Flott og spennende. De har 100 K mobil abonnement. Det fremstår som en gullgruve og attraktivt oppkjøpscase. De fikk 6000 nye kunder fra 31.7 til nå? Hva tenker dere om dette frem mot nyttår og avtalene i Tyskland for eks…får xplora noe av mobil abonnement der eller går alt til operatør?
Svarte et annet sted, så kan skrive det her og.
På denne måten funker salget telekom/retail:
I tyskland selger xplora sine produkter til Deutche telekom(flere enn disse), Magenta selger i Østerrike, CMS og Exertis i UK, Wireless i US osv.
Xplora selger sine produkter til telekomselskapene fordi de ikke har et eget nettverk å selge de gjennom, fordi de er ikke tilstede i markedet. Da velger telekomselskapene internasjonalt å selge klokken til 1 euro, fordi de da tegner seg opp med feks 24 mnd binding og får en helt ny kunde som de ikke hadde fått ellers i markedet. Det å skaffe en ny kunde er super kostbart gjennom markedsføring og rekruttering, men å få disse kundene ved å selge xplora abonnement er en gullgruve for telekomselskapene. Det ser man jo bare gjennom xplora mobile, og de er fortsatt “små” internasjonalt. Telekom selskapene kan ikke selge produktene uten at de kjøper de av xplora. Derfor så vil xplora derfor si nei til andre telekom direkte i norden, fordi de har xplora mobile som de selger det via.
Når det kommer til retail så selger feks elkjøp i norge, eller de mange andre partnerne internasjonalt, og de selger xplora-esken i butikken. Der ønsker xplora å selge hele produktet med et E-sim og de ønsker da at når du åpner xplora pakken som du kjøper i butikken, så følger det med et e-sim som de kan aktivere, også bruker de noe som heter VOIP(voice over internet protocol) som connecter klokken mot nettverk i en skybasert løsning xplora betaler for, i stedet for at det går gjennom et tradisjonelt mobiltelefoni, men over nettverk. Det som skjer da er at xplora gjennom internasjonalt retail-salg ikke trenger å bruke telekomselskap, men kan bruke nettverket rundt xplora mobile, VOIP og øke marginene per salg enormt.
Xplora mobile står for salget ved siden av retail i norden. Selges klokken hos elkjøp kan brukeren velge å ta med klokken hjem og tegne abonnement med en annen aktør, men poenget hos xplora fremover nå blir å lage en premium løsning for de som velger xplora mobile, som kommer gjennom Xplora Pay og Arcade. De knyttes sammen som gjør at de vil ønske å velge xplora for enkelhetsskyld, samle alt på et sted og få en totalpakke med masse feautures.
Spennende…samtidig faller kursen.
Vi vet antall salg av klokker.
Vi vet ca gjennomsnitt mobil kunder.
For Q2 21 Xplora will report sales of 79k smartwatches. This represents a y/y growth of 180% from the 28k smartwatches sold in Q2 20, and 28% growth from Q1 21
Hvor mye blir revenues i q2?
Expenses?
Hva kan vi forvente til q2. 6000 nye kunder i mobil markedet på hva 8 dager? Kan vi regne på dette ift fremtiden eller er det Pesielt i skolestart at foreldre går amok?
Kursen faller, hæ? Aksjen er opp +85% i år.
De spørsmålene der klarer du å finne ut av selv.
Prøvde få fram en saklig diskusjon. Men du virker like kranglete som du er på HF så det orker jeg faktisk ikke. Lest igjennom trådene der. Ja du er ikke alene om det. Men jeg forstår faktisk ikke poenget med den tonen dere har hatt der inne.
Alt det du spurte om ved forrige innlegg står lengre opp gjennom flere innlegg, derfor skrev jeg det. HF er sirkus btw, tar det ikke seriøst.
Hva er HF?
FA forum
Litt over 2 børsuker til Q2 rapportering
Toucher search peak rekord denne uken på xplora, xplora x5(mest tyske søk) og xplora x5 play(mest tyske søk). Greit å huske på at de siste 3 kvartalene har Tyskland stått for 50-60% av salget. Salget går minst etter planen, om ikke foran planen slik det ser ut nå. Blir litt lavere interesse når de slutter kampanjen om 3 dager, men vi får se.
Have been watchin xplora for a while, especially after we got our son one last year. Think its a great product. Have finally got around to putting my first order in. Someone fill me please Dipping my toes in for now and will look to add going forward.
Kunne vært interessant å se hvor godt den grafen korrelerer med faktisk salg. Kan man få den lengre tilbake i tid (2 år) og få eksportert tallgrunnlaget?
Ja jeg er enig, det er ganske skummelt å bruke google trends som salgsindikator, men i det minste et relativt nivå for interesse. Xplora Tech hadde ikke så mye interesse i 2019, var noe fra colombia/Paraguay som trigga søket pluss noe julekampanjer(selv om salget var veldig smått), altså ikke riktig ift salg.
Hvis man ser nedenfor har jeg tatt et ca snitt av kvartalet med de røde strekene. Hver strek kan garantert flyttes litt opp eller ned, men poenget er uansett at det stemmer veldig med 116k Q4, 61k Q1, 78k Q2 og nå er det foreløpig snart samme interesse som i Q4(igjen, ikke salg, men interesse).
Og som jeg nevnte tidligere er xplora x5 og x5 play er søk som er veldig konsentrerte i tyskland, og der også ser man tilsvarende interesse. Det som er kult å se er at det er like mye interesse nå som ved juletider i fjor, og da hadde man iallefall 116k solgte. Kampanjen slutter som sagt om 3 dager så da får vi nok like stort fall som du ser i Q4 ved den første rød streken frem til neste kampanje.
Du kan også eksportere grunnlaget om du vil lage glidende gjennomsnitt osv! Bare å kunne litt excel triks så får du det. Trykk på pil ned funksjonen.
Veldig interessant. Om en del av de søkerne ender som kjøp så er vel søke trenden en god indikator.
Vil de oppdatere salget så langt i q3 på q2 presentasjonen eller må vi vente å se?
En annen sak er USA launch… Får noen kjendis unger den klokka på handa så ruller ballen fort…
De pleier ikke gjøre det. i Q1 skrev de at de forventa Q2>Q1. Det samme skjer nok nå.
Ja resten av markedet er spennende, men vær forsiktig med forhåpninger. Det er verdt å nevne at xplora så vidt er tilstede, men det finnes en del gode barneklokker ute i markedet nå, og de er blant annet en del rimeligere.
Gjentar meg selv, men det er plattformen xplora prøver å bygge rundt produktet som gjør at jeg er veldig bull. Klokken er bra nok, men det er ikke klokken i seg selv for meg som er interessant. Da blir det bare å bette på hardware, noe som ikke er så interessant. Jeg er veldig fan av connectivity planen internasjonalt, Xplora pay, xplora arcade, i tillegg til at de fikk til b2b deal med Goplay plattformen og eier telekomselskap
3 utviklinger siste uken for de interesserte:
-
Xplora siste salgsdag, er hittil mellom #7 og #10 på livvstil kategori og 150 app store Norge gratis apper.
-
Xmove klokken er nå lansert i Norge og er på hjemmesiden til xplora.no. De har ventet med lansering av denne en måned fra lanseringen i UK, så får vi se om de klarer å få folk til å bruke goplay plattformen gjennom klokken. Grei til ungdom/lavpris voksne med noen enkle funksjoner. Forventer ikke noe spesielt her, men kult om man får til flere goplay kunder. Koster 700 kr. XMOVE - Xplora
-Xplora har kun hatt svar på mail og bot-chat. I Norge åpner første kundeservice per telefon mandag-fredag 10-14 fra mandag 16. august. Sier litt om interessen de opplever i Norge.
Denne tenkte jeg ikke på før nå, men det er jo en genial måte å “estimere” salgstrykket for xplora, mye bedre enn google trends. Alle som kjøper en slik klokke laster jo ned appen.
F.eks Tyskland siste 90 dager:
Iphone:
Android:
Nå er en interessant åpning. Jeg visste ikke at dette var på aksjemarkedet. Vi har jaktet på denne klokken med barnet mitt, men den siste var utsolgt, du må nesten bestille
Fra et finsk forum.
Må si den Xmove klokken er veldig lik Apples iWatch i fasong og plasseringen av “knappen”. Får håpe de ikke blir saksøkt. (Jeg er aksjonær og bull på selskapet, dersom noen var i tvil.)
Drit bra! Har bare sjekket norske markedet og app-store daglig, men får du lagt til feks norden+Tyskland på den? Og går det an å få lengre enn 90 dager evt glidende?
Ja så det finske forumet, ble opprettet i går! Kult at selskapet tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet😄
Hvor finner man dette forumet?
Har en vesentlig andel av porteføljen min i Xplora. Det er mye positivt å trekke frem, men også viktig å belyse hva de er nødt til å forbedre seg på for å lykkes. Går man inn i Google Play og Apple Store ser man at reviews av appene kommer dårlig ut. I mine øyne er den oppfattede kvaliteten og brukervennligheten kanskje en av de største risikofaktorene. Det samme gjelder på Trustpilot.
Har lest reviews på selve klokken også, der folk trekker frem svak GPS-sporing, lett knuselig skjerm og problemer med installasjon. Mye er de allerede i gang med og noe har de ordnet opp i. Håper og tror at dette er typiske problembarn, men viktig at vi fremover ser en utvikling i riktig retning hvis selskapet skal lykkes. Det er også viktig å huske på at man må ta reviews med en klype salt, da de ofte har en tendens til å bli biased.