Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Ser at mange her er skuffet over økning i antall abonnenter. 7,7 % av klokker solgt i Q4 er med abonnement mot 18.8% i Q3. Jeg leser av dette at det er solgt flere gjennom telecom enn tidligere, sannsynligvis Norge, Sverige og Tyskland. Vi vet imidlertid ikke hvor mangen av disse er solgt med tilgang til GoPlay premium og derfor økte inntekter gjennom licencing agreement. Husk at antall klokker solgt er 42 % opp fra et knallsterkt q4 2020.

2020 vs 2021
abonnements økning:60%
Klokkesalg økning:83%

Er dette så hakkende galt da? Bruttomargin er jo også kraftig forbedret.

Ikke galt i det hele tatt, men mindre enn forventet. Som man åpenbart ser på kursen.

Jeg synes det interessant å se på prisingen til Xplora versus Zaptec. Det er to av selskapene som vokser raskest på børsen. Inntekter year-to-date inkludert Q3 for 2021 er i samme ballpark: 296 (Zaptec) versus 255 (Xplora). Xplora har litt bedre bruttomarginer, men taper foreløpig penger i motsetning til Zaptec. Man skulle kanskje tro de var nogenlunde likt priset, men nei: Zaptec prises nesten 5 X av Xplora. 5 milliarder versus ca. 1 milliard.

Xplora en av få aksjer på Euronext Growth som har teknisk kjøpsanbefaling.

Teknisk analyse gir skred av salgsanbefalinger på Euronext Growth | Finansavisen

Noen som vet årsaken til den voldsomme nedgangen i dag? Høyt volum også.

Xplora Technologies AS: Registration of share capital increase

Penger på gata dette her nå. Mcap er 5,7 ganger ARR med margin på 70%. Syns selskapet nå er lavt priset uavhenging om de kommer inn på det amerikanske markedet.

Xplora Technologies invitation to the presentation of Q4 2021 results

Får vi høre noe hyggelig neste uke? Hva tror folket?

Ser man på den gjelden xplora har, så er eiendelene i kundefordringer + lagerbeholdning og andre fordringer større enn all utestående bank og leveradørgjeld. Dvs de har en veldig robust balanse, kan kjøre en massiv salgskampanje om de ønsker det for å selge unna lagerbeholdning, før de kommer med ny produktlansering en gang i år.

Fryktelig treige med xplora pay og videreutviklingen av goplay og applikasjonen. Det er ca 0 kommunikasjon om dette.

Gross margin tipper jeg er +50%. Net assets er nærmest det du betaler for xplora tech. Kontrakter på mobil utgjør 60 mill kr, betaler snart ikke noe for bedriften lengre.

Selskapet har hatt 10 stillinger ute på Linkedin i +1 mnd med veldig mange søkere per stilling, hvor stillingene er for teamet i USA + app, UI og tech utvikling i London. Mulig de ender med å ansette fler enn tiltenkt.

Selskapet er nå lavere priset enn IPO i november 2020.
Oppkjøpet ble gjort da det var 77 k subs, nå er det 125k. Dealen i sverige gjør at denne veksten roer seg, men uansett så skulle denne delen vært priset dyrere nå enn for ett år siden, dvs prisen for xplora tech er godt under 10 kroner per aksjer hvis man skal se realistisk på det.

image

image

Ergo jeg forventer = 0

Venter fortsatt på Tech-utviklingen som skal drive inntektene til det neste nivået. Det var hele investeringsthesisen min, men har tatt mye lengre tid enn antatt.

En tilleggsinfo er at nå er de 100 ansatte +, og CEO har sett beholdningen sin rase med 70% fra topp ettersom han er heavily invested, så jeg forventer han har insane insentiv til å drive kursen fremover i tillegg til at han virker som en veldig god leder. Ser liten nedside som et post-covid play fra dagens nivåer, men det har jeg sagt lenge så ikke hør på meg. Her må man være veldig langsiktig, eller så funker det ikke. Det betyr også at man må tro på mgmt og caset

5 Likes

Fantastisk innlegg som vanlig, Havana.

Men det må nevnes at CEO har opsjoner opp etter halsen, så han svetter nok ikke så voldsomt helt enda.

1 Like

Xplora secures major win with EE in the UK market

2 Likes

Fantastisk nyhet. Viktig partnerskap i UK, med en TAM på 6m. Rart at ikke kursen reagerer noe mer enn dette, men takker for det og fyller på mer.

Was thinking the same…now in minus…what?

Er det slik at dette kun innebærer inntekter fra salg av klokker og ikke fra abonnement? Hvis det er tilfelle så er vel ikke avtalene så mye verdt for Xplora?

Godt spørsmål, Moose.

Her er det vel en tradeoff mellom å ekspandere og penetrere markedet, opp mot å ha høyere lønnsomhet for hvert salg (klokke + abo). Jeg mener en partnerstrategi som dette er smart der hvor de ikke lykkes å tilby salg av klokke og abonnement. Det vil isolert sett også øke verdien for content providers på plattform, desto flere brukere desto bedre komersiell posisjon vil Sten og co sitte i når de forhandler i fremtiden.

Det kan også tenkes at Xplora har fått i stand en avtale der de får prosenter på abonnement, evt. at kunde må betale ekstra for tilgang til Xplora sin platform (Mulig noen som har mer innblikk i dette).

Store fordelen for EE er at de kan selge abonnement fra de som har hatt klokken og skal over på mobil. Store fordelen for Xplora er at de får indirekte salg hvor de kan klare seg med en mindre organisasjon, som vil bidra til å forbedre EBITDA.

1 Like

Blir spennende å se hva de legger frem på tordag. Vil tro grunnen til at vi ikke har sett innsidekjøp i det siste er grunnet nyheten som kom på fredag og klargjøring av Q4 resultater. Skal ikke se bort i fra at det kommer flere innsidekjøp kort tid etter at tallene er presentert.

Q4:
175 millioner inntekt
EBITDA 28,5 millioner
17,5 millioner net profit
ARR 134 millioner
Gross profit 48%
Op. cashflow28 millioner
free cash flow 26 mill

Assets 543 til 576 på ett kvartal. (192 mill assets q4 2020).
140 millioner cash (+24 mill fra q3)
75 000 subs 2021 minus 28 000 curn.