Årets første kantarell, som blir topping på pizzan i kveld, som stekes på grillen. Resten blir hvit saus med blåmuggost, løkgress og fersk løk fra hagen og hjemmelaget spekeskinke
Hei @Nizarus ett spørsmål. Er du slakter/kjøttskjerer? Har selv 20 års erfaring i faget. Jobber med helt andre ting nå, men blir aldri feil å kunne skjere ned eget kjøtt. Svært få som mestrer det i dag.
Nei, er ikke slakter/kjøttskjærer. Liker å skjære mitt eget kjøtt og utnytte alt av dyret, så kjøper ofte hele/halve dyr.
Har jobbet på hjemplassen din da, Gilde på Gol, på standardiseringen.
Hval med pannestekt steinsopp, minigulrøtter, nepe og knutekål. Saus på miso og steinsopp.
Fikk tak på en flaske på auksjon, Cote-Rotie Madiniere fra Cuilleron, som jeg har lett etter siden jeg var på vingården i 2014.
Fantastisk vin som traff perfekt.
Enkel å kjapp rett i kveld.
Svin med potetpuré, bacon, kantarell, baconcrisp og persille-estragonolje. Bacon og kantarellsaus.
Edit:
Fantastisk rødvin som jeg skal teste flere årganger av. ( Siste flaske av denne )
Fader du er flink med mat Nizarus.
Pannestekt steinsopp med vaktelegg. Servert med steinsoppkraft.
Biff Sandwich:
Smørstekt brød med langtidsmodnet mørbrad, salat, stekt piggsopp, brie, balsamicoglaze og misomajones.
Edit:
Gikk med den siste flasken jeg hadde av denne i kveld. ( Bilde hentet fra tidligere post)
Men når det nå heter mat OG vin; hva drikker så herren til denne maten?
Ble siste flasker av et par varianter som jeg kjøpte en kasse hver av for en tid tilbake.
Amaronen ikke et must å kjøpe igjen, mens spanjolen skal definitivt kjøpes flere ganger av forskjellige årganger ( Om mulig )
(Oppdatert med bilde i postene)
Jeg beveger meg litt på utsiden av hva denne tråden handler om, men satser på at det går bra!
Er det noe som har smakt denne:
Jeg skal kjøpe gave til en som har vært svært behjelpelig den siste tiden, så om noen har noen input / alternativer hadde det vært supert! Prisklasse fra denne opp til x2 tenker jeg er OK.
Hvis dere også har forslag til gave i samme prisklasse til en dame vil det være helt supert!
Edit: forslag til “tilbehør” som sigarer, sjokolade evt annet som setter prikken over i’en vil gjøre det hakket hvassere!
Også drikke?
Ikke nødvendigvis, jeg kjenner henne ikke godt nok privat til å vite hva hun liker. Men erfaringsmessig er ikke damer like glade i rent brennevin…
Jeg fikk en sånn flaske i julegave. Jeg syns den er digg, men jeg er ikke en kjenner.
Folk som kommer på besøk syns også det er morsomt å smake god rom, da de fleste bare har dårlige erfaringer med Captain Morgan
Har du noen gode anbefallinger av Pinot Noir?
Elgin Vintners, fra Sør Afrika er en Pinot noir jeg liker.
Denne er meget god til mat.
Chanin Sta. Rita Hills Pinot Noir 2019
Pris ?
Liker du USA pinot eller burgunder ?
Jeg er enig i den over og er du burgunder fan og vil ha en god vinmaker liker jeg denne:
Leroux Bourgogne Rouge 2019
Prisklasse er det samme. Om det er en på 200, 500 eller 1000. Tar imot det meste av tips
USA syntes jeg er veldig godt.
I dag ble det “billig middag”
Entrecôte fra extra extra (800g 149kr kg) delt i 2 til 2 biff. Renskåret og knyttet for og få lik tykkelse.
Chateauneuf du pape - domaim du vieux lazaret 269kr (en av polets billigste du pape viner) og leverer veldig bra…
Oppdatert: jeg tror dette er en vin som virkelig hevder seg i dette pris segmentet. Smoot tannin , god fylde og fantastisk value for money. Dette viser hvor mye mer du får om du legger 100kr på.
Med pommes og stekekraft ….
Meget overraskende bra….