Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Liten kommentar: Jeg er bearish generelt til markedet, men denne har jeg alltid hatt øye til. Har økt betraktelig som en hedge mot oppgang i markedet/oppkjøp. Utbombet og lite omtalt aksje blant både profesjonelle og retail. Noen av de beste mulighetene i aksjemarkedet kommer gjennom 0 omtale og oppmerksomhet, av naturlige årsaker.

Markedsverdi på 690 mill, og med en topplinje i 2021 på 430 millioner. Q4 var net profit på +17 millioner og ARR holder Q1-Q3 veldig sterke. De guider +50% topplinjevekst og vil tjene godt på bunnlinjen om det stemmer. De har også ganske stort varelager og nesten ikke gjeld, så dette er solid og ikke noe tull. Kan forvente å se cashbeholdning reduseres litt, men ikke mye neste par kvartalene.

Bare så det er klart, det skal utrolig lite til med økosystemet xplora har skapt, å tjene på servicetjenestene de lanserer fremover. Og med en markedsverdi på 690 mill så vil det plutselig se helt idiotisk ut med prising her nede. Nå er det priset inn at selskapet skal gå veldig dårlig fremover.

Jeg regner med at q1 og q2 blir veldig rolig. Dette er litt som å slippe et nytt gamingspill. Du booster inntekt kraftig. 3 nye produktlinjer som bør booste både aktivitet, markedsføring, salg, abonnenter og nye funksjoner. Men igjen, det er ikke klokkene jeg er interessert i selv om de går et langt skritt frem, men det er fortsatt service pakkene de kommer med som skaper avkastning.

Nå er det ingen som vil ha aksjer på euronext growth, eller Xplora. Hvis du noen gang har vurdert å kjøpe selskapet er det nå når ingen vil ha det at du skal gå inn hardt.

Selskapet handles langt under IPO 2020, er cash positive på driften med utrolig mye spennende som kommer fremover. Pipelinen er tykk, og det er blitt en del ansatte i London som fokuserer på ux design/ios osv og nå er de på plass med kontor og ansatte i New York.

De skal ha kjeft for at de har brukt såpass lang tid i forhold til hva de guidet med fra start av, men ros for hvor stort de prøver å skape dette universet. Når nye klokken med tap n pay, alexa, xplora pay osv kommer kan man ta det neste steget man har ventet på.

image

image

6 Likes

Du leverer som alltid, Havana! Dine betraktninger settes stor pris på.

4 Likes

Har hatt denne i øyekroken også, men som flere andre selskaper med ett godt konsept, egentlig grei inntjening, så jobber makro og sentimentet imot. Får følge med på om gulvet ble lagt på 16-tallet - for tidlig å gå inn enda for min del. Vi se et trendskifte først.

1 Like

Tech, vekst og euronext growth/lavt volum- har alt som kan treffe truffet på prisingen? Hva skal til for å øke mcap med +20% for 150 mill? Nada?

@Christian @anon80503862 Hjelp meg litt med å edruelige meg selv med denne. Hele poenget med caset er lønnsomme servicetjenester og økosystemet, klokkene er veien dit. For å være ærlig går neste klokkemodell fra G16 til seniorlaget, men jeg holder den tanken helt ute av likningen.

Abonnentene på 125.000 i mnd(kommer til å se fall fremover før lansering av nye produkter i 22’) er i mitt hode key fordi det dekker opex i mange, mange måneder frem til lansering av de nye funksjonene i økosystemet; gamifisering, xplora play(rewardsystem for gjøremål) new york satsningen, UX teamet i London, UN samarbeidet med Collectia/ UN green for å bygge solcellepanel osv for å tiltrekke seg partnere som ønsker å arbeide med xplora for bærekraftstempel. Subs ble ikke tatt med i revenues før Q2 2021 etter oppkjøpet, men subs har økt fra 77k til 125k på 10 måneder så XM ny verdivurdering er ren bonus men er nå negativt priset inn i aksjen vs før oppkjøpet.

Hadde jeg vært PE nå hadde jeg kjøpt ut selskapet.

1 Like

Mcap 700 mill, balansen 570 mill hvorav cash 140 mill, 60 mill kontrakter, 82 mill varelager, 80 mill kundefordringer. 36 lev gjeld og 100 mill i short term liabilities pga prepaid subs (ergo ikke vanlig gjeld). Dvs ca nada gjeld med 150 mill cash, Op cashflow positiv, trekker du ut arbeidskaptailendring pga økt inventories fordi de ville være foran ved eventuell komponentproblemer, så ser kontantstrømmen for 2022 helt insane ut på dagens prising.

100% min hedge mot oppgang. Skal ingenting til før denne går 20% feks.

Har brukt hele fem minutter på dem og ja, jeg er enig i at de ser bra ut. Jeg antar goodwill kommer fra et oppkjøp.

Jup, kjøpte opp deres mobiloperatør Q1 2021 for 225 på 77k subs for synergier og læring før de ønsket å lansere e-sim internasjonalt gjennom mobiloperatøren. 77k til 125k ltm

image

Har brukt hele fem minutter på dem og ja, jeg er enig i at de ser bra ut. Jeg antar goodwill kommer fra et oppkjøp.

Teknisk, så er de fortsatt i en nedtrend, men er like før brudd opp, har deretter to nedtrender til å bryte opp fra før de er i en opptrend. Noe motstand på 19-20 og så på 23-24 og så på 30-31.

Det kan godt være de bare mangler Q1 2022 tallene for en reprising. De tallene kommer 25. mai.

1 Like

Er i markedet for en slik klokke for eldstemann nå. Synes det virker dyrt å betale 119kr/mnd for abonnement som han kanskje egentlig ikke trenger helt enda. Var også vanskelig å finne ut om det er mulig å bruke klokken uten abonnement frem til han trenger å bli tracket med GPS osv. Han er mest interessert i skrittelleren :smiley:

Har sett på Xiaomi Mi Band 6 (mangler ikke sporing/nett) og Apple watch (dyr) som alternativ.

1 Like

Takk for innspill. Ja hangover på likviditeten er et problem, men det snur gjerne når det tekniske kommer inn, da kommer folk løpende etter og gir litt fart. Litt usikker på om det snur rundt Q1, men selskapet vokser godtog lønnsomt, og har ikke gjeld, og det finner jeg svært sjeldent caser på.

De nye klokkeversjonene som kommer nå viser forskjellen på satsningen de gjorde da de var 20 ansatte og hadde 60 mill omsetning 2019 vs +100 ansatte i 2022 og guider med minimum 650 mill 2022.

@pdx Kult! Ja, det koster litt faktisk.

Hvis han kan ringe til besteforeldre gjennom klokka på vei hjem fra skolen for å fortelle om dagen sin så tipper jeg han syntes det er artig. Eller hvis de leker ute og kompisene snakker til hverandre på innlagte telefonnumre som du selv legger inn, eller du ringer for et spørsmål. Jeg ser behovet i hvertfall, men mulig at det ikke gjelder dere da.

Man har jo fått en helt sinnsyk markedsandel i Norge, hvor de har satset hardest.

image

2 Likes

Skal se på det i kveld.

2 Likes

Jeg eier Xplora og tolker ikke fremtiden på samme måte som sb1 gjorde etter q4. Xplora er en mellomstor post i min port(nekkar er større).
Jeg tror det er en rimelig god sjanse for at Xplora skal klare det de sier. Et av deres mål er økt ebitda og cash flow. Det er viktig for meg. Det skal satses,men mindre enn det inntekter øker.

De har et stort marked,men mye konkurranse. De har klart seg bra så langt vil jeg si,selv om de ikke lyktes med sin voldsomt optimistiske guiding for tre,fire q siden.

Jeg er meget komfortabel med min Xplora post. Tenker det er en del risk pga konkurranse(men positivt med stronghold i Norden da dette kanskje ikke vil være hovedsatsing til potensielle konkurrenter),men voldsom oppside om de klarer eksempelvis 50% vekst i året.

4 Likes

Helt enig i det du sier om Sb1m analysen. Jeg har lest en del Kongslie av interesse for tankesettet og fremgangsmetodene de velger, men jeg forholder meg aldri til dem. Analytikere er perfekte kandidater på å følge strømmen. Kursmålene flyr i alle selskaper når det er riktig børsmiljø.

Sp1m hadde 60 som kursmål med 100 som long-term target i 2020 da de gikk på børs. Helt latterlig å gjøre det når selskapet hadde 40 ansatte, 200 mill inntekt, et svakere produkt og hadde ett selskap.

Men nå med 100 ansatte, 2 selskaper, 450 mill inntekt (650 guider mgmt med 2022) og ny pipeline med kraftig oppgradering av produktene med service i fokus så setter de ned kursmålet kraftig.

Det kan fort bli en like dum analyse for 2022/23 som det 2020 analysen var for 21

3 Likes

Okei, prøv å heng med meg litt nå på de tingene jeg skriver. Jeg krever litt tenking og tilbakemelding på det, eller så er det siste gang jeg skriver her. Tar en del tid.

Jeg mener det bygges opp skjulte verdier i dette selskapet som ikke kommer frem som investorer klart kan se. Jeg er ganske skeptisk til måten selskapet rapporterer inntjening på. Det vil si at de er pliktige til å gjøre det regnskapsmessig, men at det bygges opp “skjulte” verdier i selskapet pga regnskapsmessige hensyn.

Btw ganske godt gjort å skrive feil på en kvartalsrapportering, men total current assets er ikke summert opp riktig, skal være 326 mill, opp 40 millioner for kvartalet i Q4 2021.

Uansett, jeg går gjennom verdier selskapet har, hva de genererer av cash, og hva de egentlig sitter igjen med på bunnlinje. Hvorfor man vanligvis ser mer på kontantstrøm og ikke på net profit, er fordi hvis man har en høy avskrivningsprofil - feks 5 år linær avskrivning i stedet for 10, så kan slike endringer endre et helt kvartal fra ulønnsomt til lønnsomt. Så store effekter kan en regnskapsmessig endring ha. samme gjelder arbeidskapitalendringer.

image

Og det er akkurat det Xplora gjorde. De startet i Q2 med en avskrivningsprofil for Xplora mobile kjøpet på 5 år, og endret til 10 år etter å ha tenkt seg om. DVS at Q2 i 2021 skulle hatt 9 mill avskrivning i stedet for 14,3(som de selv har sagt), og det betyr at selskapet var 7 mill unna Q2(svakt kvartal) å tjene penger på bunnlinjen i det kvartalet i fjor. Og da er det greit å minne om at service inntekt i Q2 var på 24 millioner, mens det nå i Q4 nå var 33,5 millioner. Dvs med lavere vekst i klokkesalget så kan Xplora faktisk være positiv på bunnlinjen kun pga yoy effekter pga de 125 000 abb de har tilegnet seg. de har selv sagt at opex i 2022 øker med ~ 30 mill pga enda større satsning.

Så da blir samtalen hva er en avskrivningsprofil? Det er å forsøke rent regnskapsmessig å anslå tapet på en investering over tid. I dette tilfelle goodwill(Xplora Mobil oppkjøpet) og mobilkontrakter. Det er akkurat det det er, en gjetning. Avskrivningsprofilen kan kludre til det som egentlig er ganske gode tall. Det samme gjelder med arbeidskapital, ettersom xplora gikk fra 21 millioner i Q1 på varelageret til 85 millioner på varelageret i Q4 21 så vil kontantstrømmen for året se dårlig ut, mens egentlig har de vokst seg feite fordi de har tatt smellen i 2021 for 2022 for å kjøpe inn disse enhetene. Da kan Xplora “lette” seg senere når den nye modellen kommer ut, dvs de kan kjøre massiv rabatterte priser på de gamle modellene og tjene voldsomt et kvartal, og plutselig vil kontantstrømmen se helt annerledes ut pga positiv endring i arbeidskapital. Det vil også forverres hvis de skal kjøpe inn massiv mengde med nye produkter, men da kan de offsette med de gamle til rabatterte priser for å endre arbeidskapitalen.

Eller så kjører de på uten å kjøpe inn nye (gamle) modeller. Regnskapsmessig vil det se veldig bra ut på kontantstrømmen fordi arbeidskapitalen da vil reduseres.

Så min generelle oppfatning er at regnskapsmessig så ser xplora ut som de ikke tjener penger, men egentlig så vokser de seig feite. De har en bruttomargin på 45%, så det er klart at det de driver med er svært lønnsomt.

Hvordan kan man se dette? La oss ta en titt på eierandeler. total assets har 2021 q1-q2-q3-q4 økt fra: 333-534-543-576 millioner. (oppkjøp XM q2)
Dette skjer Samtidig som avskrivninger og amortisering for 2021 var på 30,8 millioner.
**Dvs at etter oppkjøpet av Xplora mobile i Q2 2021 så har selskapet økt totale eierandeler for 40 millioner, samtidig som de har skrevet ned for 31 mill. Det vil si at hvis du tror at Xplora Mobile med subs på 125k vs 77k ved oppkjøp har økt i verdi, og IKKE tapt i verdi, så er det regnskapsmessig lite logisk at goodwill reduseres, samtidig som verdien på goodwillen øker(regnskapsmessig ikke mulig med mindre man får en verdivurdering). Dvs at selskapet regnskapsmessig ikke viser verdiene som holdes igjen og som faktisk øker i selskapet. Det vil også da implisitt bety at dersom subs vokser yoy og verdien av XM øker enten ved prisøkning i abonnentene, eller at de samme kundene kan få tilbudt ekstratjenester som skal lanseres, så vil xplora mobile øke i verdi fra oppkjøpet i våres, men det skrives av verdier på den. Dvs verdiene faller på papiret men øker hvis du tror det kommer vekst eller skaper synergier mellom mobilselskapet og mobilklokkeselskapet

Hvordan kan vi som investorer videre se at dette skjer på en god måte? Hvis du ser på totale eiendeler, så reduseres andelen “fixed assets”, mens andelen “current assets” øker betraktelig. Dvs bytteforholdet mellom de to bedres. På en annen side kan man si at den forverres ettersom kundefordringer øker kraftig, men det er uansett cash som kommer inn etterhvert. Legg på et tap på 20% på fordringene så har du uansett en god margin på den endringen som vil være cash genererende fremover, ikke reduserende. leverandørgjelden er ikke halvparten av fordringene engang.

image

5 Likes

Veldig bra gjennomgang @havana12 og veldig gøy du tar deg tid til å dele tankene dine. Har tenkt på dette selv, og godt de endret avskrivningsperioden fra 5 til 10 år, selv om (som du sier) at asset’en har nok økt betydelig i verdi siden subs har nærmest doblet seg.
Satser på 2022 blir et godt år og at mngmt har vært veldig confident i guiding på minimum 50% topplinjevekst og ikke bommer der. Veldig spennende å se hvor stor abonementsdelen er YE 22.
Litt interessant å se hvor mye Meltwater og andre “techselskap” har korrelert gjennom 2021 også. Mye har nok vært drevet av makro (forståelig nok), og alle selskap har blitt tatt under en kam. Igjen så er de slike forhold som gir gode
muligheter!

2 Likes

Takk!

Xplora er på vei til å få folk til å tjene penger. Gikk gjennom nå for å se på sammenlikningen du gjorde, men Meltwater jakter en topplinje uten noe business som er lønnsom.

Meltwater er et svakt selskap. Det er ikke noe korrelasjon mellom selskapene. Det ene er konsument og IT-selskap, det andre er ren IT. Du kan gå på butikken hos Elkjøp eller Kjell&Company å kjøpe det ene produktet, det andre drives på en helt annen måte.

Xplora er verdt 700 mill, Meltwater er verdt 5,5 milliarder.
Det ene selskapet vokste 120% i fjor, det andre 12%.
Den som vokste mest “tapte” 13 mill bunnlinje(de retaina mer), den andre tapte 650 millioner?!

image

Meltwater har så sjukt mye gjeld at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang.
Hadde ikke rørt det med en pinne.

image

image

Cashbeholdningen redusert med en halv millard på ett år. Payment lease liability 100 millioner på ett år, det må være så mye jeg ikke skjønner her fordi det gir null mening.

Vet egentlig aksjonærene om de ulike søksmålene dem har hatt?

image

Nok om det.

3 Likes

Ja er helt forskjellige selskap, det jeg mente var kun at korrelasjonen mellom aksjekursen og ex selskapsspesifikt. Altså at mange har gått under samme kam med stigende renter, overprisede grønne/tech selskap og med nesten ingen unntak har alle falt.

Mener selv Xplora er en kjempemulighet på de nivåene vi ser her.

1 Like

Virker som flere vekstselskap som f.eks. Kahoot, Meltwater, Xplora m.fl. har noe nøktern guiding, i hvert fall for 2022, de har nok lært av å være for ambisiøse i tidligere guiding :stuck_out_tongue_winking_eye:
Derfor skal man ikke se bort ifra at flere overrasker på oppsiden, og da snur analytikerne kappa etter vinden.

Ikke akkurat sammenlignbare, har vurdert både Xplora og Meltwater, og synes pt. at R/R definitivt virker mest attraktivt for Xplora enn Meltwater. Meltwater la jeg helt fra meg da jeg så den svake guidingen deres for 2022. I tillegg til cashburn og svakere marginer, så ble de nogo fra meg!

I MWTRs forsvar, så har de lite rentebærende gjeld:

image

Den største gjeldsposten Contract Liabilities/deferred revenue er jo forskuddsbetalinger som senere blir inntektsført.

Helt enig, mye bedre R/R i Xplora. Så for å bare understreke den korrelasjonen var kun på aksjekursutviklingen og absolutt ingenting med fundamentale drivere og valuation. Kun hvordan flere i samme segment (tech), har utviklet seg på samme tid.

2 Likes

Gode poeng. Når det gjelder inventory buildup, må vi huske at økt salg også krever mer inventories. Inventories økte fra 21 mill i Q1 til 85 mill i Q4, men jeg tenker det er relativt naturlig. Salget økte nesten med tregangeren i samme periode. Det er godt mulig det ble bygget litt ekstra inventories, men man vil nok se at de generelt kommer til å ha mer på lager i tiden fremover. Et annet spennende selskap er SMOP. Der ser jeg samme utvikling, ref. bildet nedenfor (tall i USD). Se sammenheng mellom lager og salg. Inventories har økt jevnt sammen med salget, men det ble en ekstra oppbygging i Q3 og Q4 grunnet semicon-mangel. Dette gikk litt utover en ellers veldig bra cash flow. Jeg tror tallene blir veldig bra når dette blir justert og varene går ut fra lager. Vi ser sikker noe av det samme i Xplora dersom de har hatt en liten ekstra lageroppbygging før slutten av Q4. Jeg ser at varelager/salg har vært ca. 50-70% i SMOP. Man kan jo se ca. hva Xplora ligger på og hvordan trenden er.

@havana12 Hvilke dep&amo-kostnader regner du for Q1 og Q2, rundt 10 mill der også? Hvor mange subscribers har du i forcastene dine for Q1?

3 Likes