Såe… mange som betalte mye penger for checkmark ser ut til å miste dem i perioden fremover.
Okei, men jeg tolker deg slik at du er mener det er OK at arbeidsgiver ensidig kan gjennomføre passive oppsigelser ved å kutte i lønn eller goder etter eget forgodtbefinnende.
Det er mange selskaper som har kuttet hjemmekontor i det siste (for å få folk til å si opp), forskjellen ligger i forakten ansatte behandles med.
Den forakten skinner i gjennom fra deg og, uten at jeg skjønner hva du begrunner det med. Jeg har ikke hørt annet enn at det er ekstremt vanskelig å få jobb i Twitter med et utall krevende tekniske intervjurunder.
Velkommen til Europa.
(Og en faktisk formildende omstendighet er at amerikanske ansatte i Tech har en grei risikopremie vs. Sine europeiske kolleger)
Det har aldri vært snakk om å kutte lønn. Det er snakk om at folk må møte på arbeidsplass. og at hjemmekontor utgår.
Flere og flere selskaper i Norge kutter også ned på hjemmekontor etter bonanza periode under covid.
Jeg regner om alt jobbrelatert til penger. Kan jeg pendle to timer mindre hver dag, så er det verdt en god slump penger.
Å innføre fysisk oppmøte på en arbeidsplass som tidligere har hatt permanent work from anywhere som policy er en drastisk forringelse av vilkårene (som jeg regner som kutt i lønn).
I tillegg er det krav om å bli hardcore, jobbe lange dager osv. Nå bare gjetter jeg, men disse jobbene er sannsynligvis fastlønnet uten overtidsbetaling.
Du må være en drømmeansatt som ville latt deg herse med på denne måten.
Greit å poengtere at det er din omregning som gir kutt i “lønn”.
Ikke at twitter kuttet i lønn. Målet med å fjerne hjemmekontor er jo enkelt, De vil kutte daukjøtt. Samme trend ser man jo over hele tech sektoren nå.
Som noen utviklere i twitter sa. Endelig kan vi jobbe og utvikle igjen fremfor å sitte i endeløse møter med produkteiere om smådetaljer.
Men du er enig i poenget eller? De som blir jobber under helt andre vilkår som er ensidig satt av arbeidsgiver.
Nei, arbeidsgiver har heldigvis rett til å stramme inn på blant annet hjemmekontor. Det ser vi også i Norge.
Samtidig er det svært sannsynlig at de flinke som har valgt å bli i twitter har fått gode kompensasjons pakker. ( det er det som er den vanlige PE playbooken Elon følger).
For en arbeidsgiver som må kutte kostnad fordi man taper penger er det en drømmesituasjon at det å fjerne hjemmekontor som gode er nok til å få folk til å frivillig si opp.
Du regner lønn på en helt annen måte enn meg. Å kjøre til og fra jobb er det verste jeg vet.
Noen ganger må bedrifter kutte, noen ganger må det også gjøres i all hast (det var ikke nødvendig, rent finansielt, for Twitter), og det er helt OK. Men det kan gjøres med respekt for de det rammer, og det fortjener alle som har en jobb. (og respekt er noe annet enn den foreløpig teoretiske etterlønnen som er lovet).
Lønn er lønn. Hjemmekontor er et gode.
Twitter måtte kutte kostnader og slanking av stab er da et logisk steg. 6 måneder etterlønn til de som fikk sparken og 3måneder etterlønn til de som frivillig sier opp er ekstremt bra i USA og viser stor respekt for de ansatte. Viser også at Twitter bryr seg.
Hjemmekontor er litt noia for arbeidsgiver. De får plutselig ansvar for om du blir påkjørt når du går til butikken i arbeidstiden, selv om du ikke skulle det. Også alt annet som skjer i hjemmet i arbeidstiden er deres ansvar rettslig, på samme måte som om du hadde vært på kontoret. Flere rettssaker pågående om akkurat dette nå, og presidens må settes av disse sakene. Første eksempel er fra virkeligheten i Oslo.
Morsomt at du forsøker å dokumentere dette med en video av masse republikanske tv-kanaler som presenterer en pro-trump-sak.
Morsomt at du syns det er morsomt
Ja det skjer jo på begge sider. Jeg la ved et slikt fra Fox. Men poenget mitt er at det er mange flere demokratiske. Som svar fra Christian at han har inntrykk av at det er cirka likt på begge sider. Det er det ikke når man ser på de nasjonale mediene. Hakk i plata og full pappegøye aktige gjentagelser av dagens salgspitch på tvers av kanalene. Selv på tvers av de ulike konsernene.
Trenger ikke noe rådgivende organ nå som det er enehersker som råder…
Litt Qanon har vel aldri skadet noen?
Den med Qanon er litt tynn… det er et standard uttrykk White Rabbit - Wikipedia
Neo i Matrix følger f.eks. jenten med kanintatoveringen ut av leiligheten når han først får instruksjoner om å følge den hvite kaninen mener jeg å huske.
Jeg er enig i at det er et vanlig uttrykk, men i kontekst av hva han nylig har twitret er det krystallklart hva han hentyder til.
Ser jo lovende ut dette her…
Ja det er krystallklart at han vil folk skal følge kaninen ned i hullet som nå avdekkes av twitter files.
Den Qanon greia kommer fra folk som mener Elon er fasist. Som er sånn passe søkt. Men jeg skjønner at noen vil sverte Elon, for han har jo nå skrudd på en giga lyskaster på ting som hele twitter ledelsen stod under ed og sa ikke skjedde.
Du får si i fra når du ser noen søksmål da.
Nå har jeg sett denne påstanden fra ganske mange pålitelige folk. Stemmer det? For en katastrofe i så fall.
Leste et sted at Twitter sa det har sammenheng med at de midlertidig stengte ute 30 mobiltilbydere, men de skal være aktivert igjen.