Tilbake til twitter og twitter files del 2.
Ikke overraskende å lese at konservative ble shadowbannet og hindret fra å trende. Skremmende å lese. Jack Dorsey nektet for at dette var tilfelle.
Twitter-filene del 2: «Hemmelige svartelister» – mot konservative kontoer (inyheter.no)
Som Musk skriver, Jack ble i stor grad holdt utenfor og løyet til. Han var ikke klar over hva som egentlig foregikk.
“The hypothesis underlying much of what we’ve implemented is that if exposure to, e.g., misinformation directly causes harm, we should use remediations that reduce exposure, and limiting the spread/virality of content is a good way to do that.”
Dette høres ut som en tvers igjennom fornuftig måte å drifte sosiale medier, spesielt Twitter, for å tjene penger på reklame. Noen må forklare meg problemet her.
Norske mediehus har enten ingen kommentarfelt (på kontroversielle saker) eller så har de «åpningstid». Situasjonen Twitter har forsøkt å unngå er den som råder i Facebook-grupper og kommentarfeltene til f. eks. resett.
Problemet er hvem faen som skal definere hva som er “misinformasjon”.
Dét er en pandoras eske man ikke bør åpne. Hvis du eller andre tror det hjelper å sensurere eller “gjemme vekk” ubehagelige meninger eller oppfatninger, så viser all historie at det gjør vondt verre. Det forsvinner ikke, selv om det ikke kommer til overflaten. Det er kun på overflaten det kan argumenteres i senk og imøtegås av en majoritet som (forhåpentligvis) vet bedre.
Jeg skal ha meg frabedt en situasjon der folk som har gått tre år på høyskole i Volda skal faktasjekke noe som helst. Såkalte eksperter og/eller akademia er gjerne like ideologisk drevne som alle andre.
Eneste løsning er ytringsfrihet innenfor lovens rammer. Alt annet vil korrumperes og gjøre vondt verre.
Jeg er enig i at hvordan man skal definere “misinformasjon” er et vepsebol av dimensjoner, som ekstremt lett blir subjektivt farget. MEN
Sosiale medier som opererer etter det prinsippet er nesten udelt ubrukelige søppelhauger. Ta moderasjonen her på TI som eksempel, jeg tror de aller fleste setter pris på at det er litt mer ordensarbeid her enn det loven absolutt påkrever. Og jeg vil si at også for Twitter er en viss grad av moderasjon bedre enn laissez faire for alt som ikke bryter loven.
Det er ekstremt viktig at folk får muligheten til å lese kommentarer fra flere perspektiver.
Første gang jeg ser at noe fra venstresiden ble faktasjekket når jeg så denne på twitter. Balansert informasjon er ekstremt viktig for et sunt demokrati. Hvis en part får defenisjonsmakten til hva som er sannhet, går det rett i dass. Det må være krefter som balanserer maktbalansen.
For å si det på en annen måte @aTinyHorse, modereringen på finansavisen sitt forum blir moderert etter loven og det har verdi på ca samme nivå som en brennende søppelhaug.
Problemet, er at disse plattformene har blitt stedet hvor folk får ~100 prosent av sin informasjon og nyheter. Man kan godt ha ulike former for moderasjon (etikette, spam, krav til evt. kildehenvisninger), men ikke moderasjon av ubehagelige meninger eller enkeltsaker som sådan (som er grunnlaget for hele diskusjonen).
Problemet er vel at det drives sensur uten at det sies høyt, så ingen vet om narrativet man får servert er det sensurerte eller ikke.
Sensur og moderering er bra. Så lenge man er åpen rundt det.
Helt enig med siste kommentar fra deg h3nk1, men nå har du også bevegd deg bort fra ytringsfrihet som “eneste løsning”. Det finnes absolutister på ytringsfrihet på nettet. Jeg er glad for at du ikke er en av dem. Frihet på mening, absolutt, men noen regler på form, etikette og spam kommer man ikke unna om man ikke ønsker å gjenskape 4chan e.l.
Nå er det Elon Musk som redigerer feeden, tidligere var det generalforsamlingen i Twitter inc. At den nåværende tilstanden er mer transparent er jeg tvilende til.
Vi har nå gleden av å se Elon Musk lære hva «ytringsfrihet innenfor lovens rammer» innebærer (masse moderering + at du ikke kan selge blå checkmarks, og mer skal det bli).
Det eneste han har større handlingsrom på er at Twitter er et privat selskap, så han står fritt til å ofre aksjonærverdier i bytte mot mer ekstreme ytringer. Og når Ye nå er blitt frarøvet sin ytringsfrihet, så ser han jammen ikke så prinsippfast ut med mine øyne.
Så vidt jeg vet så var dette et spleiselag mellom AP, LO, og 40 andre deltagere, som gir et snitt på 9000 kr. per giver. Noen ga mer og noen ga mindre. Jeg tenker det er greit, men har ingen problemer med at mange ikke er enig.
Hadde Røkke alene gitt 10 millioner til Erna personlig så ville jeg ikke tenkt at det var greit, men vet ikke om det er veldig sammenlignbart.
Ps. slutt på OT her for min del.
Nok et spennende kapittel i Twitter-julekalenderen!
Jeg har riktignok sett videoen på Twitter, men jeg har også sett at den blir slettet derfra . Må være vanskelig å følge opp uten et velbemannet moderasjonsteam.
“All these people who are booing, and I’m just pointing out the obvious, you have terrible seats,” Chappelle said
But it’s not like this was a crowd of antifa supersoldiers or something. The people in attendance were there to see Dave Chapelle, a man who’s recently outed himself as an anti-trans bigot.
Hvis man myser, ser litt godt etter, så er det mulig å se konturene av et mønster der mektige folk på høyresiden oppfører seg som rasshøl, ikke skjønner responsen, og til slutt konkluderer med at det er woke cancel culture som er problemet.
Jeg håper ingen på dette forumet blir, eller ville funnet seg i å bli behandlet slik som Twitter-ansatte har blitt. Og det ønsker jeg selv på vegne av dere som er under norsk arbeidsmiljølovgivning eller bedre, og likevel heier fram Elon sin oppførsel.
Boo!
Chapelle og Rowling, eller hva? For noe jævla tøv.
Det er ene og alene ad hominem og tafatte karakterdrap. Artikkelen er søppel.
Hysteriet mot Musk er like tynt som det er katatonisk.
Anbefaler dere å følge Keith Olbermann, det må være midt i blinken.
De som ble sagt opp fikk 6 måneder.
De som ikke ville jobbe på kontoret fikk si opp med 3 måneders pakke.
Svært god behandling mao.
Hvis den nye sjefen møter opp dag 1 og ber om en highlight reel for å kvalifisere for videre ansettelse, så er dere helt med på leken? Virkelig?
Dette refererer vel til da han i en E-post ensidig annonserte drastisk endrede arbeidsvilkår (fjerning av hjemmekontor, forpliktelse til overtid, inndragelse av «unlimited PTO», og mekanismen «hvis du ikke svarer ja har du sagt opp» (og enkelte av de som svarte ja ble sagt opp uten etterlønn senere). (Og hvis det ikke er denne oppsigelsesrunden du sikter til - synes du dette er en OK måte å endre arbeidsvilkår eller si opp folk?)
Alle lovnader om etterlønn må være utbetalt før den kan anerkjennes som formildende omstendighet. Dette er Musk, ikke Equinor.
Heldigvis er de fleste Twitteransatte i US vanvittig velbemidlede og får seg enkelt nye jobber om de vil (de er ikke langt bak faang på opptakskrav og vilkår).
Blant de som sitter igjen finner man vel noen kremmere som har mangedoblet lønnen og en gjeng med H1B-folk som ikke har så mye valg (og også dette synes folk er helt greit?).
Den nye sjefen møter opp og sier at hjemmekontor nå er avskaffet. De som ikke liker dette kan slutte og få pakke.
Dette er EKSTREMT vanlig når tech selskaper overtas spesielt de som taper penger. Husker når Marissa meyer tok over Yahoo, også ramaskrik fordi hjemmekontor ble fjernet.
Når man ser alle videoene av " one day at twitter". Så er det ingen tvil om at Bullshit jobs og diversity hires har vært en stor kostnad for twitter.
«unlimited PTO» er et av de verste og mest farlige “godene” som noengang er funnet på. Grunnen er at folk ikke tar ferie fordi de ikke vil virke slappe. Så de som tror det er et faktisk gode har ikke lest seg godt opp.
Det skal jo også sies at vernet mot å få sparken i USA er latterlige, så på mange måter, så er vel 3-6 måneders etterlønn vesentlig mer enn hva loven krever. Måten det blir gjort på er jo… vel latterlig.
Helt vanlig strategi når Pe fond tar over selskaper. Dvs normalt så får man ikke sluttpakker, man blir bare eskortert ut.
Tror uansett mange av freeriders i twitter skal slite med å finne seg nye jobber som var like godt betalt. Siden Tech nå i stor grad kutter daukjøtt over hele linja.