Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wavefoil AS

Langt fra tidligere overskrifter og gode stemning dette ja.

Lot meg rive med, men heldigvis ikke med mer enn hva en tåler.

Er stille fra gründerne i dette synes jeg

1 Like

Tenk at dette kun er ett år siden! Denne jobben tar seg ikke godt ut på CV’en til Bente…

Takk og farvel til Wavefoil, det ble ikke laget mange bølger derfra dessverre. Som tidligere sjømann hadde jeg virkelig troen her, men trur kanskje den brannen på yrkesfartøyet var nok til å sidespore hele prosjektet.

1 Like

Gründerne har valgt å takke ja til stillinger utenfor selskapet…

Jaja

1 Like

Takk til dem som har sendt inn mange gode og kritiske spørsmål. Det tvang dem nok til å stikke hodet opp av sanden å gi alle aksjonærer mer utfyllende svar. Da fikk vi svar på at gründerne allerede har takket ja til nye jobber utenfor Wavefoil. Her spytter folk inn sparepengene sine, og de har allerede forlatt den synkende skuta.

1 Like

Hadde virkelig trua på den her. Slutt på å invistere i oppstart selskap for min del. Selskap nr 3 som har veltet på kort tid no.

Ja kjedelige greier… “legg det i skuffen” sa noen… Dette var den eneste jeg la så langt ned i skuffen at jeg nesten glemte den, da jeg tenkte lenger frem i tid… Heldigvis edruelig innsats…

Kjipt for gründerene, de har nok ofret en mye tid og penger opp gjennom og så ender det slik… Den brannen var absolutt dårlig timing…

1 Like

Det helt store gullcaset her var vel at alt skulle gå gullveien med at de faktisk fikk en foil inn på en av de nye hurtigrutene som tidlig kunde, men det selskapet fikk jo mer enn nok problemer bare med å komme seg i gang og kunne vel neppe drive og dille med wavefoil

Trist, men sånn er det.

Dumt at troa på oppstartsselskaper blir ødelagt, personlig tror jeg ting kunne vært annerledes om enkelte ting ble styrt på en annen måte. Særlig rundt kapitalinnhenting.

Men, det er viktig å forstå matematikken rundt investeringer i oppstartsselskaper. Man må regne med at brorparten går under, og man må derfor spre pengene sine på nok selskaper slik at man får bli med på outlierene med mega-multipler på 20-100x ++. Derfor bittesmå beløp relativt sett, over absolutt minimum 20-25 selskaper, dersom det skal gi mening statistisk.

Selv har jeg rundt 30 selskaper av denne typen, alt tidligfase. Mange som har gått dukken, men det er også 3 stk som har gitt over 50x avkastning. Samt noen som har gitt 5-10x avkastning og exit, hvor pengene er returnert. Totalt sett så har jeg 8x avkastning, og ca 50% IRR hittil. Minste investering er vel bare 2500 kroner.

Men andelen selskaper som har gått bra er fremdeles forsvinnende liten, så om jeg hadde vært inne i bare 4-5 selskaper tror jeg oddsen for at jeg hadde hatt tapt alle pengene ville vært svært stor.

Så ikke la det ta lufta ut av deg, men invester lite og i mange, så går det bra tilslutt! Og om du klarer holde deg unna “folke”-platformer i samme slengen, øker du oddsen. Det er stort sett de som ikke klarer hente proffe penger som ender på de platformene, dessverre. (Proffe penger i denne sammenhengen kan godt bety andre gründere som investerer tidligfase-penger og relativt små beløp, ikke nødvendigvis større fond)

2 Likes

Ikke superenkelt å få investere med mindre beløpi tidligtidligfase om man ikke er på folkeplattformer skal sies. :wink:

Wavefoil var nok desverre noen få år for sent ute, hadde de hatt sine første emi (og testfoil) i 2013-2015 hadde de fått flere år i likviditetsbassenget før korona og krig

Ja, det er ganske annerledes jobb enn å handle på børs. Eneste måten å klare det på er å dukke opp på åpne events og nettverke i diverse gründermiljø - enklest i Oslo når det kommer til Norge. Passe på å være en likbar person når man snakker med folk og slike ting. Så det krever en del mer jobb, men vanskelig vil jeg ikke påstå at det er :slight_smile:

Det er vel tydelig at det ikke er liv laga. Gründerne går videre, ingen vil kjøpe det og ingen vil finansiere selskapet videre.

Sånt skjer, -man får bare ønske gründerne lykke til videre og de skal ha for at de prøvde. :slight_smile:

1 Like

Jeg tror heller at Wavefoil har vært for tidlig ute. Det er ikke nok klimapress på shipping ennå, men det kommer.

1 Like

Jojo, enten noen få år for sent, eller litt flere år for tidlig.

Konseptet med foils er jo velkjent, så kanskje kommer det noen andre store og kupper hele skiten.

Oppbud.

RIP.

Som forventet, like greit når det ikke er liv laga. Ikke noe vits å kaste gode penger etter dårlige.

Ja den eneste måten det kunne styres utenom var om to aktører ville konkurrere om å kjøpe teknologien. Nå kan den kuppes for en slikk og ingenting fra boet.

Ser fremdeles ikke bort i fra at teknologien kan bli å finne på båter om noen år, for den virker helt konge.

1 Like

Hvordan blir det med skattefradrag på tap her når man allerede har fått " Inntektsfradrag ved investering i oppstartselskap"?

Link til info om oppbud?

Kun aksjonærinfo via Caplist per tid.