Eplesaft sitter i Goldman Sachs’ styre som har fått et oppdrag om å gjennomføre et strategisk m&a på vegne av et selskap som ikke er børsnotert som ønsker å tilegne seg kritisk humankapital. På møtet viser styret kunden en perfekt kandidat som de har vært i samtaler med, hvor de har kommet til enighet om pris som er riktig for begge parter. Partnerne som i samarbeid med analytikerne har funnet en kjøpsverdi ved bruk av sammenstillingsmetoder og bestemte earnouts for dagens eiere. Når styret skal gå gjennom siste del av oppkjøpet reiser Eplesaft seg opp tydelig misfornøyd med den høye prisen. “Dette folkens, dette er alt for høyt priset. All fremtidig cash du kan få ut av selskapet er den riktige verdien, dette gjelder for alle selskaper og vi må ta dagens verdi ut i fra all fremtidig cashflow neddiskontert til dagens verdi”. Videre påpeker Eplesaft at dagens cashflow er tilnærmet 0, men også at beregningene viser at det heller ikke gir en fremtidig kontantstrøm som i nærheten forsvarer den høye prisingen. Styret ser betenkt ut på Eplesaft og lurer på om han kanskje har misforstått verdien av selskapet.
Jeg er helt åpen for diskusjon med alle og jeg tar de fleste på alvor. Jeg kommer med ganske lange avhandlinger og bruker en del tid på å forklare deg hvorfor du misforstår, men hvis du tar det som å være ovenpå, så er det greit. Du sier du vil vinne i aksjemarkedet, da må du bestemme deg. Du gidder ikke hjelpe meg ved å bruke litt tid på å finne der hvor informasjonen foreligger for markedet, så hele poenget for deg med å ønske å vinne starter i feil ende. Jeg kommer med informasjon som gir en edge. Jeg viser deg marginene hvorfor en tidligere lansering har betydning(noe du sier ikke har betydning pga fremtidig kontantstrømmer), hvorfor multiplene vil øke som et tech selskap blir brukt for å finne mest mulig riktig verdi(noe du mener bør være kontantstrømmer, og ikke multippel-verdsettelser), gir deg sb1m som også bruker samme verdsettelsesmetoder(noe du mener bør være kontantstrømmer for å finne riktig verdi på selskapet). Du gjentar deg om intrinsic value. Vi legger denne død, men vær så snill ikke kom her å si at jeg leker kongen på haugen. Jeg har gjort mye for å forklare nå, og jeg tar gjerne i mot argumenter, men de er ikke riktige.