Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XP Chemistries

Jeg tror XP vil levere stang inn frem mot 31.5 og videre da de sitter på noe bra som kun mangler godkjenningen fra EU. Hva denne er verd aksjekursmessig vs. dagens kursmål uten EU-godkjennelse (0,24) er jo noe en gjerne skulle visst svaret på.

Det ryktes jo at en slik analyse er på vei, men om denne kommer før godkjennelsen fra EFSA/EU eller etter faktisk godkjennelse er dessverre ukjent.

Tror og ryktes er ikke verdt videre investering fra 0,04 for egen del. Du deler godtå holder med deg i dine fleste resonnement. men ikke la personlige følelser spille inn på nåværende tidspunkt.

Det er lite annet enn tror en kan gjøre all den tid en ikke selv sitter ansatt i EFSA.

Ser forøvrig at Mangold (analytiker) noe tid tilbake har uttalt at de vil komme med nytt kursmål etter EFSA. For øvrig helt naturlig for et selskap som leverer analyser innen finans :slight_smile:

Personlige følelser ligger ikke til grunn for min del da jeg har satt meg inn i selskapet.

Ingen handelsstopp i denne, trodde det var 10%. Lav omsetning som vanlig, men stor kursendring siste uke.

Vel, det var opp mot 2 mill aksjer i går, og så langt i dag på to timer er det flyttet litt over 1 million aksjer.

Gjetter på at dette er en naturlig utvikling opp mot EFSA som kan komme både før helgen, i de få virkedagene over helgen, eller i siste uken i april etter påske. Ikke mange virkedager igjen av april egentlig.

Jeg ser mest på omsetning i kroner. Denne har ofte vært handlet for 30-40 k per dag, ikke mange penger. Har økt på i det siste, og er over 200 k SEK så langt i dag, dvs mer enn tidligere. Men det er fortsatt så lite penger at en skal være forsiktig med å tolke kursen.
image

Kunne ikke vært mer enig. Aksjen vil korrigere når EFSA er på plass, informasjon fra selskapet kommer på kontrakter m.m. (vet jo at de er i dialog med mange på leveranseavtaler av Kapsaicin), og ny analyse (-r) er på plass.

Det drar seg til en del nå, begynner å minne om skikkelig omsetning :+1: Omsatt for en halv mill SEK av en børsverdi på ca 35 mill SEK.

1 Like

Verdt 35 millioner nå. Hva er en fornuftig pris etter en positiv EFSA-avgjørelse?

Jag tror att 0.4-0.5 är förnuftigt vid ett godkänande. Då ligger börsvärdet runt 80-100 miljoner. Sedan får man se hur mycket beställningar etc de lyckas ta in

Som nevnt tidligere:

[quote=“LarsErik64, post:56, topic:40279”]
Mangold (de har ett nåværende kursmål på 0,24, men da uten at eventuell godkjennelse fra EFSA er priset inn).
>
>
>
> Han bekreftet at det vil komme nytt kursmål / analyse etter eventuell godkjennelse fra EFSA. Han påpeker i mailen at en eventuell godkjennelse vil åpne markeder der hver kunde vil kunne åpne behov for 5 til 15 tonn Kapsaicin per år, noe som betyr 35 til 105 MSEK per år per kunde. Han påpeker det de fleste som har satt seg inn i XP har sett, nemlig det at en godkjennelse fra EFSA vil være ett betydelig gjennombrudd for selskapet. XP har tidligere uttalt at de allerede er i dialog med potensielle kunder, men noe annet ville kanskje være merkelig
[/quote]

Litt food for thought så vil selskapet på en mediankontrakt hente 70 MSEK med antatt >30% margin per år lik ca. 20 MSEK

Teoretisk antagelse - kontrakter:

10 - 15 kontrakter med medianverdi 70 MSEK er 700 - 1 050 MSEK med estimert bunnlinje 30% gir et resultat på 210 - 315 MSEK.

Selskapsverdien ut fra dette er jo det som gjør nytt kursmål interessant.

HUSK
Kun teoretiske tall, absolutt ingen kjøpsanbefaling :slight_smile:

1 Like

Skjer det du har der må jo kursen opp 70-100 ganger opp.

Jeg har ingen formening om sannsynligheten for å vinne kontrakter i det omfang, de øvrige tallene er analytikertall på normale kontrakter og antatte marginer ut fra det arbeid de har gjort knyttet til aksjen og selskapet.

Jeg skal ikke uttale meg om verdianslag, det overlater jeg til analytiker (-e).

Viktig å huske på at dette fortsatt er en risikoaksje siden selskapet per i dag ikke har noen patent som er godkjent for salg. Ser på denne som en mellomting mellom “vanlige” aksjer og et Biotech-selskap som utvikler medisin. Dette er også Biotech på et vis, men nåløyet for å få denne godkjennelsen er mye større enn for medisin.

Jeg har brent meg før på antatt bankers godkjennelse som gikk i dass :sweat_smile:

Det vi venter på er godkjenning av de patenter XP allerede har utviklet / fått godkjent:

Vi har utvecklat och patenterat innovativ teknik som omvandlar biomassabaserade (t.ex. trä eller lignin) utgångsmaterial till hållbara finkemikalier, såsom kapsaicin och nonivamide. Metoden är miljövänlig och ger slutprodukter av garanterad hög kvalitet. Vår kapsaicin har samma egenskaper som naturligt extraherade kapsaicin med bättre förutsägbara egenskaper. Den är fri från föroreningar och tungmetaller. Dessutom upprätthåller vår kapsaicin en enhetlig kvalitet och renhet som gör dosering lätt.

Skal ikke kjede folket med patentoversikter :slight_smile:

Kort kommentar på godkjenningsprosessen vs. medisin så kan jeg si at jeg definitivt har opplevd prosessen med EFSA som lettbent (rask) sammenlignet med f.eks. Nordic Nanovector, Targovax, Vaccibody (Nykode), Algeta osv… Mulig jeg misforstår deg, Nimrod :slight_smile:

1 Like

Tror du misforsto ja, jeg sier at nåløyet er mye større for XP enn for medisin. Stort nåløye = bra i min forståelse :wink:

Fortsetter i samme takt med nye 20 % i dag. Skal man snart mistenke at noen har innsideinfo fra godkjennelseprosessen?

Edit: Madness alert 🫣

2 Likes

Fantastisk gledelig nyhet med tanke på kursen.

1 Like

Og omsatt for 1,7 MSEK så langt i dag. Noe helt annet enn snittet de siste månedene.

Folk begynner og forstå verdien i aksjen ved en godkjennelse .