Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wavefoil AS

Oslorederi viderefører oppfinnelsen etter gründerkonkurs i Ålesund

Styrelederen for «nykomlingen» Wavefoil Technology er samtidig ikke ukjent med det energisparende skrogkonseptet og folkene bak.

Eitzen er styreleder i det som på sett og vis kan kalles en oppstart. Så langt er det Wavefoils tidligere produktutvikler Erlend Vastveit og Eitzen selv som utgjør Wavefoil Technologies.

Styre-forgjenger Kolstø forteller at det er flere grunner til at selskapet hadde tatt seg vann over vingene. En av de er urolige tider både i norsk økonomi og verden ellers.

– Enkelt forklart var det investeringsviljen som skrumpet inn, men det er mange ting som gjør en historie til det den er. Konkurs er en skjebne vi deler med mange andre «tidligselskap».

– Hva skulle dere ha gjort annerledes?

– Et gratis tips er å hente penger når du ikke trenger det. Det er en evigvarende sannhet.

https://www.kystens.no/industri/oslorederi-videreforer-oppfinnelsen-etter-gr-nderkonkurs-i-lesund/2-1-1514451

3 Likes

Er det flere enn meg som synes det er litt usmakelig at “Wavefoil” på LinkedIn fortsetter å poste nyheter? Denne høres jo positivt ut, men ingen trøst for oss som har tapt alt i dette selskapet!

Forholder meg nøkternt til det gitt. Selskapet har nye eiere som har skaffet seg IP for 100 mill for en slik og ingenting, klart de prøver å maksimere sin verdi så mye som mulig.

Forventer du at de skal lage seg en ny some-profil uten klout?

1 Like

IP er ikke verdt 100 mill :sweat_smile:, men bortsett fra det er jeg enig.

De må jo få lov til å kjøre showet videre som de vil, -de har tross alt kjøpt det.

Jada, absolutt. Men synes de må bytte navn fra et selskap som ikke eksisterer lengre, til det nye - Wavefoil Technologies, og ditto for logoen.

1 Like

Ja, jo enig i det også :slight_smile:

Mye luftslott på Folkeinvest og Dealflow! :joy::joy:

1 Like

Startups er risky, og enda mer i en tid der risikokapital tørker inn

2 Likes

Godt gammaldags blåruss tjuveri?

Hvilke store eiere var med? Noen av disse i det andre selskapet som kjøpte 100m i IP for 550k?

1 Like

Hei, er fremdeles litt usikker på hvordan jeg skal rapportere tap her.
Er det som ett “vanlig” tap på aksjer?

Ja mener det, gjorde dette sist i fjor for et annet selskap. Får se når ligningen kommer om Wavefoil er rapportert inn. Antagelig ikke, det er vel ikke prioritert oppgave ved konkurs…

1 Like

Takk!
Blir det å ev vente til den er rapportert inn da?

Det er det jeg har tenkt. Usikker på hvordan det er med skjermingsfradrag i slike tilfeller. Noe å spørre om på Skatte-tråden her kanskje…

EDIT: Glem det, skjerming gjelder vel kun ved realisasjon av gevinst… :sunglasses:

EDIT2: Vi kan vel hjelpe hverandre her og melde fra om Wavefoil dukker opp i ligningen for 2023?!

3 Likes

https://tenor.com/view/agreed-pirates-carribean-pirates-of-the-carribean-gif-7841123

Blir vel dette sure tapet som redder meg fra restskatt i år :stuck_out_tongue:

Er du biotech investor, og betaler skatt???:joy:
Jeg har fremførbart underskudd også i år (tjener antageligvis ikke nok i lønnsinntekter) :joy:

Surt tap, men det blir nå noen skattekroner i hvert fall. De går ikke til Folkeinvest i hvert fall… :slight_smile:

Måtte gjøre det samme med et selskap i fjor, og da sendte jeg bare inn innstillings-/slutningskjennelse og “kvitteringen(e)” på aksjekjøp som vedlegg til aksjetapet jeg førte.

Men hvem er bostyrer egentlig? Jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe om dette?

Brreg
Advokatene Hovde

Får man en faktura om man sender spørsmål om noe dit? :sweat_smile:

Men det er vel ikke egentlig noe å spørre om, man regner vel bare sammen de summene man har betalt inn og fører det som tap?

Har du fått svar @Savepig ? :innocent:

Noen som har fått denne inn på skattemeldingen? @Savepig