Jeg ser ingen grunn til å heie på Elon sin framtidsvisjon for Twitter, men jeg heier på at man får innsikt i sammenblanding av offentlige myndigheter og sosiale medier / finansinstitusjoner som på bakrommet blir enige om hvordan den offentlige dialogen skal sensureres, uten at det er basert på lovverk eller at offentligheten får innsyn i det.
Når sosiale medier helt åpenbart har samarbeidet med demokratene og offentlige organisasjoner innen etterretning / justis for å sensurere informasjon som er lovlig å ytre, meninger som er lovlig å ytre, men som “påvirker folk feil etter vårt syn” så syntes jeg man har ett gigantisk demokratisk problem.
Dessverre viste pandemien oss at folk flest elsker sensur, og vil ha mer av det. Så jeg er ikke optimist når det kommer til framtiden overhodet. Jeg tror det bare blir mer og mer sensur framover, og mer og mer diskusjon på bakrommet mellom redaktører, finansinstitusjoner, politikere, og sosiale medier om hva som er best å sensurere for å ikke påvirke oss stakkars dumme vanlige folk på uønsket måte.
Ett eksempel: det er sterk meningssensur på dette forumet angående flere temaer (covid, ukraina, etc) fordi det store flertallet syntes det er best at man ikke har avvikende meninger på det området. Så det “passer seg ikke” at man aksepterer slikt.
Det er akkurat den logikken som har ført til sensur hos facebook, twitter, og alle andre medier - bare i større skala. Folk med “feil” meninger - uansett hvor godt eller dårlig de kan argumentere for det - skal sensureres vekk så ikke folk blir påvirket i uønsket retning.
Ett meget godt eksempel fra Twitter var hvordan en pandemiekspert ble sensurert vekk fordi han sa at Covid ikke var spesielt farlig for barn, men tiltakene var veldig skadelige for barn. Nå har man en fasit som tilsier at han hadde mer rett enn helsemyndighetene i USA - men han ble sensurert vekk fordi hans synspunkter var “skadelige” visstnok. Heia sensuren, ingen bryr seg, spiller ingen rolle om du har rett eller feil, eller kan argumentere for saken din eller ikke. Det viktige er at du er så dum at du sier mot den offentlig aksepterte propagandaen.
Dette er den typen sensur som er helt normalt - og ekstremt skadelig for demokratiet.