Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Alt var kjent hvis du leste qrapporten og estimerer. Subs, mrr, guidingen, veksstakten i segmentene.

Det er større investorer/fondsforvaltere der ute som sperrer opp øynene og ønsker seg inn.
Enhver melding vil få relativt høyt volum ettersom caset er enormt.

Det gir null mening å blande premium og sub basen. Er det initielt kjøp med premium via nettside eller er det onboarding via telco i Tyskland? Det er ikke IR arbeid.

Hvilken retning går base sub veksten?

qoq: 8,1% - 9,6% - 6,4% - 6,3% -5,9% prelim.

Jeg bryr meg om at totale antall abonnenter øker, samt at ARPU-sammensetningen blir bedre av at premium-andelen øker.

Tar det knusende med ro at vanlig subvekst er lavere enn premium. Det betyr bare at de som tidligere hadde valgt vanlig sub, nå velger premium:) Som er kanonbra. Og serviceinntektveksten aksellerer basert på tallene vi fikk idag sammenliknet med forrige kvartal. Indikerer at Q2 ikke er et blaff.

1 Like

Dumt spørsmål,men det jeg lurer litt på er om en som har tegnet både premium samt ordinært abonnement av xplora vil telles to ganger​:nerd_face::thinking:
Og hvis svaret er nei,så er vel premium basen en miks da av brukere som har connectivity enten hos xplora eller hos telco??
Er vel ikke så bra at xplora har 204k brukere med connectivity og at 24k av disse har premium??

De skal telles separat. Premium er vel relativt nytt, så det vil sikkert ha høyest vekst de neste kvartalene. Har hørt igjennom kvartalspresentasjonen igjen, og det er meget interessant at det er USA som er driveren til høyere ARR! Jeg tror Xplora nå står ovenfor en ENORM vekstperiode i antall klokkesalg og deretter solid økning i ARR. Dette begrunner jeg med at veksten til nå primært har vært drevet av Norge (ARR) og Norge + Tyskland i klokkesalg. Nå skal de altså vokse i 9 land samtidig (inklusive Norge). Jeg tror også Xplora vil få mye mer anerkjennelse i USA da foreldre i USA er mer bekymret over barna sin ferdsel enn i Europa (noe som er forståelig). Alt i alt er dette caset vanvittig bra på dagens nivåer!

Xplora Technologies enters into revenue sharing model with two Nordic telcos

Dette betyr at markedsføringskampanjene OneCall kjører for tiden kan gi litt klingende mynt i kassen til Xplora tross alt:)

1 Like

Denne passer jo fint inn med OneCall reklamen. :wink:

1 Like

Fra finansavisen.no
image

Forstår ikke movet for den strategien i Norge. Xplora Finland er strategisk riktig, og er viktig.
I Norge er det penetration rate på +20%, onboarding til XM er allerede stor og har gitt stor lønnsomhet. Jeg har ingen tro på at å dele revenue på mobiltjenesten skal veies opp i økt salg eller premium sub. I såfall må de se at hardware marginene øker slik at volumet skal dekke opp for redusert service revenue. Men det høres mer ut som starten på marginskvis enn noe annet dersom volumet faller.

1 Like

Det er jo strategien til Xplora - ta ned arbeidinnsats, risiko og dermed marginer, men øke reach og salg raskere til mindre egeninnsats. Jeg liker det - det funker og det vises i forrige q-rapport.

Drit digg om de kan bli en lean bedrift som lar andre bygge ARR for dem. Støtter dette movet og håper får lignende deals i de store markedene, da snakker vi

3 Likes

Xplora har tradisjonelt brukt myye penger på markedsføring.
Nå gjør OneCall deler av den jobben i et viktig marked,

Meget spent på hvordan det påvirker marginene de neste kvartalene.

2 Likes

Onecall er vel et Telia selskap så det er en rimelig stor partner de har skaffet seg her.

1 Like

What?

Strategien ved oppkjøpet av XM i mars 2021 var lønnsomhet i mvno segmentet for Norge, før de ekspanderte mot norden med kombinert mvno + telco operativ som eks Telia AB i sverige for raskere markedspenetrasjon.

image

Avtalen med Telia AB var for å få veksten i høyere hastighet for Sverige

Revenue cut per datterselskap og avslører den norske mvno inntjeningen

image

image
image

Strategien er online, så telco, så mvno/ retail. I den rekkefølgen. Det er businessmodellen som har fungert, og som de hatt siden start.

Men den er åpenbart endret nå(4), og går mer mot UK/Tyskland apporach i Norge, noe som vil kutte bruttomarginerHW

Åpenbart vil XM abb til 149 ex goplay være mindre lønnsomt enn OneCall 129, og revenue skal splittes. Du ender på margin som likner mer på europeiske mobilabb.

Noe som fører til denne modellen, som presentert i Q2. Problemet er at de innfører den i Norge, hvor det ikke finnes konkurranse. I de andre landene gir det mening.

Xplora er modent, og de ligger 50% høyere på lønnsomhet.

Derfor skal Finland innføres, og ikke Norge:

Det betyr: Enten så forbereder de seg på tøffere marked(konkurrenter), eller så ser de noe jeg ikke catcher(markedsutvikling, prissensitivitet etc i egne data) og satser på økt subs for Goplay plattformen eller økt margin på x6/X6Pro salget fremover. Eller så er strategien å ta ned lønnsomhet for å ha en tung base i selskapet som kan skape fundament for internasjonal vekst etc. Hardware satsningen har jeg lite tro på skal drive lønnsomhet over tid(merk; år) ettersom hardware er race to the bottom med nye aktører over tid. Software løsningen, mvno og goplay derimot har stor value, men jeg ser fortsatt ikke nødvendigheten av å ta marginene i Norge. Det er et avvik fra tidligere strategi og er i utgangspunktet unødvendig i Norge hvor hvert femte barn i riktig alder har klokka.

1 Like

Noen som vet ca hvor mange prosent av device sales i Norge som blir solgt av Telco?

Det er jo hele poenget…

Xplora hadde ekslusiv telekomoperatør i Pepcall I Norge som endret navn til Xplora Mobile i 2019, som Xplora selv kjøpte opp i 2021 for 225 millioner. Dvs de har hatt hele verdikjeden i Norge, og nå er det første avtale med en annen operatør enn XM.

Nå hang ikke jeg med på alt du postet her, men strategien er tydelig endret siden de inngikk distribusjonsavtalen, og nå inntektsdelingsavtalene. Hva de tenkte i 2021 er ikke spesielt relevant nå - markedet er helt annerledes, fks ved at bunnlinje nå er viktigere enn vekst.

Kjøres på. Denne aksjen kan enkelt gå +20% til. Det har ikke vært en av de monster-dagene med fonds-volum osv med større skifte av aksjonærer. Det kan fort skje i dette caset.

Definitivt! Som jeg sa tidligere har dette nå blitt et buy and STAY LONG case! Bare å nyte de neste 3-5 årene med god vekst og inntjening

Fantastisk hvordan pris endrer sentiment. I utgangspunktet legger selskapet på seg 120% fra bunn og +350mill ekstra på 1 måned som skal forsvares fremover, og det er nå det er massiv oppside? Go figure…

1 Like

Mye av skepsisen er borte. Da kan et selskap med så høy vekst som Xplora bli priset på høye multipler. Synes du MCAP på 600MNOK er høyt for Xplora?