Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vin og mat

Det er muligens hakket verre…
En solid vinglassholder i maskinen er nok det beste (jeg tror det er anbefalt også).

Det var umulig å finne det til min maskin, derav knuste glass…

Det jeg ikke liker med vasking av glass i maskin er att disse hersens EU reglene om hvor mye/lite vann maskinen får bruke på en vask gjør att det stadigvekk er rester av såpe og glansemiddel i glassene. Tenk over om vinen deres endrer lukt etter en stund i glasset. (Den skal jo det, men til det bedre den blir mere åpen fruktigheten kommer enda tydeligere frem)Her oppe har vi testet dette på helt nye maskiner på Elkjøp og her hjemme. Uten unntak flatet vinen ut etter en stund og denne "ekle"Skyllemiddel lukten bredde seg rundt i glasset. Test selv ta ett glass som er vasket i maskinen og ett som er vasket for hånd med lite såpe og skylt godt. Blir ikke overasket viss dere opplever det samme, fruktigheten i det maskinvaskede glasset fader langsomt ut etterhvert som du snurrer vinen rundt. Det kan sitte så godt att enkelte ganger merker du det ikke før noe uti det andre glasset. (kommer jo også an på hvor fort du drikker) Maskinen har jo tørket glasset under ganske høy varme, så det sitter godt “fast”.

6 Likes

Et tips hvis man ønsker en knallgod Pinot Noir til 500-lappen.

Den er dessverre ikke så lett å få tak i lengre, men kommer noen over en slik eller tre er det bare til å røske til seg :v:

6 Likes

Knallgod hvitvin fra UK, anbefales!

2 Likes

Den skal testes :+1:

1 Like

Fint skap og bra glass!

Har du erfaring med ulike vinskapmerker? Hva er bra el dårlig iht din erfaring?

Kan forsøke å svare litt på dette i kveld

Det er mange gode vinskap på markedet, selv holder jeg meg til Temptech. de har mange flotte modeller. Oslo serien er intregrerbare skap enten under benk eller i høyskap. Oslo er oppgradert med kompressorer som aldri stopper, den bare senker farten når oppnådd temperatur er nådd. Dette for helt å eliminere rystelser. Det er også argongass i glasset i front og isoleringen i veggene er forbedret.
Selv kjøpte jeg dette skapet nå.

Dette er frittstående, skal bytte kjøkken neste år og da blir det ett Oslo skap.
Uansett merke vil jeg anbefale skap med kompressorkjøling fremfor termoeletriske skap. Jevnere temperatur og bedre kapasitet. Derav er det stort sett bare rimelige skap som ikke har kompressordrift. For meg er 2 soner også ett must, da ligger hvit og champagne på 5-6 grader og de røde har 12 grader. Etter kort tid på karaffelen er da Pinot Noieren din 15 grader og perfekt temperert. Veldig mange drikker rødvinen sin for varm, flasker som står fremme på kjøkkenbenken nå holder 23-25 grader og bør en halvtime i kjøleskapet før servering.
Sporet litt av her, som sagt det er mange flotte vinskap der ute. Flere av dem er nokså dyre, (Miele Libherr, men veldig flotte skap. Jeg vurderte også flere danske produsenter( Pevino ) Men valget falt på Temptech.
En kompis av meg kjøpte dette.

Takk for info. Jeg lurte mest på om du hadde konkret erfaring med vinskap fra andre leverandører versus Temptech egentlig. Forskjellene i praktisk erfaring hos brukerne er det jeg gjerne vi ta nærmere rede på.
Jeg har hørt Temptech har fornøyde brukere - men det er stort sett i artikler i blader/aviser hvor det ikke er like lett å vurdere om brukerne de trekker fram er representative eller ikke.

Nei det har jeg ikke, jobber ikke på Elkjøp. En bekjent av meg som driver Butikken.

Grilling og røyking av lammeribbe. Røyking med blanding av eple- og kirsebærtre.

8 Likes

Kjærringa var på seinarbeid, så da måtte jeg mekke noe enkelt i kveld. God blanding av hjemmelaget spekemat og kjøpevarer.

7 Likes

Er det noen som har gode tips til noe veganske/vegetarianske retter som gjør seg godt på grillen?
Undertegnede har tilfeldigvis satt seg litt i en knipe her, så alle tips mottas med takk!

Vedkommende kvinnemenneske spiser visstnok både fisk og egg!

2 Likes

Her er jeg helt blank, fikk skrekken etter att nabojenta havnet på sykehuset etter 9 mnd som veganer. Kroppen klappet rett og slett sammen.

4 Likes

Om hun spiser fisk er jo grillet makrell en schläger. Har fisket noen selv i disse tider, men om du ikke kan fange selv, kjøp så fersk som mulig hos fiskehandlern.

Grillet asparges, aubergine og salat med en paprikasaus er godt :+1:
Tips om du ikke lager sausen selv. Kjøp Ajvar (helst ikke norske varianter)

2 Likes

Laks på trefjøl!

Grillet halloumi ost smaker godt for både veganere og kjøttetere - om ost er innenfor. Grillede maiskolber funker bra. Om du pakker rotgrønsaker og andre grønsaker i alufolie med smør el olivenolje og litt krydder blir de gode og møre på grillen også - typ gulerøtter, løk, sopp, persillerot, Du bør sjekke om hun spiser meieriprodukter først eller ikke. Eller bare bruke olivenolje.

En spansk omelett med bakt potet til kan også funke.

Lykke til! :slight_smile:

2 Likes

Det finnes en haug med kjøtterstatninger i frysediskene rundt omkring nå, alt fra burgere og bacon til pølser og kylling fileet - laget av ulike sammensetninger (soya, bønner, ris, potet osv). Jeg har prøvd så og si samtlige produkter og de er absolutt ikke like i verken smak eller kvalitet.

Personlig liker jeg ikke Coop sine vegetarprodukter - kjøper helst Annama eller Hälsans Kök. Mange liker Beyond Meat, personlig blir denne for kjøttaktig for min smak (de har til og med tilsatt rødbet juice slik at det ser ut som blod som pipler ut når du steker dette!). Det er et par andre merker også som er OK, Vivera, VegMe og Oumph! Sistnevnte er ganske seig i konsistensen - mens Vegme kan bli ganske tørr.

Mitt favoritt produkt for tiden er veggie pulled pork, desverre husker jeg ikke merket, men de har den på Rema 1000. Den er glasert med en sweet and spicy saus som smaker utrolig godt. Anbefales!

P.S - Skal du virkelig imponere lager du noe fra scratch. Vegetarbloggen har veldig mange gode oppskrifter. For eksempel denne (Jack Fruit får man som regel tak i på boks i “eksotisk mat” butikker). Lykke til!

4 Likes

Haha, når kompisen drar fram Sfinx på tur, da vet man at man begynner å bli gammel :joy::joy::joy::joy:

7 Likes

Grilling og røyking av grillbein av svin.(Avskjær/rester etter partering av gris)

Laget en god marinade som stykkene fikk godgjøre seg i en stund før, samt at jeg pensler videre med dette under grillingen.

8 Likes