Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Du har rett, jeg skrev en feil. Skulle skrevet selskapets verdi og ikke markedsverdi.
Definisjonen av verdien av et selskap er all fremtidig cashflow neddiskontert til dagens verdi. Det er ikke til å komme utenom uansett hvor mye du skriver og alle antakelser du gjør.

Jeg ville lært meg litt finansteori før du gikk så hardt ut her. Uansett business og bransje er definisjonen av et selskaps verdi dette. En DCF analyse som du snakker om prøver bare å estimere denne verdien best mulig.

Det er skivebom igjen. Du ønsker jo ikke å lære. Hvis det du sier er riktig, hvordan skal du verdsette et shippingselskap eller et industriselskap som blir kjøpt som et rent asset play med NAV seskapsverdivurdering? Hvordan skal du verdsette et selskap som man er nødt til å bruke peers fordi cash flowen er helt umulig å regne på, og balansen er lettvektet? Rart jeg ikke fikk beskjed om å kunne finansteori da jeg jobbet med finans.

Her kommer vi ingen vei gutter.

Ser det er nevnt at Goplay-plattformen til Xplora vant en pris. I samme åndedrag ble Warner bros nevnt…

Er det slik at vi kan anta dette er kunden/partneren Xplora fremdeles ikke har navngitt offisielt enda, i forbindelse med Goplay?

1 Like

Det ble annonsert at det var en nordisk retailer. Beste guess er elkjøp/power. Tett på xplora-produktene, skaper engagement for ansatte og potensielt mot kundene. En retailer man burde sikte seg mot å få liknende deals med er sportsgigantene som xxl. Først og fremst få inn produktene ved siden av polar og garmin, så lisensiering av aktivitetsplattformen

1 Like

Det er helt sant, det visste jeg egentlig🤦‍♂️

Dette gjelder all fremtidig cash som du kan få ut av selskapet. Assets går også inn her. Assets er jo verdt det du kan få ut av det i cash flow. Selger du asset i et asset play = cash flow. Hvis du tenker over det er det rimelig logisk: Et selskap er verdt alle fremtidige penger du kan få ut av det, så må du ta dagens verdi av dette. Det er ikke til å komme utenom. Dagens verdi av pengene du kan få ut, så enkelt er det.

Når du ikke ønsker å ta inn over deg ny kunnskap, men i stedet sitter som kongen på haugen og ler av dem som prøver å bidra til det, så ser jeg ikke poenget med å fortsette her. Aksjemarkedet handler ikke om å vinne en diskusjon, men å vinne. Ydmykhet hjelper langt på den biten.

Eplesaft sitter i Goldman Sachs’ styre som har fått et oppdrag om å gjennomføre et strategisk m&a på vegne av et selskap som ikke er børsnotert som ønsker å tilegne seg kritisk humankapital. På møtet viser styret kunden en perfekt kandidat som de har vært i samtaler med, hvor de har kommet til enighet om pris som er riktig for begge parter. Partnerne som i samarbeid med analytikerne har funnet en kjøpsverdi ved bruk av sammenstillingsmetoder og bestemte earnouts for dagens eiere. Når styret skal gå gjennom siste del av oppkjøpet reiser Eplesaft seg opp tydelig misfornøyd med den høye prisen. “Dette folkens, dette er alt for høyt priset. All fremtidig cash du kan få ut av selskapet er den riktige verdien, dette gjelder for alle selskaper og vi må ta dagens verdi ut i fra all fremtidig cashflow neddiskontert til dagens verdi”. Videre påpeker Eplesaft at dagens cashflow er tilnærmet 0, men også at beregningene viser at det heller ikke gir en fremtidig kontantstrøm som i nærheten forsvarer den høye prisingen. Styret ser betenkt ut på Eplesaft og lurer på om han kanskje har misforstått verdien av selskapet.

Jeg er helt åpen for diskusjon med alle og jeg tar de fleste på alvor. Jeg kommer med ganske lange avhandlinger og bruker en del tid på å forklare deg hvorfor du misforstår, men hvis du tar det som å være ovenpå, så er det greit. Du sier du vil vinne i aksjemarkedet, da må du bestemme deg. Du gidder ikke hjelpe meg ved å bruke litt tid på å finne der hvor informasjonen foreligger for markedet, så hele poenget for deg med å ønske å vinne starter i feil ende. Jeg kommer med informasjon som gir en edge. Jeg viser deg marginene hvorfor en tidligere lansering har betydning(noe du sier ikke har betydning pga fremtidig kontantstrømmer), hvorfor multiplene vil øke som et tech selskap blir brukt for å finne mest mulig riktig verdi(noe du mener bør være kontantstrømmer, og ikke multippel-verdsettelser), gir deg sb1m som også bruker samme verdsettelsesmetoder(noe du mener bør være kontantstrømmer for å finne riktig verdi på selskapet). Du gjentar deg om intrinsic value. Vi legger denne død, men vær så snill ikke kom her å si at jeg leker kongen på haugen. Jeg har gjort mye for å forklare nå, og jeg tar gjerne i mot argumenter, men de er ikke riktige.

Synes nivået på saklighet og konstruktivitet kommer fint frem her, så lar det stå for seg selv.

Jeg har aldri sagt at man skal bruke estimerte kontantstrømmer som verdsettelsesmetode, det er for mye unøyaktighet i de beregningene (eks utregning av avkastningskravet i CAPM). Jeg sier at et selskap er verdt de pengene du kan få ut av det i dagens verdi. Det sier egentlig seg selv. Du sier dette ikke er riktig:

Jeg foreslår også at vi gir oss her.

1 Like

Sorry, @eplesaft og @havana12 . Føler denne samtalen har gått fra å være om selskapet til å bli en personlig irritasjon. Kan dere ta samtalen privat, slik at dere ikke fyller feeden med unødvendig diskusjon :slight_smile: .
Takk <3

1 Like

På en god tone ser jeg at det ble krysset 150 k aksjer på 35 :slight_smile: . La oss håpe volumet øker litt nå fremover

KOA med melding om chipageddon-påvirkning

SP1M: represent risk for NOD, KOA, ATEA, NORBIT, QFR, MEDI, XPLRA, KIT

Jeg mener det er få som godt nok forklarer hvor delikat problemet hos semiconductor er på tvers av industrier. Trenger noen som tilføyer her. NOD har sikkert skapt frem en del semi-eksperter, så kanskje det er der man bør ta diskusjonen. Jeg satte meg litt inn i “chipmangelen” i sommer. Nå har jo xplora allerede sagt at de hadde deler av Q4 levert for en måned siden, og ikke har sett noen røde flagg fra sine to produsenter. Så foreløpig ser det ut til å gå helt fint for dem. Viktig å huske på at det ikke er på grunn av problemer hos produsentene, men at det er etterspørselen som har eksplodert. Produksjonen av chips har aldri vært høyere.

Bilindustrien blir alltid trukket frem som et stort problem. Fint å bruke de som eksempel for å forklare hvor forskjellig problemet er. Slik som jeg ser det er det 2 faktorer til det:

1. Teknologi: Xplora bruker mer standariserte cpu for androidsystemet noe som gjør det mye enklere i produksjonen enn 3000 chips i en tesla. En tesla og en KIA er helt annerledes bygd opp i operativsystemet og eksempelvis skjermbruk, så du kan ikke bruke CPUene på tvers av produktene. Problemet dukker fortere opp i komponenter som krever mer spesialiserte chiper, så feks kitron vil ha et helt annet problem enn xplora eksempelvis. Noe av det mest kompliserte var røntgen/MR scannere som bare er helt latterlig kompliserte.

2. Logistikk: Bilfabrikanter er gigantiske bygninger som er hundre prosent avhengig av lean-prinsipper. En bil har totalt 30 000 ulike deler og kan ikke ha flaskehalser for da stopper alt. Den starter i ene enden og skal gå gjennom hele veien i ca 18 timer før den kommer ut ferdig. Enten så har man alle komponentene, eller så må man stenge den helt fordi det koster for mye å gå på halv maskin. Så det er det som skjer nå, så for 3 uker siden annonserte GM, Ford og Toyota at de stenger enkelte fabrikker fordi de ikke får til produksjonen. Tesla har sagt at de prøver å “rewriter” softwaren i bilene for å fungere med alternative chipper - noe som igjen backer det å ha standariserte cpu i sine produkter for å få levert produktene. Problemet går hele veien. Det står produktskip klare til å frakte, det står lastebiler med hengere som tar biler i to etasjer på lasteplanet. Det må være en daglig flyt i verdikjeden, det funker ikke med 3 dager engang med stopp, da må man stoppe helt opp for en periode. Fordelen for produsentene som leverer til Xplora er at Xplora ikke er avhengig av å få produktene på løpende bånd fordi de ikke er avhengig av et logistikksystem på samme måte. Xplora trenger ikke få en eneste klokke på en hel måned, også kan det komme i 1-2 leveranser neste måned og alt er good. Bilprodusentene må ha kontinuerlig produksjon og lever hver eneste dag, noe som ikke gir slack.

Her er en kommentar jeg måtte grave frem som forklarer litt:

Some details that would add a lot more context from an ex-industry person:

1. Speaking in the term ‘chips’ isn’t helpful as it implies that they are substitutable goods. They aren’t, every one tends to have a unique purpose, and even your phone will have 15-20 major chips. These are re-designed with basically every refresh of the phone design. This means that a CPU meant to run a BMW very likely won’t work in a Honda. They’re all somewhat custom.
  2. The lead time for the lithography masks is in the 6-12 week range.
  3. The total WIP time for a wafer is in the 6 week range.
  4. The lead time to order the tools shown in the fab is 1-2 years, and the installation time for each tool can be months.
  5. Combining factors 2-4 mean that a customer can’t call up a fab and just ask for more of their chips. The production systems, because of the precision and purity requirements, just can’t turn that fast.

Det er da spesielt litografiproduksjonen som er nøkkelen i forhold til mer standardiserte chipper og ikke havne under krisen på lik måte som andre. Skal man endre denne så tar det måneder.

Takk for svar, men om det er etterspørselen som har eksplodert eller leverandørene som har redusert produksjon så ender man jo med den samme utfordringen → ikke nok komponenter til å møte etterspørselen

Fra Q2-rapporten
“… in addition to supply chain challenges, component shortages, logistical challenges, longer lead times creating uncertainty and pressure on our organization and ability to deliver, although we have been successful in handling these uncertainties so far. Some of these challenges are according to various market sources anticipated to continue well into 2022, possibly longer. Xplora seeks to mitigate some of these risks through a broader supply base, continued investments in our operational team and a strong focus on service sales.”

Som det står der så jobber de med det og det er jo bra, men det at de anerkjenner problemstillingen betyr også at den er reell så jeg ville ikke avfeid det.

5 Likes

Det var nok Stordalen sitt selskap som krysset de 150’ mtp. børsmelding i dag om at de er ute. Lurer på hvem kjøperen er. Setter penger på Ø. Spetalen, selv om jeg håper han holder seg unna denne gangen😄

Broren økte med 65k på dagens lister, så sikkert ikke umulig

Er det frykten for mangel på chips som er grunnen til at aksjen er så svak?

1 Like

Er vel en av flere bekymringer. Tipper det er den viktigste negative variabelen for tiden.

Så gjelder det å bevise, nok en gang, at de greier å selge like mye som guidet. Markedet stoler liksom ikke helt på det enda, spesielt med potensielle produksjons- og distribueringsutfordringer.

Det er også viktig å huske på at denne er ganske illikvid, så med mindre man ikke får kjøpt/solgt større beholdninger utenfor børs så kan det bli svingninger begge veier