Jeg tenker at det ikke er noe grunn til å X skal framheve folk som Jackson Hinkle.
Hvorfor det? Hele verden flommer over av feil info. Leser du en avis i ett land så blir du sjokkert. Hvis de som bor der leser avisa her blir de sjokkert. En plass står det en ting i historiebøkene. Et annet sted står det motsatte i de samme historiebøkene.
Dessuten så har alle som legger ut misinformasjon også lagt ut mye som er bra informasjon.
Til og med vestlige aviser med såkalte høye standarder videreformidler informasjon de får uten å kontrollere. Eller legger ut direkte misinformasjon. Hva som er misinformation eller ikke kan være subjektivt. Og hvor grensen mellom en mening og misinformation går er usikkert.
Så betyr det noe om man legger ut misinformation med vilje eller ikke.
Så syns jeg det betyr noe hvem du er. Utgir du deg for å være en faktasjekker så bør det stilles høyere krav. Utgir du deg for å være en avis/media så stilles det andre krav. Og hvis du er en vanlig person stilles andre krav. Hvor mange følgere du har betyr noe også.
Så det er så utrolig komplisert å drive med sensur av hva som er og ikke er misinformation at man bare burde gi det opp helt. Så vil folk heller lære seg å ikke ta alt som står på Internet som god fisk.
Vi må nok bare være uenige. Historikken til Jason Hinkle er så ræva at han fortsatt burde vært suspendert.
Hvem bryr seg om han? Vi snakker prinsippielt her. Jeg har aldri hørt om fyren og syns han hører helt uinteressant ut. Min logg på X er svært underholdene og interessant. Har bare luket ut og trykket “ikke interessert” hver gang jeg fikk opp ting som at folk blir banket på gata eller andre ting jeg ikke er interessert i å bruke tiden min på. Alt er borte. Får hele tiden mer relevante og interessante forslag. Hva betyr det om noen sitter og skriver til noen andre enn deg? Plager det deg? I real life så sitter også folk og prater om misinformation rundt på kafeer og i parker verden rundt. Det har aldri plaget meg for om jeg ikke vil ha noe med noen å gjøre så bare unngår jeg dem.
Han har 2,1m følgere på twitter, så relativt stor? Det plager meg at disse folka får servert dritt fra han som ikke stemmer for fem flate øre.
Jeg vil tro det er folk i trådene hans som motsier han og får frem at det er umdiskuterte ting han tar opp.
Jeg tror nesten Trump må bli president før venstresiden skjønner at sensur ikke er veien å gå. Hele vestelige verden opplever nå en høyrebølge. Den brer om seg og vi har knapt sett makan. Det som de siste 10 årene har blitt sett på som misinformation blir plutselig til sannhet og den gamle sannheten blir til misinformation.
Så brukes de samme reglene plutselig mot venstresida i stedet. Da er det ikke gøy lengre. Nå er det venstresida som har styrt mediene, wikipedia og de sosiale mediene. Så plutselig blir den ene etter den andre aktøren solgt til nye eiere som tar aktørene i motsatt retning. Det tenker dere ikke på? Fatter ikke at folk er så kortsikte og prinsippløse at de er for sensur og knebling av ytringsfriheten.
Det er også et kjent fenomen at når man lar ytterliggående folk komme til orde så slipper man luft ut av ballongen slik at “revolusjon/opprør/voldshandlinger” unngås. Dersom slike grupper må gå under grunnen så blir de mer ytterliggående og mer tilbøyelige for voldshandlinger etc.
W T F ! ?
Nei, når bildet man klarer å servere er forvrengt nok, så ender man opp med Hitler og Stalin ved makten. Hitler fikk etterhvert fritt spillerom, og det ble ikke mindre vold av det.
Jeg tviler veldig sterkt på at anarki, dvs null kontroll over media er veien å gå slik du hevder. Lenket til videoen over fordi jeg kom inn på dikatorer
Jeg ser hvor prinsippet ditt kommer fra, men her tenker jeg at sensur burde være offentlig. Ikke noe behind-the-scenes shit.
Det var begrunnelsen for at ytringsfrihet ble innført.
Når slike folk går under jorden går det værre. Enn når de får lov å uttale seg og møtes. Ola Dunk blir ikke til Hitler nei. Tror du må sove litt om du tror ytringsfrihet leder til nazi Tyskland.
Nazi Tyskland var offentlig sensur.
Ser hvor den kommer fra.
Hitler and the Nazis ran on a platform consisting of anti-communism, antisemitism, and ultranationalism.
Hitler slapp til med et syn som minner endel om det synet Jason Hinkle sprer. Om ikke likt, så likt nok til å kunne dra paraleller.
Det der er et blindspor i debatten. Det er bare du som snakker om Hinkle. Han er bare et eksempel antar jeg. Hvor skal du sette grensa? Skal man f.eks. sette grensa der at de som snakker for abort skal sensureres? Alle land er forskjellig og Internet er globalt. Det blir umulig å si at facisme er ulovlig når alle anklager hverandre for å være facister. Hvis regulering av sensur og blokkering av folk på sosiale medier skal gjøres offentlig, hvem skal bestemme? Russland, USA, FN?
All hail Godwin’s law
Noen tanker om at brukere av twitter vil bli likebehandlet når et kommer til ytringsfrihet og fri tale ut fra om man betaler for medlemskap eller ikke?
Om “gratisbrukerne” må kikke gjennom en viss mengde reklame for å få med seg det samme som premium-brukerne får direkte, er det da likebehandling, og i en ånd av ytringsfrihet og fri tale? For meg handler det like mye om tilgang til informasjon som om retten til å ytre seg. Uten det første så har ikke det andre verdi.
Om twitter vil følge dette sporet så feiler de stort ift. målsetningen spør du meg, men når Musk’s respons til at mange annonsører trakk seg var “go fuck yourself”, så er kanskje ikke alternativene så mange.
Synes du bommer så totalt her at jeg sliter med å finne ut hvor jeg skal begynne.
Er du sikker på at du forstår hvordan plattformen fungerer?
Hva er det du mener jeg bommer på? Jeg forholder meg til hvordan de selv beskriver Premium.
På hvilken måte er det du mener du plattformen fungerer?
X Premium is an opt-in, paid subscription that offers additional features* to improve your experience on X. X Premium has three tiers: Basic, Premium, and Premium+, with more features available in each higher tier.
Basic: Includes essential Premium features like editing posts, longer posts and longer video uploads, reply prioritization, text formatting, bookmark folders, custom app icons, and more.
Premium: Includes all Basic features plus a checkmark, reduced ads, ads revenue sharing, creator subscriptions, larger reply prioritization, ID verification, access to Media Studio, and more.
Premium+: Includes all Premium features with additional benefits like no ads in the For You and Following timelines, largest reply prioritization, and coming soon, access to Grok.
Sånn de beskriver premium er også sånn det fungerer i praksis. Selv synes jeg ikke det er urimelig å tilby kundene en måte å betale (frivillig) for produktet på i bytte mot premium funksjoner. Funksjonene man får er ikke essensielle for å bruke plattformen, men kan ses på som en QoL-oppgradering.
Nevneverdig at hvis man vil lage “commercialized-content” på plattformen så må man nok ha premium. Men det blir i så fall en mikroskopisk ($33 anually?) investering å gjøre for de som har som formål å tjene penger på plattformen (foreløpig en svært liten minoritet).
Så for å svare på spørsmålet ditt, i kontekst av ditt forrige innlegg; jeg evner ikke å forstå hvordan premium er skadelig for ytringsfriheten, slik du påstår.
Hele resonnementet ditt bærer preg av at du ikke bruker X selv. Tar jeg feil?
Klandrer deg i så fall ikke for det, men synes da det blir litt rart å spekulere på måten du gjør.
Betyr dette at YouTube-premium er skadelig for ytringsfriheten?
Eller gjelder den regelen kun X?
Flere enn meg som ønsker seg tilbake til Twitter i pre-Musk tid? Dette funker jo ikke spesielt godt verken innholdsmessig eller funksjonelt
Du mener som da jeg scrollet gjennom et kommentarfelt i går så kom det opp masse nakenbilder - noe som ikke tar seg spesielt godt ut når man sitter i offentligheten…
Twitter har blitt NSFW.
Ja, det er jo et av mange problemer. Er jo også tydelig at de mangler noe i algoritmene nå når de stadig forslår at man skal følge folk som skriver med diverse “tegn-språk” som jeg aldri har hatt noen interaksjon med eller interesse for og enda mindre forstår noen ting av.
Venter på et alternativ med voksne hjemme.
Edit - Nå tydeligvis oppe igjen, og i god gammel form med dette som første tweet:
Ja, jeg vet at Mastodon blir sett på som å ha en liten terskel som non tech-savvy brukere må over, pluss at det kan oppfattes som litt døllt fordi det ikke er like mye hets og krig der som på andre plattformer. Men du verden for en deilig opplevelse det er å scrolle der. Ingen reklame, ingen algoritmer, kun det jeg selv velger å følge med på og alt i kronologisk rekkefølge uten at noe plutselig blir borte hvis man ikke har sjekket på en stund.