etter bryllup i fjor sommer :sweat_smile:

Retten er en biffsalat av entrecôte med tagliatelle og pesto som var en ny vri, da vi vanligvis bare har babyleaf mix, entrecôte og rødvinssaus. Må innrømme at pasta og pesto ikke passa utmerket til biff. But hey, you live you learn

10 Likes

Ble favoritten i dag igjen, tartar laget av tidligere nevnte limousinkveg.
Dette er skikkelig gofflemat der det stappes innpå så mye som mulig :grinning:

Ble denne fantastiske rødvinen i dag, som anbefales på det sterkeste. Kraftig, fyldig med små tanniner. Gjorde seg veldig godt til tartaren, selv mot eggplommen, men den liker seg nok enda bedre mot skikkelig kraftig, karamellisert kjøtt.

https://www.vinmonopolet.no/Land/USA/Seghesio-Old-Vine-Zinfandel-Reserve-2014/p/5712001

Forsetter kosen med et godt utvalg ost, brød og olivenolje.

12 Likes

I kveld skulle vi egentlig på restaurant, men denne måtte dessverre stenge grunnet fryste vannrør.
Måtte da til pers selv, så det ble en 6-retter.

Røkt ørret med chilimayo, nøttedryss og persille

Gravet kveite med syltet agurk og majones laget med kveitefett

Sashimi av kveite med avokado, vårløk og ristede pinjekjerner. Dressing på soyasaus, sitron, honning og sesamolje

Dampet kveite med bønnepure, friske erter, spekeskinke og olje av dill og erter. Majones på kveitefett

Indrefilet av svin med sprø grønnsaker og intens grønnsakskraft

Kanelis med nøttecrumble og frisk eple.

Serverte de fire fiskerettene med samme vin, men fra to forskjellige årganger. Veldig stor forskjell på de to vinene, da 2014-årgangen var mye fyldigere, rundere og matchet retten med dampet kveite best. Den yngre likte de kalde fiskerettene best.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Matrot-Meursault-2018/p/3316301

Kjøttretten ble servert med en Bourgogne fra 2019, som matchet retten helt greit.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Chapuis-Freres-Bourgogne-Rouge-2019/p/5491301

Desserten ble servert med hjemmelaget eplecider.

19 Likes

Helt greit for å være improvisert på dagen :grin:

Ikke helt improvisert. Fikk vite at restauranten måtte stenge for ett par dager siden.

1 Like

Dagens bak

9 Likes

Bull!

4 Likes

Prøvde denne fra Libanon til entrecote i kveld. God, men skulle lagd rødvinssky i stedefor bearnaise. Litt vanskelig med rødvin og bearnaise. Fettet/syren knekker ofte frukten i vinen.

2 Likes

Moden Bordeaux takler bearnaise :ok_hand:

3 Likes

Det stemmer, men jeg prøver meg på nye viner en gang i blant for å se om de tåler bearnaise.

Det er veldig lurt :slightly_smiling_face: Å eksperimentere selv er ihvertfall min foretrukne måte å bygge kompetanse. En ting er å lese seg opp, men for meg sitter det bedre når jeg også gjør meg erfaringen ved å forsøke.

Hadde bakt kveite med fiskesmørsaus i går. Funket knallbra med en Catena Chardonnay, argentinsk, lite eik.

1 Like

Pannestekt piggvar med nøttesmør, potetpuré (med ramsløk og parmesan), asparges og gulrøtter.

17 Likes

Grillet flank-steak med urtesalat, pannestekte potetskiver, pepperotkrem og parmesan. En god skvis med grillet sitron over kjøttet til slutt.

Ikke helt fornøyd med vinen i dag, men tror det det kan ha med at den trenger mye mer luft/tid enn det jeg ga den.

9 Likes

Gott

5 Likes

Meget god, tørr frisk champagne.

6 Likes

Ble lammestek her i kveld.


Ble anbefalt denne vinen. Nydelig.

10 Likes

Lader opp til bryllupsdag i morgen med dette. Reker , blåskjell i hvitvin, hvitløksgratinerte reker og blåskjell.


Drakk denne til, aldeles nydelig. Elsker når vinen kiler meg på tunga :sweat_smile:

14 Likes

Forsetter kvelden med en nydelig nykommer for meg. Helt nydelig, jeg trengte ingen mat til denne. Smaksrik bløt rødvin fra Libanon.

9 Likes

Herlig. Har ikke testet den, men legger den på lista

3 Likes