Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Ser Garmin Connect er oppe og går igjen i dag, så falsk alarm. Samtidig er dette en stor riskfaktor desto større platformene blir. Dette er også en av risikofaktorene til Xplora. Håper sikkerhet står i høysetet hos Sanghyo Kim, selskapets CTO. Ved å vokse raskt over kort tid er det noen ganger fort at dette blir neglisjert eller utsatt til et senere tidspunkt.

Snakk om treff!

Oslo, 9 August 2021: Xplora Technologies AS (ŽXploraŽ) has reached an important

milestone with 100,000 mobile subscribers in the Nordic market.

Connectivity is an important and integrated part of XploraŽs offering. Xplora

has since 2017 offered connectivity solutions in Norway, extending to Sweden,

Finland and Denmark in recent years. Starting in Q3 21 Xplora will expand its

connectivity offering to Xplora smartwatch customers across Europe and North

America.

Xplora has through an innovative and leading smartwatch offering combined with

tailor made mobile subscriptions developed an unexplored market segment for

mobile connectivity: children in the 4-11 year age group. With more than 65,000

mobile subscribers Xplora has reached a market penetration of 13% in the

Norwegian market, still growing briskly. Subscriber- and penetration growth in

the other Nordic markets is mirroring early market development in Norway and

showing very strong growth.

"Reaching 100,000 mobile subscribers is an important milestone for Xplora, but

also just the early steps into a vast market opportunity expected to develop

rapidly in years to come. The Nordic markets alone continue to offer strong

growth potential with nearly 2.5m children in the target age group, and with the

rollout of Xplora Connect globally from Q3 21 we have strong ambitions for

significant mobile subscriber growth and recurring revenue streams ahead" says

Sten Kirkbak, CEO and founder of Xplora.

For further information please contact:

Sten Kirkbak, CEO +47 9220 3710

Mikael Clement, CFO +47 9900 8000

Karen Guillot Ruiz: Business Analyst +47 9488 5859

About Xplora Technologies AS: Xplora is a platform and services company and an

industry leader in the market for children’s smartwatches. Xplora was founded to

give children a safe onboarding to the digital life and a better balance between

screen time and physical activity. Xplora’s vision is to enable children around

the world to experience how their everyday activities can create value and make

a positive change to the world. The company is headquartered in Norway with

operations in leading European markets. The information contained in this

statement has not been audited and may be subject to change.

NewsWeb

2 Likes

Hehe, følger selskapet veldig tett! Denne forretningsdelen ligger nå på rundt 9 millioner i måneden(mrr) eller 110 mill årlig. Det er opp fra 78 000 da de kjøpte mobile i februar, dvs en allerede 27% vekst fra oppkjøpet, og vil trolig ende opp på 125.000-135.000 abonnenter innen 2021. Veldig bra at de også får til å vokse i resten av norden, og de samtidig mener at totale markedet for de aktuelle barna i segmentet er 2.5 millioner. Nå er det snart 50% som er utenfor Norge, og det er veldig positivt- det viser operasjonelt momentum som er høyt, men best i Sverige.

Når det kommer til resten av Europa er jeg mer skeptisk. Jeg forstår meg på den cloud-baserte løsningen som de skal komme med internasjonalt, men det tenker jeg er ren oppside om de får til.

Her en artikkel fra FA i dag morges også.

1 Like

Her kan dere se hvordan jeg kommer frem til 650 000 000 kr inntekt i 2021. Det er ved et 500k enheter solgte scenario, noe sb1m sier kan gå opp til 550-600. Jeg forstår ikke hvordan de ikke hever estimatene sine. Xplora Mobile i fjor hadde inntekter på 150 mill og i år ser man at det fort kan bli 230 mill. Så har du hoveddriften som kommer inn på 435 mill dersom det selges rundt 500k enheter. Med det resultatet er H2 ca 70% av inntektene, som også er på godsiden av hva sp1m selv sier. Den analysen de har gitt gir ikke helt mening. Virker som de bommer en del, og er super forsiktige fordi det allerede har vært såpass sinnsyk vekst. Det er helt greit, men da må enten enhetsprisen ned voldsomt, eller så må antall enheter komme under 500k. En av delene, og det estimerer de ikke med, så jeg er ikke enig med dem i måten de estimerer 2021.

Dette var deres første estimat:

Det var før oppkjøpet av XM, men de har ikke justert opp nok til basecase.

1 Like

Er du ikke litt vel frisk i inntektsestimeringen? Veldig mange av de 500k vil vel selges i julehandelen og ikke bli aktiverte før seeeent i desember og dermed knapt generere ab-inntekt?

Jeg synes det ser greit ut. Selskapet guidet selv med inntekter på ca. 440m for 2021, før oppkjøpet av Xplora Mobile. XM hadde i 2020 inntekter på 160m, så uten å regne med vekst i XM havner man på 600m om selskapet selger 500k enheter som guidet.

Kult med litt kritisk spørsmål, det er bra. Jeg mener jeg er forsiktig, og ikke frisk med denne.

Du må gjerne si at hvis de får til 7-15k abonnenter i desember, så blir ikke disse så relevante for årsinntekten 21’, men det har liten effekt på årsresultatet.

Q1 var 20 millioner i abbonementsinntekt. Er det 0 vekst i disse inntektene hele 2021, noe som ikke gir mening, så ender man på 80 mill for 2021. Estimatet mitt er på 89 mill, så at inntektene øker med 10% de siste tre kvartaler mener jeg er ganske forsiktig.

Hvis de skal nå 500k så må nok julesalget være betydlig større enn det?

Hvis jeg forstår spørsmålet riktig så tror jeg du misforstår, de har jo allerede 100.000 abonnenter som annonsert i dag, de skal “kun” ha 20-30k til i år for å nå 2021 Sb1M target. Dvs de skal selge 300.000 enheter fra nå og mot det massive trykket mot jul, men kun selge 10% av det igjen for abonnement?

Kul utvikling! Nå blir det trangere inn døra, opp +10% nå! Som sagt når denne først går så er det mulig at den går like fort som i januar. Da gikk det 140% på 5 uker.

1 Like

en veldig forsinket cb? :stuck_out_tongue: sluttauksjonen er vel ikke registrert enda heller

Ble pause i handelen kvart over, endte med at de ikke åpna for handel igjen i det hele tatt siden det var såpass seint. Det Euronext-systemet er litt spesielt noen ganger…

Jeg liker at du går grundig til verks. Og dette er ikke ment som kritikk. Men utregningene dine på salg fremstår som litt rotete…ikke meningen å gidneg ekstra arbeid men det virker som du er den som har mest innsikt i selskapet.

Kan du sette opp litt mer oversiktlig hvor mange klokker og abonnement de har solgt til nå i år.

Og hvor mange du forventer selges i q3 og q4 basert på din utregningmetod for samme salgsutvikling som i fjor?

Ett annet spørsmål. Siden du klarer å regne ut ca inntekter totalt salg.

Klarer du også å regne ut hva som er mer profit?

Ikke noe problem, men det står ganske tydelig der.

Det du spør om er børsmeldt, står i midten av sheetet, og for abonnenter står det både inngående balanse og utgående balanse i hvert kvartal så da kan du se hvor mange abonnent de har tegnet hittil i år. Det som er solgt i juli er ikke oppgitt, men regn ut hva Q3 med samme vekst fra Q2 yoy så har du det tallet dersom de er ca-like.

Hvis du mener net profit så er jeg veldig forsiktig med å beregne dette. Xplora går fra å selge i fjor 20k i et kvartal helt opp til 120k mot siste kvartal, en range som er helt natt og dag. Skulle man i Q1 20 beregnet for Q4 20 hadde man bommet. I år går man fra 61k første kvartal til kanskje 230k+ solgte. i Q4. Hvordan scalability påvirker bunnlinjen er jo det som blir veldig spennende å se når tallene kommer fremover. Man kan prøve å estimere ved å bruke de samme ebitda-marginene og jobbe seg ned mot depreciation cost som er linær med antall solgte, men i et år med 150% vekst er det ikke bunnlinje som er viktig. Det er å bygge et solid selskap med en organisasjonsstruktur, footprint og unik value proposition. Så størrelsen av selskapet og inntektene fra de ulike segmentene vil kunne variere veldig, det samme gjelder med kosten. Hvor stor andel de satser på markedsføring eller internasjonal satsning påvirker veldig, og vekst koster marginer. Men igjen, så er det kanskje der xplora har vært solide spør du meg. De har enorm vekst, og positiv kontantstrøm både med Tech og nå Mobile. Så kommer premium abonnement ila Q3 som ser ut til å være litt forsinket, med pay og arcade- så hvor mange kunder kan man få over på dette, og får man til en prisøkning til på mrr på mobile eller har man makset dette for at det ikke skal bikke over at man søker abonnementsbytte. Det er uansett ganske vanskelig når det skjer så mye i selskapet at jeg tar ikke så mye hensyn tii dette annet enn at mobile er lønnsom net profit, tech er cash positiv fra q4 i fjor og de har allerede vist at det er veldig god business. Hvis vi snakker 2022e, som estimeres til 1 million solgte enheter, så vil det være lettere å se dette mot 21’, for da har man fått inn flere av de gjentakende inntakene som de implementerer pluss marginer for stort salg.

3 Likes

Guiding 500 K solgte klokker.

Q1: 62 000 gjenstår 438 000
Q2:79000 gjenstår. 359 000

Dvs q3 må selge 180 000 og q4 må selge 180 000.

Hvordan var fordeling ift q4 og q3? Var det ikke 70% salg i 2h?

Om 140 000 er 30% så er vel 70% ca 326000.

Da ender de på 466 000 solgte i 2021. Eller har jeg regnet feil eller har feil info.

Er det realistisk at de kan klare 326 000 solgte de to siste kvartalene eller klarer de såpass mye mer som du sier? Nå har jeg ikke den innsikten som noen av dere har. Så forsøker sette meg inn.

Du tar konkrete tall og sammenlikner med at jeg skrev i teksten at 70% selges i H2.
Salgstallene i fjor var 24% vs 76% H1 vs H2. Den forskjellen er enorm om man skal regne konkret på det og anta samme sesongvariasjon.

Det er to måter du kan gjøre det på om du ønsker å sammenstille

1. Er det samme ratio som i fjor (24% vs 76% første og andre halvdel) så selges det 580.000 enheter. Så sensitivt er den ratioen, og med det anslaget jeg har lagt inn ligger man 80.000 enheter på godsiden av dette siden jeg mener at det blir vanskelig å ha like stor seasonality som i fjor, men at den fortsatt vil være høy.

2. du kan ta salgsveksten i Q1 og Q2 og sammenstille det med salget i fjor, som kom på 180% vekst Q1 til Q2, også kan du leke deg med samme ratio dersom Xplora skulle klare å holde samme veksttakt oppe. Q1 vokste med 150%, Q2 med 180%, så si snitt av de to(selv om veksten har akselerert) så om de i Q4 21’ skulle vokse med rangen fra veksttakten i de to kvartalene på 150-180% vekst QoQ fra 20’ (116k enheter) så selges det i Q4 290.000 -335.000 enheter, noe som sier hvor enorm Q4 blir.

1 Like

Opp 7% nå i dag også! Endelig våkner markedet. Det er et eget telekomselskap i selskapet som ikke engang har vært priset inn til nå. Kan gå fryktelig fort til all time high hvis interessen øker

2 Likes

Men nesten uansett så vil selskapet tjene bra med penger i år og spesielt på mobil abonnement? Så dagens mcap er for lav? Du vil ikke si noe om fortjeneste. Men har de ikke 50 % profit ca?

35% margin på klokker
50% margin på mobil abb.

Så spørs det hvordan opex ligger ann. Vil vel falle fra Q1, siden det inneholdte endel engangskostnader.

Finanskostnadene blir også interessante.
Inneholdte endel kost ifbm avtalen med markedsføringselskapet der i Q4 20, men forhåpentligvis ble den tømt i Q1. Ellers har kurs utviklingen NOK/EUR bedret seg i Q1 noe som bør være positivt når en stor del av omsetningen går i EUR.

Ja det er der marginene ligger. Det er ikke så lett å vite bunnlinje fordi hvert kvartal er såpass unikt fra året før og foregående kvartal.

2022 mot 2021 blir mye lettere å estimere når vi har fått sett et par kvartaler med ganske høyt volum. Og jeg ser positiv bunnlinje med det jeg regner på, men svært få selskaper med nærmere 200% vekst pleier å ha store bunnlinjer med mindre man er ren software drevet eller har mega treff i mye markeder uten å øke opex som du sier.

Det er fra 2022 man kan kapitalisere, spesielt om man får til stordriftsfordeler fremover. også kommer Xplora 6 ila 22’ som må være konkurransedyktig å holde konkurrentene i sjakk på hardware, men vinne med plattformen de utvikler. Da kan man snakke bunnlinje og være etablert i resten av Norden som de er i Norge