Blir lavere vekst i år enn tidligere guidet, men allikevel ser jo dette lyst ut, om de får gjennonført planen sin i USA.
Fikk slikket sårene litt med en trade fra igår på 20,6-23,35.
Blir lavere vekst i år enn tidligere guidet, men allikevel ser jo dette lyst ut, om de får gjennonført planen sin i USA.
Fikk slikket sårene litt med en trade fra igår på 20,6-23,35.
Rar observasjon på handlemønsteret. 39 av 151 handler var på 200 aksjer.
Det har vært tre store handler. Den ene var på 30.000 kl 09.29. Da lå det 33000 aksjer på salg før de forsvant på sekunder.
Her er det nok mye trading og støy. Blir spennende å se når kursen har stabilisert seg og evt. om det kommer nye støttekjøp.
Katastrofal kjøperside. Her trenger vi USA-nyheter i ein farlige fart
Ligger vel et inflasjons- og rentespøkelse her som bidrar til at dette bare blir vondt verre.
Fikk med meg på Q&A på presentasjonen i går at Sparebanken 1 hadde komt med oppdatert analyse for 2022. Dette ville ikke CFO kommentere. Jeg lurte på om det er noen som har tilgang oppdatert analyse/fremtidsutsikter, som kan dele en kort oppsummering?
At Xplora nå har et mye mer konservativt budsjett for 2022 enn hva som ble trukket frem i forbindelse med børsnotering er ikke så rart synes jeg. Det er ofte litt hockeystick på de femårsplanene. Budsjettet for 2021 bar nok preg av at det skulle samsvare med tidligere femårsplan. I tillegg til at de nå går i dragning av mer recurring. Klarer de å forbedre EBITDA, som de allerede har vist, og en vekst på 50% på topplinjen er jeg fortsatt bull.
Er det noen som vet om nye kunder for EE vil måtte abonnere på abo til platformen (Subscription potensiale for Xplora) på toppen av abonnementet som går til EE?
Angående siste avsnitt her: utifra presentasjonen, fikk jeg inntrykk av at avtalen med EE IKKE fungerer på den måten at den kan gi ekstra plattforminntekter til Xplora.
Derimot nevnte Sten at Telia-avtalen fungerer slik, i tillegg til en avtale med Telefonica fungerer slik. Og avtalen med Telefonica kan jeg ikke huske at er nevnt/meldt tidligere, så det er en liten positiv karamell i en sur tid.
HC Andersen Kapital? Hvis dette er noe sminking av grisen før emisjon så går jeg bananas😂
Plutselig stoppet de hyppige innsidekjøpene, rart? Eller overtenker jeg?
¨Burde ikke være noen cash behov her sånn som jeg ser det.
Ikke som jeg heller ser det. Men behov, og ønsker er ikke alltid sammenfallende. Kanskje de ser for seg oppkjøp, eller sliter med likviditet rundt ekspandering av kontorer og oppstart i USA.
Igjen, jeg tenker jo selv at selskapet er godt kapitalisert, men hvem vet.
Grovt regnet tror jeg de lander på 100m-105m i omsetning i Q1. Med samme kostnadsbase som i Q421 vil de jo da gå i minus, pluss at de skal betale ut 20m ihht oppgjør for xplora mobile,
Du antar rundt 75-80,000 klokker solgt og relativt stabil vekst i antall abonnenter i Q1, stemmer det? Har du noen tanker ang. antall klokker solgt i 2022 og antall abonnenter ved slutten av året?
Ja, jeg har grovt sett tenkt 80’ solgte, og 20% av de som nye abonnenter, med 3% mnd churn på eksisterende abonnenter.
At vi ender rundt 128’ abonnenter ved utgangen av Q1.
Jeg håper vi kan nå rundt 600’ solgte enheter i år, og grovt regnet ende på ca 165’ abonnenter.
I mitt hode vil det gi en omsetning på rundt 675m. Som er litt over 50% økning.
Det er krig på kontitentet, som gjerne vil presse opp inflasjonen og rentenivået. Forstår godt at det ikke kommer innsidekjøp atm. Burde vel kanskje komme noen hvis det kommer en skikkelig dupp her likevel.
Dette skrev forresten Sparebanken SB1M like etter fremleggelse av tall, som sendte kursen ned fra kraftig positivt terreng intradag til å ende ned den dagen.
"4Q21 was a large profit warning compared to our estimates
*We downgrade from Buy to Neutral and lower our target from NOK30 to NOK20
First, XPLRA delivered a strong 4Q21 were despite revenues 4% below, OpFCF came in close to 84% above driven by solid operation scalability (as we saw last year, but even better than expected) and 48% gross margin in the quarter with higher share of Services at accretive gross margins (~75% vs. hardware at ~35% we believe). Despite this, the main reason for our
changed recommendation was the comments in the outlook section, which lead to significant negative estimate changes.
Indeed, on slide 30 in the quarterly presentation, the company comment that they expect revenues in 2022 up at least 50% with improved profitability and continued scaling of the operations. This is discouraging as 1) the company will get full year effect from the margin accretive Xplora Mobile Holding that was fully consolidated from 2Q21 and hence, 2) the
run-rate sale on smartwatches needs to be lowered considerably.
Therefore, we lower our revenues with 30% for 2022e and 2023e (50% growth in 2022 and 20% growth in 2023), but with higher gross margin from higher share of services revenues (i.e., mobile subscriptions), EBITDA is down the same percentage-points and not more. We model EBITDA margins to increase from 6.5% in 2021 to 10% in 2022e and 12.6% in 2023e. However, on the same slide, the company sees capex of NOK30-35m taking capex to sales to 5%, above our 3%
estimate and hence, OpFCF is lowered 50% and 45% in 2022e and 2023e, respectively. Thus, with the share price flat to today, we are compelled to lower our recommendation from Buy to Neutral and lower our target from NOK30 to NOK20 driven by the negative estimate changes. The company do not look to expensive on 2023 estimates given the growth (18.5x P/E), so to upgrade from here we need to see 1) more distribution agreements including meaningful visibility in the US such that we can prolong the growth trajectory and get more comfort to our 2023 estimates (which still is a question mark as we witnessed with our lowered estimates for 2022 following guidance from the company) and 2) more datapoints on the revenue contribution from GoPlay, which as of now has provided limited additional sales (services sales is currently only reported under one line and consist primarily of mobile subscriptions).
Consequently, the company trade at 2022e EV/OpFCF and P/E of 22x and 44x (and here it is further downside), respectively, which we find demanding. Even though that the company is set for ~50% YoY growth in 2022 (43%organically) we must remind investors that both hardware revenue streams (smartwatches) and mobile subscriptions(Xplora Mobile Holding) in general are low multiple revenue streams. Therefore, our rec. is to re-allocate capital and look elsewhere in the TMT & Small cap universe for better risk/reward (such as the likes of Zalaris, Link Mobility and Webstep).
Synes det var litt for vage estimater fra både SK og MC. Synes de gir litt for lite guiding og da kan jeg forstå at analytikere reduserer kursmålet.
Her er forøvrig det de har lagt til grunn i sine beregninger:
Huff, den der var jo grisebear.
Noen som fikk med seg presentasjonen? Eventuelt noen som vet om vi kan se den i ettertid?
Fulgte linken i børsmeldingen, men kommer bare til en side som sier at webcasten er avsluttet.
Er nok ikke for å unngå “hostige takeover” av et fond eller JV.
Fjerde dag med rally i vekstaskjer i USA. Spørsmålet er om dette smitter over til Norge. Xplora er en aksje som i så fall vil gjøre sterkt comeback, in my opinion.