Hvor får vi sett denne? Kun for Dnb-kunder?
Ingenting på nettsidene til xplora i hvertfall?
Edit: glem det, fant på linkdin:)
Hvor får vi sett denne? Kun for Dnb-kunder?
Ingenting på nettsidene til xplora i hvertfall?
Edit: glem det, fant på linkdin:)
Det der var en skikkelig nothing-burger, ikke noe jeg ble spesielt beroliget av.
I tillegg er nå ny modell utsatt(?) til sommeren 2022. Var snakk om at den var klar til Q1-22 for ikke så lenge siden her inne.
er nok ment som en introduksjon av caset til DNB markets kunder. Ikke noe nytt i alle fall
Sitter her og skribler litt i kveldingen, med en iskald Lagavulin 16 ved min side.
Det nærmer seg kvartalsrapport, og flere av datapunktene er allerede kjent. Nevnte datapunkter har sendt aksjekursen rett i kjelleren, uten trendendring i sikte. Slitne aksjonærer leter febrilsk etter lyspunkter, meg selv inkludert.
Under kommer et forsøk på å spå hva vi har i vente 25. november.
Tldr: Total omsetning Q321
Basecase - 103,61m (11,1% økning QoQ)
Bullcase - 106,45 (14,1% økning QoQ)
Bearcase - 99,96m (7,1% økning QoQ)
De siste tre årene har gjennomsnittlig inntekt, per enhet solgt, vært som følger:
2019: 785 (58,1m/74k)
2020: 887 (191,8m/216k)
2021 t.d: 849 (119,8m/141k)
Vi gjør det derfor enkelt: estimert inntekt klokkesalg
Basecase (gjennomsnitt inntekt per klokke for 2021 year to date) - 88 900*850=75,56m.
Bullcase (samme inntekt per klokke som Q2) - 88 900*864=76,8m.
Bearcase (samme inntekt per klokke som Q1) - 88 900*73,56m.
Når det gjelder abonnementsdelen blir det litt vanskeligere. Vi må ta en rekke forutsetninger, med varierende grad av nøyaktighet.
Gjennomsnittlig abonnementsinntekt ligger så langt like under 90kr i mnd. Vi vet vi startet kvartalet på 94k abonnenteter, rundet 100k 9. august, og avsluttet kvartalet med 110,8k.
Regner for enkelhetens skyld med 101,5k abonnenter i måneden for kvartalet.
Usikkerhetsmomenter: hvor mange oppgraderte til premium abonnement i kvartalet? Hvor mange har kjøpt Samsung-mobil, med tilhørende abonnement som er priset betydelig høyere enn for Xplora-klokkene?
Dette er businessområder som vil trekke ARPU oppover, men vi har sålangt null visibilitet for hvordan utrullingen har gått, og adopsjonsraten.
Jeg velger derfor å anta null innvirkning finansielt for Q3.
Goplay-avtale med nordisk retailer (fremdeles ikke navngitt av en eller annen grunn…) vet vi heller ikke hva bidrar med finansielt. Igjen antar jeg null.
Håper allikevel ledelsen kan gi oss bedre innsikt i disse delene av Xplora Mobile ved presentasjon av Q3.
Estimert inntekt abonnenter:
Basecase - 90101 5003=27,4m.
Bullcase - 95101 5003=28,9m.
Bearcase - 85101 5003=25,9m.
Til slutt - øvrige inntekter (antar dette er salg av ladere, og diverse mersalg)
Basecase - 650 000
Bullcase - 750 000
Bearcase - 500 000
Ser havana kun har skrevet 1 innlegg i tråden siste mnd. Er du ute?
Det er egentlig ikke noe å skrive om? Har ikke kommet en eneste nyhet eller endret noe som ikke er nevnt tidligere. En GoPlay kampanje som er oppdatert og gjøre seg klar til julen. Blir å vente 3 uker til Q3 for å se om de har noe nytt å by på. Hadde vært kult å se noe marginforbedringer eksempelvis. Men har mine tvil, er de siste to månedene nå det gjelder
Det har vært svært godt med insidekjøp mens kursen har sunket ca 40 siste 3mnd. Lover bra på papiret at den bør begynne å stige oppover igjen snart. Bull q4 og 2022
Har vært stille som graven fra selskapet etter Q3, håper på noe gode nyheter nå i Q4.
havana har du sett noe på Google trends i det siste?
Så hva synes dere om resultatet? Ebitda gikk fra -12,9 i Q2 til pluss 100 tusen i Q3, hvis jeg har lest riktig. Det er veldig positivt i mine øyne.
Ebitda var vel pluss 3m i Q2.
Bunnlinjen var -12m i Q2.
OK. Men det er ikke mange selskaper på børsen som vokser 135 prosent YoY. Med inntog i USA kan de sannsynligvis klare å vokse 100 prosent pluss i flere år.
Hmm, vi får se. Så du live-presentasjonen? Drev å hakket noe veldig hos meg, så måtte bare slå av.
Edit: og får ikke lasta ned rapporten på denne idiottelefonen. Men ser at abonnementsinntekter er opp 23%, samtidig som antall abonnenter er opp 17%(?). Betyr vel at de greier å øke pris per bruker for tiden, som er ekstremt positivt.
Er det salg av Samsung-telefoner som bidrar her kanskje, med betydelig høyere månedspris for abonnement?
Så presentasjonen. Er veldig mye jeg vil si egentlig (positivt), men hele investment prop er snudd opp/ned ved at investorene ikke lenger kan lese “tall” for antall solgte klokker og si om selskapet gjør det bra eller ikke. Det er services som er nøkkelen fremover, sammen med god salgstall. Og det er helt latterlig hvor kritisk kjøpet av Xplora Mobile var. Utgjør 30% av inntektene, og kommer til å bli en større andel for hvert kvartal. Så hele jobben rent IR-sett er å fjerne skyggelappene “500k/1M solgte”, som uansett ikke blir noe av, til at investorer forstår hva caset egentlig dreier seg om og var min initielle investeringsårsak, nemlig plattformen de har bygd rundt produktet.
Moose: Jeg syntes resultatet var bra, jeg trodde at de skulle bli skvist litt på marginene på hardware pga komponenter. Høyere topplinje enn forventet og xplora mobile måtte man ha betalt en halv mrd for nå vs hva man gjorde i april.
Q3 20’ så hadde de lønnsutgifter på 5 mill i fjor, nå er den på 21 millioner. I fjor var det 9 mill i “other expenses” nå er det 31 millioner. Jeg bare syntes det er sjukt at xplora klarer å utvikle selskapet i en så ekstrem fart, øke opex fra 14,3 til 52 millioner og samtidig ha positiv ebitda. Det sier mye om skalerbarheten til marginene fremover, med tanke på at de upfront investerer i xplora arcade, connectivity, pay, goplay og “sport” som de nå lanserer som nytt segment.
Det er 90 ansatte i Xplora nå og overraskende stort team er ansatte med fokus på UI, tech, apputvikling og software. De lanserer Xplora Pay as we speak i samarbeid med MasterCard. De lanserer eget Benfica-designet produkt med litt ekstra som de ønsker å utvikle ferdig før de skal fortsette konseptet mot andre klubber eller idretter.
Og folk tror fortsatt at det er et klokkeselskap og ikke tech-selskap, men et produkt man kan bytte ut med noe fra wish!
Xplora mobile kommer til å treffe målene sine for 2021 slik at de kommer til å få utbetalt 20 mill i earnouts. Det fortjener de for å si det sånn, operasjonelle momentumet er veldig høyt.
cashflow er også preget av negativ arbeidskapital, primært pga oppskaleringen av lagerbeholdning. Op. cash flow så er de nøytrale.
Kai: Samsung er ikke nevneverdig bidragsyter(enda) sa de på presentasjon.
Denne sliden forklarer egentlig hvordan Xplora har utviklet seg siste 2 årene, og hvordan tech er hovedfokuset fremover. Det er dette de investerer massivt i nå. Ingen konkurrenter er i nærheten engang av plattformbyggingen som Xplora gjør, og de fortsetter å investere massivt i det, så de kommer til å fortsette å utvikle sine konkurransefortrinn
Har fått høre presentasjonen nå, og må innrømme jeg blir litt skremt av hvor dårlig markedet reagerer på dette.
Edit: og der røyk faktisk sperren på 26. Spennende å se hvordan aksjen oppfører seg i morgen.
Selv klarer jeg ikke å la være å bli imponert over selskapet og fremtidsutsiktene, selv med noen utsettelser.
Xplora er i ferd med å bli en semi-global telco, med en plattform som har globale ambisjoner. Her har vi et eksempel på vekst, marginer og lave multipler, hvis de får dette til.
Finnes ikke mange slike muligheter i dagens aksjemarked.
Xplora har et tilsynelatende godt samarbeid med Warner Bros via innhold på GoPlay-plattformen.
Hvis jeg ikke tar feil, er det Warner Bros som ha produsert Space Jam 2, med selveste LeBron James.
Hadde det ikke vært kult med et samarbeid med Los Angeles Lakers?
Det er nok ønsketenkning, men DET hadde vært et PR-move av episke dimensjoner i det Amerikanske markedet.
Har kjøpt meg inn her på fallet, kan ikke skjønne noe annet enn at denne er megabillig nå, er rimelig trygg på at de når 400k solgte nå i desember, noe de da mest sannsynlig vil melde, siden de meldte 200k solgte og siden 400k er målet utenom US.
Range 25-28 er en perfekt inngang.
Kan ikke si jeg føler meg trygg på >400k solgte enda. Men håper virkelig de oppnår det.
Er de fleste ute herfra?
Har følgt med på salgslister til de store kjedene i Tyskland/Sverige/UK og Danmark de siste ukene.
På toppsellers listene i Sverige, Norge og Tyskland er man kun bak enkelte Apple klokker. På topp 5-10 av alle klokker og stigende.
Tyngre i UK/Danmark men i de siste dagene har det blitt solgt mye i enkelte UK butikker.
Mange butikker i Tyskland er nå nesten tomme på lager eller venter inn nye leveranser.
Denne vil nok overraske markedet når det kommer til salg i 4Q
Flere innside kjøp er heller ikke feil.