Okei, prøv å heng med meg litt nå på de tingene jeg skriver. Jeg krever litt tenking og tilbakemelding på det, eller så er det siste gang jeg skriver her. Tar en del tid.
Jeg mener det bygges opp skjulte verdier i dette selskapet som ikke kommer frem som investorer klart kan se. Jeg er ganske skeptisk til måten selskapet rapporterer inntjening på. Det vil si at de er pliktige til å gjøre det regnskapsmessig, men at det bygges opp “skjulte” verdier i selskapet pga regnskapsmessige hensyn.
Btw ganske godt gjort å skrive feil på en kvartalsrapportering, men total current assets er ikke summert opp riktig, skal være 326 mill, opp 40 millioner for kvartalet i Q4 2021.
Uansett, jeg går gjennom verdier selskapet har, hva de genererer av cash, og hva de egentlig sitter igjen med på bunnlinje. Hvorfor man vanligvis ser mer på kontantstrøm og ikke på net profit, er fordi hvis man har en høy avskrivningsprofil - feks 5 år linær avskrivning i stedet for 10, så kan slike endringer endre et helt kvartal fra ulønnsomt til lønnsomt. Så store effekter kan en regnskapsmessig endring ha. samme gjelder arbeidskapitalendringer.

Og det er akkurat det Xplora gjorde. De startet i Q2 med en avskrivningsprofil for Xplora mobile kjøpet på 5 år, og endret til 10 år etter å ha tenkt seg om. DVS at Q2 i 2021 skulle hatt 9 mill avskrivning i stedet for 14,3(som de selv har sagt), og det betyr at selskapet var 7 mill unna Q2(svakt kvartal) å tjene penger på bunnlinjen i det kvartalet i fjor. Og da er det greit å minne om at service inntekt i Q2 var på 24 millioner, mens det nå i Q4 nå var 33,5 millioner. Dvs med lavere vekst i klokkesalget så kan Xplora faktisk være positiv på bunnlinjen kun pga yoy effekter pga de 125 000 abb de har tilegnet seg. de har selv sagt at opex i 2022 øker med ~ 30 mill pga enda større satsning.
Så da blir samtalen hva er en avskrivningsprofil? Det er å forsøke rent regnskapsmessig å anslå tapet på en investering over tid. I dette tilfelle goodwill(Xplora Mobil oppkjøpet) og mobilkontrakter. Det er akkurat det det er, en gjetning. Avskrivningsprofilen kan kludre til det som egentlig er ganske gode tall. Det samme gjelder med arbeidskapital, ettersom xplora gikk fra 21 millioner i Q1 på varelageret til 85 millioner på varelageret i Q4 21 så vil kontantstrømmen for året se dårlig ut, mens egentlig har de vokst seg feite fordi de har tatt smellen i 2021 for 2022 for å kjøpe inn disse enhetene. Da kan Xplora “lette” seg senere når den nye modellen kommer ut, dvs de kan kjøre massiv rabatterte priser på de gamle modellene og tjene voldsomt et kvartal, og plutselig vil kontantstrømmen se helt annerledes ut pga positiv endring i arbeidskapital. Det vil også forverres hvis de skal kjøpe inn massiv mengde med nye produkter, men da kan de offsette med de gamle til rabatterte priser for å endre arbeidskapitalen.
Eller så kjører de på uten å kjøpe inn nye (gamle) modeller. Regnskapsmessig vil det se veldig bra ut på kontantstrømmen fordi arbeidskapitalen da vil reduseres.
Så min generelle oppfatning er at regnskapsmessig så ser xplora ut som de ikke tjener penger, men egentlig så vokser de seig feite. De har en bruttomargin på 45%, så det er klart at det de driver med er svært lønnsomt.
Hvordan kan man se dette? La oss ta en titt på eierandeler. total assets har 2021 q1-q2-q3-q4 økt fra: 333-534-543-576 millioner. (oppkjøp XM q2)
Dette skjer Samtidig som avskrivninger og amortisering for 2021 var på 30,8 millioner.
**Dvs at etter oppkjøpet av Xplora mobile i Q2 2021 så har selskapet økt totale eierandeler for 40 millioner, samtidig som de har skrevet ned for 31 mill. Det vil si at hvis du tror at Xplora Mobile med subs på 125k vs 77k ved oppkjøp har økt i verdi, og IKKE tapt i verdi, så er det regnskapsmessig lite logisk at goodwill reduseres, samtidig som verdien på goodwillen øker(regnskapsmessig ikke mulig med mindre man får en verdivurdering). Dvs at selskapet regnskapsmessig ikke viser verdiene som holdes igjen og som faktisk øker i selskapet. Det vil også da implisitt bety at dersom subs vokser yoy og verdien av XM øker enten ved prisøkning i abonnentene, eller at de samme kundene kan få tilbudt ekstratjenester som skal lanseres, så vil xplora mobile øke i verdi fra oppkjøpet i våres, men det skrives av verdier på den. Dvs verdiene faller på papiret men øker hvis du tror det kommer vekst eller skaper synergier mellom mobilselskapet og mobilklokkeselskapet
Hvordan kan vi som investorer videre se at dette skjer på en god måte? Hvis du ser på totale eiendeler, så reduseres andelen “fixed assets”, mens andelen “current assets” øker betraktelig. Dvs bytteforholdet mellom de to bedres. På en annen side kan man si at den forverres ettersom kundefordringer øker kraftig, men det er uansett cash som kommer inn etterhvert. Legg på et tap på 20% på fordringene så har du uansett en god margin på den endringen som vil være cash genererende fremover, ikke reduserende. leverandørgjelden er ikke halvparten av fordringene engang.